Divendres, 22 de Març de 2019

L'Institut Gabriel Ferrater de Reus obre portes per donar a conèixer el seu Programa Diploma del Batxillerat Internacional

És un dels quatre centres públics de Catalunya on es pot cursar

21 de Febrer de 2019, per Redacció
  • Imatge dels estudiants del Batxillerat Internacional del centre reusenc d'enguany

    Cedida

L'Institut Gabriel Ferrater de Reus és un dels quatre centres públics de Catalunya on es pot estudiar el Batxillerat Internacional. D'aquesta manera, i des des del curs 2015/ 2016, s'imparteix el Programa del Diploma del Batxillerat Internacional (PD). Aquest, s'ha exposat des de la comunitat educativa, cobreix els programes i requisits del batxillerat LOMCE, més els del Batxillerat Internacional. En conseqüència, i un cop els alumnes finalitzin el batxillerat, es presentaran tant a les proves PAU o selectivitat com als exàmens externs del Batxillerat Internacional. De cara al proper dissabte, dia 23 de febrer, s'ha previst una reunió de portes obertes (a dos quarts de 10 del matí). 

El PD, s'ha apuntat des del centre reusenc, "anima els alumnes a pensar de forma crítica, de manera independent; a qüestionar el què se'ls diu; a conduir el seu propi aprenentatge; estimula els alumnes a examinar tant l'entorn local com l'internacional; a destacar, no només en els seus estudis, sinó també en el seu desenvolupament personal; a que reflexionin sobre com aprendre millor...". Els trets diferencials, s'ha subratllat, són "diversos", ja que es fan "molts més treballs, tant escrits com experimentals; es treballen els conceptes i aprenentatges amb un enfocament molt més analític que no pas memorístic; es fomenten capacitats de solidaritat, mentalitat internacional, esperit crític, entre altres".

La comunitat del Gabriel Ferrater ha exposat que, amb tot, hi ha "tres coses que mostren la validesa del Programa del Diploma", "tal com reconeixen diferents universitats, i que el diferencien del batxillerat LOMCE". En primer lloc, s'ha indicat, els alumnes assumeixen la responsabilitat del seu aprenentatge. En aquesta línia, el curs de Teoria del Coneixement (TdC) "els fa prendre consciència del rol d’alumne disposat a fer-se preguntes desafiants i provar diferents enfocaments per aprendre". A les escoles universitàries, s'ha puntualizat, on hi ha "importants comunitats intel·lectuals, aquest tipus de mentalitat independent, amb iniciativa i autodeterminació, és molt valorada".

En segon lloc s'ha manifestat que els estudis preparen als alumnes per realitzar futures investigacions. Se'ls mostra que "poden explorar, analitzar i comunicar un tema d'especial interès per a ells, tot desenvolupant habilitats d'investigació que, segons s'ha demostrat, els seran d'utilitat en l'educació superior en projectes que impliquin aprofundir en treballs acadèmics que integrin i sintetitzin el que han après".

Finalment, s'ha destacat que el Batxillerat Internacional "permet l’aprenentatge més enllà de l'estudi acadèmic". Creativitat, l'activitat i l'element de servei del diploma de l'IB, "suposa aplicar els coneixements en activitats intencionades que estenen la seva comprensió cultural". A les escoles universitàries, s'ha argumentat des del centre reusenc, "la capacitat de col·laborar és un actiu, com ho és una valoració per la riquesa de diverses perspectives". Feta la tria del PD, això sí, "en absolut és un camí de roses. Hi ha molts obstacles, errors, sacrificis i fins i tot llàgrimes. Hi ha molta diversitat d’opinions i raons per engrescar els alumnes a cursar o no el PD, però aquesta és justament un senyal d’identitat d’aquests estudis", s'ha conclòs des del Gabriel Ferrater. 

COMENTARIS (0)

Reportatges