Dimarts, 18 de Setembre de 2018

La Guàrdia Urbana més propera

Els agents de les comissaries de proximitat, ubicades en diversos punts de Reus, atenen les consultes dels veïns relatives a informació, denúncies o altres incidències

14 de Març de 2018, per Marc Busquets
  • Un agent atén una veïna a la comissaria de proximitat de l'antic hospital

    Marc Busquets

"La gent vol més presència policial al carrer. No pas perquè tinguin la sensació que hi hagi més inseguretat que anys enrere, sinó perquè així el contacte és directe", apunta el sergent de la Guàrdia Urbana de Reus Miquel Molluna. És un dels professionals de les comissaries exernes de proximitat (CEP) del cos que rep i atén les consultes dels veïns, sovint vinculades "a l'incivisme i a problemes de convivència". Les CEP van començar a prestar el seu servei a la ciutadania cinc anys enrere, i ara per ara tenen dos punts fixos establerts (antic hospital i estació d'autobusos) més d'altres als centres cívics i a l'aeroport, quan hi ha vols. "L'objectiu és donar resposta de manera ràpida", detalla Molluna. 

L'atenció als turistes

És de cara a la temporada d'estiu quan hi ha més feina, en determinades CEP. "Molt sovint ens demanen informació de la ciutat, però també fan denúncies", fa constar, "no gaire freqüents" i relatives freqüentment a "petits furts". En aquest sentit, el sergent posa en valor la col·laboració amb Turisme. "Si ens han d'exposar els fets i necessiten suport, disposem d'un servei d'intèrpret", exposa. En alguna ocasió, de fet, fins i tot se'ls acompanya els visitants estrangers als seus respectius allotjaments. "En aquests casos, sempre que ens és possible mirem d'aportar alguns consells als afectats per prevenir futures situacions similars", precisa. 

No obstant això, els agents també han rebut formació en rus i anglès. "És bàsica", subratlla Molluna, que destaca a més "la complexitat" de la primera llengua. En molts casos, detalla el policia, els conflictes els genera "un excés de confiança" per part dels turistes. A l'estació d'autobosos i a l'Aeroport (quan hi ha vols) és a les CEP restants on hi ha més trànsit de viatgers, tot i que en aquest últim cas quan s'ha de tramitar una denúncia es fa a la comissaria dels Mossos d'Esquadra, estableix l'agent. Més enllà de l'atenció als turistes, però, l'atenció dels integrants de la Guàrdia Urbana se centra als barris. Una clara aposta "en l'estratègia de proximitat que duem a terme", exposa, és el patrullatge a peu. 

En aquest context, assenyala Molluna, "la implicació de la gent" és clau. "Sense col·laboració ciutadana aquest servei que prestem no tindria sentit. No podria fer-se", assegura. Ho diu pel contacte que els agents mantenen amb les associacions de veïns i les entitats comercials de Reus. Les trobades, revela, serveixen per tal que els interessats traslladin les seves necessitats a la Guàrdia Urbana. "És un servei a la carta. Els veïns ens expliquen què necessiten i mirem d'atendre les seves peticions", que en funció de molts variables poden resoldre's abans o després. En aquest punt, el sergent afegeix que el paper de la Unitat de mediació i resolució de conflictes (UMIRC) del cos és un altre suport important. 

El contacte amb els veïns

La tasca d'aquest ens passa, entre d'altres, per fomentar el respecte, la tolerància i la convivència. La lluita contra el soroll nocturn (en especial a l'estiu), les guixades a les parets o la problemàtica dels amos de mascotes que no recullen les dejeccions d'aquestes són qüestions plantejades habitualment pel veïnat. "Hem percebut que fa uns anys una part de la població no ens cridava, si detectava una incidència. Ara, això ha canviat. Hi ha més diàleg, ens busquen i ens necessiten, tal i com nosaltres necessitem que ens transmetin què els cal", manifesta el sergent. "Per a molts veïns, més presència policial significa més tranquil·litat", conclou. 

Mentre es desenvolupa la conversa amb Molluna, un parell de ciutadades accedeixen a la comissaria de proximitat de l'antic hospital. Totes dues han perdut la documentació. "Bé, la meva no. És la meva néta, que ha perdut el DNI", lamenta l'Enriqueta Llongueras. Viu al barri Fortuny i s'ha desplaçat al nucli antic "per fer encàrrecs", raó per la qual ha aprofitat el viatge per demanar assessorament als agents. L'altra veïna sí que ha perdut el seu carnet d'identitat. "Anava una mica perduda perquè no sabia quins tràmits cal fer. No sabia que aquí hi havia aquesta comissaria i m'ha anat molt bé", comenta. "Les necessitats de la gent són diverses. De vegades es tracta de qüestions molt senzilles, d'altres molt més complexes. En tot cas, és molt agraït que un veí et doni les gràcies perquè l'has ajudat. És un tòpic, però és la meva feina", rebla Molluna. 

L'any 2016, les comissaries externes de proximitat de la ciutat van atendre més de 3.000 persones (de les quals més de 1.600 a l'estació d'autobusos). Les CEP en aquest equipament i a l'antic hospital obren de dilluns a dissabte, mentre que als centres cívics entre setmana, de dos quarts de 6 de la tarda a dos quarts de 10 de la nit. El dilluns es presta servei a Mas Pellicer; dimarts, al CC Migjorn; dimecres, al CC Ponent; dijous, al CC Llevant; i divendres, al CC Mestral. En dijous alternatius, el servei és al CC del Carme. Un cop aquest ha finalitzat, es redacta un informe per fer el seguiment posterior. 

 

 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)

Reportatges