Divendres, 29 de Març de 2024

El Museu de Reus incorpora un bou de foc restaurat a l'exposició 'Ara toca festa'

La peça, que estava molt malmesa, va ser trobada a les instal·lacions de Pirotècnia Espinós i ha estat adequada sota criteris museístics per la restauradora Anna Miralles

04 de Desembre de 2018, per Enric Garcia Jardí
  • Imatge del bou restaurat, ja instal·lat al Museu de Reus.

    Cedida

Aquest dimarts el Museu de Reus ha presentat el bou de foc restaurat que s'ha incorporat de manera permanent a l'exposició 'Ara toca festa'. Localitzat anys enrere en els tallers de la Pirotècnia Espinós, aquest element festiu va servir de model per a la construcció dels tres bous de foc de què disposa en l'actualitat la ciutat. De fet, una d'aquestes peces —la Vedella, portada per la colla del Bou de Reus—, és una reproducció fidel, quant a mesures i estructura, d'aquest bou de foc recuperat.

Segons explica el tècnic del museu, Salvador Palomar, la troballa d'aquest bou de foc, temps enrere, va permetre als estudiosos “constatar que a la ciutat havien existit bous de foc”. Es tractava, tal com ha recordat Palomar, d'un element que es transportava a les diferents festes i que normalment “no gaudia d'una continuïtat”. Antigament, aquestes figures solien aviar pirotècnia erràtica (carretilles o 'coets borratxos').

El bou de foc està format per una estructura de fusta sòlida i poc pesant que serveix com a esquelet, i que es complementa amb un enreixat de fustes primes i flexibles, que són les que atorguen volum al conjunt, així com quatre potes simples, també de fusta, i un cap massís amb un forat central i dues banyes. Tot el cos de la peça està recobert per una tela d'arpillera que al seu damunt incorpora tot un seguit de capes de paper encolat pintat de negre. La pirotècnia d'aquesta estructura zoomòrfica s'ubicava a la part superior, en una espina de fusta.

El procés d'adequació de la figura, que ha tingut una durada aproximada de sis mesos, ha anat a càrrec de la restauradora Anna Miralles, que ha assegurat que el bou va arribar a les seves mans “trencat, cremat, desestructurat i desequilibrat”. Això és degut al fet que, durant anys i panys, aquesta figura va restar abandonada a les instal·lacions de Pirotècnia Espinós, a l'aire lliure. És per aquest motiu que la restauració ha representat, per a Miralles, un treball exigent. “El cap, per exemple, estava fracturat en tres trossos, i el cos estava enfonsat cap endins”, ha confirmat. Miralles ha explicat totes les tasques realitzades amb la figura, pensades per a estabilitzar-la i conservar-la seguint criteris museístics. Per últim, la regidora de Cultura, Montserrat Caelles, s'ha felicitat per la recuperació d'aquest element, que ja es troba a l'abast del públic.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics