Divendres, 29 de Març de 2024

L'Ajuntament de Reus aplica un pla de modernització en l'organigrama dels llocs de treball

De forma paral·lela també s'ofereix nova formació per formar el personal en tasques específiques

23 de Febrer de 2018, per Josep Gallofré
  • Façana de l'Ajuntament de Reus

    Cedida

Amb l'objectiu de revisar l'organigrama dels llocs de treball de l'Ajuntament de Reus, l’ens local treballa des del passat 2017 amb un pla de modernització per “fer una administració més àgil, eficient i oferir una millor atenció a la ciutadania", segons el regidor de Recursos Humans Daniel Rubio. El pla té en compte tres vessants: recursos humans, marc jurídic i tecnologies de la informació.

Recursos humans és l'àmbit amb el qual s'ha treballat més fins al moment, ja que l'última revisió del catàleg de llocs de treball és del 2006, tot i que no es va aprovar. "El primer que hem fet és una anàlisi intern de l'Ajuntament per conèixer l'organigrama actual i quin volem que sigui a curt termini", apunta Rubio a Reusdigital.cat. Per aquest motiu, s'ha creat la unitat del Pla de Modernització, que ha rebut el suport del personal de recursos humans i altres persones externes. De març a desembre de 2017 s'han revisat els llocs de treball i s'han creat unes fitxes amb informació de tots els càrrecs "amb l'objectiu d'unificar criteris a les competències i criteris formatius dels treballadors. Segons el regidor, es tracta de fitxes "transversals amb les quals els treballadors se sentin identificats". Amb tot, ha detallat que "no parlem de persones, sinó de cadires".

Aquestes fitxes s'han editat al voltant de diversos àmbits com les competències dels treballadors, la formació o la identitat dels llocs de treball, entre d'altres, en una estructura de més de 700 empleats. D'aquesta forma, s'han fet sessions amb tots ells  per presentar el pla en grups de 25 o 30 persones. Posteriorment es feia una part pràctica amb sessions d'orientació amb els tècnics de la unitat per analitzar el paper del treballador, les mancances i oportunitats i les debilitats i fortaleses que té l'Ajuntament. Durant aquest treball, també s'ha tingut en compte el paper del professional amb la resta de departaments i s'han revisat els fluxos de comunicació.

Les conclusions s'han recollit en un manual de gairebé 200 pàgines, en el qual, "tots els treballadors han pogut dir la seva", explica Rubio. L'objectiu també era "veure quines són les oportunitats que es poden generar". Les fitxes es van entregar el gener de 2018 i els treballadors han tingut temps fins al divendres, 16 de febrer, per sol·licitar reunions amb els gerents i caps de servei per comentar la proposta. En aquest sentit, Rubio explica que "pot passar que hi hagi llocs de treball amb algunes tasques a fer que siguin superiors a la seva categoria". Davant d'això, l'Ajuntament de Reus ha tret a concurs un estudi perquè una empresa externa faci un altre manual de valoració dels llocs de treball. Un total de tres negocis especialitzats hi han participat i ara l’Ajuntament haurà de resoldre la licitació, per valor de 60.000 euros. Un cop estigui adjudicada, l'empresa tindrà quatre mesos per fer una comparativa sobre les retribucions de l'ajuntament reusenc vers altres administracions públiques de Catalunya. A més, a partir d'un sistema de puntuació es valoraran els llocs de treball. "No fem vestits a mida", ha especificat el regidor, ja que les fitxes reflecteixen "les necessitats de l'administració" i es presentaran unes escales retributives "per saber en quin estat ens trobem".

Daniel Rubio ha volgut deixar clar que en cap moment "es baixarà ni un cèntim d'euro" als treballadors. Amb aquest estudi d'una empresa externa es coneixerà "si hi ha persones que desenvolupen tasques per damunt de la seva categoria laboral i se'ls haurà d'adaptar la retribució i si n'hi ha d'altres que tenen un sou més alt i se li han de donar més competències" comenta el regidor. "Hi haurà una proporció entre el salari i les tasques a realitzar i adequar la retribució a la fitxa del treballador a partir del nou organigrama", afegeix.

Paral·lelament, el pla de modernització no s'atura i treballa en l'avaluació de la productivitat. "Cal veure quin sistema té l'Ajuntament per avaluar l'acompliment de les tasques dels treballadors i si el sistema s'adequa en l'actualitat", explica Daniel Rubio. D'aquesta forma, des de Recursos Humans treballa en plans de formació, que ofereix al personal del consistori en forma "d'element proactiu" gràcies a les necessitats laborals exposades en les fitxes. El regidor del ram detalla que hi ha algunes places que tenen "necessitats per formar-se per tal d'assolir el nivell que volem desenvolupar en el nou organigrama". Així, es treballa en un termini de dos anys per formar les persones en matèries específiques o transversals i "desencallar la promoció interna dins del mateix ajuntament".

D'aquesta forma l’Ajuntament ja ofereix formació en referència a la licitació i contractació, davant  la nova llei jurídica que entrarà en vigor el mes de març, així com en l'àmbit psicosocial, que es farà en forma de píndoles informatives, sobretot en les àrees d'administració.

L'objectiu és que aquesta la unitat del Pla de Modernització no tingui data de caducitat i es treballi de forma constant en la cerca de nous plans de formació que, segons Rubio, "tinguin caràcter de proactivitat". "Es tracta d'una nova forma de treballar i l'administració proposa als treballadors que es formin en allò que aquesta necessita", ha conclòs Rubio.

 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics