Dissabte, 20 d'Abril de 2024

Benestar Social es 'reorganitza' per continuar donant resposta a la crisi derivada de la Covid-19

Les accions se centren sobretot en les necessitats alimentàries i de pobresa energètica

28 de Maig de 2020, per Alba Cartanyà
  • La regidora de Benestar Social, Montserrat Vilella, durant la roda de premsa

    Ajuntament de Reus

L'Ajuntament de Reus, i concretament la regidoria de Benestar Social, es renova per tal de poder satisfer totes les demandes i necessitats socials que van sorgint a causa de la pandèmia. En una roda de premsa telemàtica celebrada aquest dijous 28 de maig al matí, la regidora de Benestar Social, Montserrat Vilella s'ha referit al moment actual com de "reorganització" i ha explicat: "Ja no estem en una situació d'urgència, ara cal atendre l'emergència de manera coherent". El Pla de Reactivació Econòmica i Social de la ciutat se centra especialment en "donar resposta a les creixents necessitats alimentàries i de pobresa energètica" i aposta per continuar amb les línies de treball engegades fins ara.

Els cinc punts estratègics en l'àmbit social i assistencial són: el pla de xoc alimentari (amb la Cistella Covid, la targeta moneder i el menjador social), les accions per combatre la pobresa energètica, l'allotjament temporal de persones sense sostre, els ajuts d'urgència i el servei d'ajuda a domicili. També s'ha reforçat el servei d'atenció telefònica, passant d'un professional als sis que hi treballen actualment per poder atendre les 800 trucades setmanals. Des del 16 de març fins al 22 de maig, s'han fet un total de 27.141, de les quals 7.373 han estat a través de centraleta i 19.768 han estat seguiments.

Pla de xoc alimentari

Una de les prioritats del consistori és "garantir l'accés a l'alimentació" i, tot i que el Pla parteix del Programa de Gestió Alimentària Responsable de Reus, s'han engegat diverses mesures noves per fer front a l'augment exponencial de la demanda.

En primer lloc, la Cistella Covid, un lot d'aliments de primera necessitat que s'han anat donant setmanalment. Des del 29 d’abril fins al 27 de maig, s'han repartit unes 2.000 cistelles, confeccionades i distribuïdes als punts de distribució, de manera voluntària, per un equip de dotze persones amb discapacitat intel·lectual del Taller Baix Camp.

De manera complementària, s'ha posat en marxa una targeta moneder per poder completar la compra dels productes necessaris no contemplats en els lots de la Cistella Covid, productes d’higiene i neteja i d’altres aliments bàsics. S’ha habilitat una partida per a fer front a dos mesos d’aquest pla de xoc alimentari per un import de 150.000 euros. 

Pel que fa al menjador social, gestionat per Càritas Interparroquial de Reus amb el suport de la Regidoria de Benestar Social, s'ha reforçat el servei amb la contractació d’una cuinera i s’han substituït els àpats presencials per carmanyoles que es distribueixen al mateix menjador o a domicili, depenent de la situació específica de cada usuari. S’ha produït un increment important, del 207%, d’aquest servei, sobretot per part de la gent gran.

Pobresa energètica

La novetat més destacada pel que fa lluita contra la pobresa energètica és que el consistori ha ampliat el llindar dels ingressos per tal que més families puguin adherir-se a la convocatòria. També s’ha incrementat l’import de sortida de la convocatòria amb 125.000 euros, i s'ha complementat els ajuts d’urgència per a subministraments bàsics per a aquelles famílies que incompleixen els requisits de la convocatòria, com no haver pogut fer front al pagament de les factures per manca de liquiditat, que han vist agreujada la seva situació social i que tenen un pla de treball establert.

Allotjament de persones sense sostre

Durant les setmanes de confinament, l'Ajuntament ha habilitat l'estada a hostals o fondes per a persones sense sostre o amb infrahabitatge per tal de garantir un confinament "en condicions segures". Des del 16 de març fins al 22 de maig, s'han activat 71 allotjaments. Vilella ha deixat clar que es tracta d'una "mesura temporal", tot i que es treballa amb la possibilitat que hi hagi un rebrot i, per tant, calgui reactivar aquest servei. 

Ajuts d'urgència 

El consistori preveu que, en els pròxims mesos, pot produir-se un increment de la demanda d’aquesta tipologia d’ajuts, sobretot peticions relacionades amb l'habitatge i les despeses de subministraments bàsics i de farmàcia. Per això, s’està preparant el servei per atendre aquestes qüestions.

Servei d'Ajuda a Domicili 

Hi ha hagut un increment de la demanda del SAD perquè els centres de dia estan tancats i les residències no poden assumir nous ingressos. Per tal de donar suport a les persones grans i a les persones amb discapacitat, col·lectius especialment vulnerables, la regidoria és conscient que cal "reforçar el servei". De moment, està "amatent al desplegament de noves polítiques que puguin anar apareixent" per adaptar-se a "l'evolució de les circumstàncies". 

En concret, des del 16 de març fins al 22 de maig, s'han donat d’alta nous serveis adreçats a les persones en situació de vulnerabilitat, entre els quals destaquen: 74 àpats a domicili, 59 serveis d’ajuda a domicili (SAD) i 15 serveis de teleassistència.

Voluntariat 

Gairebé 260 persones s'han inscrit al registre de voluntariat per tal d'ajudar a tirar endavant les diferents iniciatives socials. S'han fet 1.112 atencions des de l'Àmbit de Dinamització Comunitària i Cohesió Social i s'han creat 45 parelles formades per una persona que ofereix ajuda i una persona que la necessita.

Vilella ha reiterat la voluntat de l'Ajuntament, en col·laboració amb entitats i altres administracions, de "garantir" les necessitats bàsiques de la ciutadania i ha qualificat de "molt potent" el Pla de Reactivació Econòmica i Social.

 

 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics