Cookie control
Dimarts, 07 d'Abril de 2020

El periodisme és el futur del periodisme

Enrique Canovaca, periodista vinculat a Reusdigital.cat i doctor en Comunicació, presenta el llibre ‘Periodisme digital amb valor’

11 de Febrer de 2020, per Sergi Jiménez
  • Canovaca, en l'acte a Barcelona

    Sergi Jiménez

Entendre l’escenari mediàtic actual no és fàcil. La publicitat ja no garanteix la supervivència dels mitjans i els lectors són reticents a pagar pels continguts digitals. Davant d’aquest terreny pantanós, el periodista Enrique Canovaca acaba de publicar 'Periodisme digital amb valor', editat per Aldea Global. El llibre, que analitza com els mitjans de comunicació s’adapten a la revolució tecnològica i als nous hàbits dels usuaris, s’ha presentat aquest passat dilluns a la seu de Barcelona del Col·legi de periodistes de Catalunya. Connectar amb l’audiència, potenciar el periodisme rigorós, adaptar-se al mòbil i repensar el model de negoci són algunes de les claus que ha proposat Canovaca durant l’acte, moderat per l’escriptor i acadèmic Santiago Ramentol.

La fórmula del model del negoci

La presentació també ha comptat amb la intervenció de l’escriptor del pròleg del llibre, el comunicador Ismael Nafría, qui també ha proposat certes variables que les redaccions haurien d’assumir si volen triomfar. “Un mitjà solvent, a banda d’oferir contingut de qualitat, ha de comptar amb fórmules de pagament dirigides als seus usuaris més fidels”, ha dit abans de cedir la paraula a l’autor del llibre. La visió de Canovaca coincideix amb la de Nafría: ambdós afirmen que és imprescindible “donar veu als lectors i que se sentin partícips del mitjà”.

A banda d’això, Canovaca, que al llarg del llibre documenta la trajectòria de periòdics representatius en matèria digital com ‘Crític’, ‘La Vanguardia’, ‘Vilaweb’, ‘Ara’ o Reusdigital.cat, assegura que no hi ha cap fórmula màgica a l’hora de fixar el model de negoci. De fet, els tres ponents han reconegut que el camí de la transformació digital dels mitjans és molt llarg i complex. “Cada mitjà ha d’analitzar què ha fet bé i què ha fet malament fins ara, i a partir d’aquí repensar-se la seva estratègia”, ha defensat Canovaca.

Els pecats del periodisme

Quan parla del que s’ha fet malament, l’autor es refereix als “pecats” que cometen tantíssims mitjans digitals a l’hora d’assolir la rendibilitat econòmica: el 'clickbait', la manca d’objectivitat, les 'breaking news', el minut a minut, la dependència dels agents polítics i tecnològics i, en conseqüència, la pèrdua de credibilitat per part dels lectors. És possible, doncs, recuperar la confiança dels usuaris? Segons el periodista, existeixen una sèrie de bones pràctiques que salvaran la professió.

Per tal de fer-les tangibles, durant la jornada s’ha posat sobre la taula el cas del ‘New York Times’, periòdic que va viure un canvi històric en el seu model de negoci l’any 2012. Per primera vegada, els ingressos generats pels lectors van ser superiors als de la publicitat. De fet, l’any 2016, els continguts pagats pels usuaris van suposar un 56.6% del total de beneficis del diari nord-americà. Per aconseguir aquesta fita, el ‘New York Times’ va prioritzar els continguts de qualitat, la interacció amb l’audiència i la inevitable adaptació als nous formats multimèdia.

Davant d’aquest exemple, els assistents han qüestionat que els mitjans estatals i catalans puguin gaudir de tan bona salut. En aquest sentit, Canovaca ha reconegut que la tradició periodística mediterrània té més desavantatges que l’anglosaxona i, sobretot, lectors menys lleials. Tot i així, el periodista aposta per aquest model i creu que és el futur: “per sobre del sensacionalisme i l’entreteniment banal, s’ha d’imposar el periodisme especialitzat i de màxima integritat; l’esperit crític i el fet de voler educar l’audiència. Per sobre de la lògica empresarial i els canvis tecnològics, s’ha d’imposar l’ofici”, ha conclòs. I és que, al cap i a la fi, tal com ha esmentat Santiago Ramentol a l’inici de la presentació, “només el periodisme salvarà el periodisme”.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges