Cookie control
Dissabte, 04 de Juliol de 2020

'Organització i autonomia dels alumnes', claus de l'educació després de la pandèmia

La psicopedagoga de l'EAP de Reus, Esperança Martí, comenta 'el camp d'oportunitats' que s'obren arran de la crisi sanitària

01 de Juny de 2020, per Alba Cartanyà
  • Imatge d'arxiu d'una aula buida

    Reusdigital.cat

Una de les primeres grans conseqüències de la declaració de l'estat d'alarma a causa de la Covid-19 va ser el tancament de les escoles a partir del 13 de març. Des de llavors, i durant aquests gairebé tres mesos de pandèmia, l'educació ha estat un dels eixos de debat en un context inesperadament nou. Tenint en compte les múltiples realitats concretes, Esperança Martí, psicopedagoga de l'Equip d'Atenció Psicopedagoga (EAP) de Reus, assegura que en línies generals la situació actual "ha obligat a posar en marxa el debat de com ha de ser l'educació" i ha obert "un camp d'oportunitats" que caldrà aprofitar per avançar en la millora de l'aprenentatge dels infants. En aquest sentit, "l'organització i l'autonomia" dels alumnes són dos factors clau.

Acompanyament emocional 

"S'ha fet evident que els centres educatius no són només uns generadors de continguts", assenyala Martí, "ja que avui en dia qualsevol informació es pot trobar a la xarxa". Hi ha una altra part, que potser ha passat més desapercebuda fins ara, que és la de "suport", en tant que els nens i nenes "formen part d'un col·lectiu" que els integra i, d'alguna manera, els identifica. Per això, els centres han intentat potenciar les videotrucades individuals i també grupals, explica Martí, per "no trencar el vincle emocional".

Per altra banda, la figura dels mestres hauria de ser una mena de guia, d'acompanyament per als infants, sobretot en la "part emocional". Martí apunta que és important que siguin "competents en eines digitals" i, sobretot que "potenciïn el paper actiu de l'alumne en el seu propi procés d'aprenentatge". "Els nens i nenes han de ser autònoms i aprendre a organitzar-se", remarca Martí, i afegeix: "El més important és com els alumnes arriben a la informació, com la plasmen, com la produeixen, com la transformen i de quina manera la integren en el seu bagatge personal". La pandèmia ha obligat, d'alguna manera, a incorporar aquests elements en una educació forçosament a distància i Martí està convençuda que "el futur de l'educació ha d'anar per aquí".

Centres d'Educació Especial

Esperança Martí té assignats, a banda d'un institut i dues escoles de la ciutat, els tres centres d'educació especial. La seva tasca consisteix, bàsicament, a atendre les demandes dels professors o dels pares, determinar quins recursos es necessiten i proporcionar les eines adequades a cada circumstància.

Tot i que els centres d'educació especial han estat tancats tot aquest temps, els professionals han continuat amb les coordinacions. Martí recorda que, sobretot al principi del confinament, es va parlar molt sobre les necessitats específiques de nens amb alteracions de conducta, per exemple, amb Trastorn de l'Espectre Autista (TEA), i es va autoritzar la seva sortida. Tanmateix, la psicopedagoga explica que molts d'ells no sortien, perquè les famílies tenien por a un possible contagi però també perquè no hi havia necessitat, ja que "els nens estaven tranquils a casa". Martí reflexiona que la previsió de què estar tancats els aniria malament al final no s'ha acabat de complir i potser ha resultat tenir efectes contraris: "Aquests nens tenen un ritme de treball lent, i el fet d'estar a casa, a la seva zona de confort, els fa estar relaxats".

Les famílies també han après a valorar encara més la gran tasca que realitzen els centres d'educació especial i, fins i tot, en passar més temps amb els fills, alguns pares s'han adonat de la certesa d'alguns comentaris que es feien des de l'escola.

La perspectiva, avança Martí, és que aquests centres reobrin directament de cara al curs vinent, al setembre. Amb l'especificitat que, mentre duri la situació actual, els alumnes que fins ara anaven alguns dies a l'escola ordinària i d'altres a un centre especial, hauran d'assistir durant tota la setmana al mateix lloc. "Ara estem valorant, alumne per alumne, on és millor que vagi sempre", assenyala Martí. El sector educatiu està a l'espera de què la situació es normalitzi i tot pugui tornar a ser una mica com abans; això si, aprofitant el "camp d'oportunitats" que s'ha obert inevitablement arran de la pandèmia.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics