Dilluns, 28 de Maig de 2018

Periodisme obert les 24 hores del dia

Reusdigital.cat i LANOVA Ràdio prenen part en les Jornades Educocamp a l'Institut Baix Camp

19 d'Abril de 2018, per Adrià Díaz Bages
  • Conferència sobre comunicació de proximitat a càrrec dels periodistes Josep Gallofré i David Fernàndez

    Alex Plaza

El periodisme digital no n'entén, d’horaris. Aquesta ha estat una les idees principals que s’extreuen de la conferència sobre comunicació local i de proximitat que han dut a terme un dels caps de redacció del mitjà Reusdigital.cat, Josep Gallofré, i el director de LANOVA Ràdio, David Fernàndez, que han explicat la seva experiència en el món de la comunicació de proximitat en una jornada organitzada per l'Institut Baix Camp sota el nom d’Educocamp, i que s'ha dirigit als alumnes de quart d'ESO, Batxillerat i Cicles Formatius.

Objectius i antecedents

La jornada, organitzada amb l’objectiu d’estimular la capacitat crítica dels alumnes en relació als mitjans de comunicació, concretament dels locals, fer visibles la seva metodologia de treball i fomentar-ne el consum, ha constat d’una xerrada en què Gallofré i Fernàndez han exposat l'evolució històrica dels dos mitjans, els antecedents de l'emissora amb Punt 6 Ràdio, els formats actuals, la metodologia de treball que tenen i les característiques pròpies de les ràdios comunitàries o associatives, precisament sent aquest últim el format de LANOVA Ràdio. "LANOVA Ràdio és una ràdio comunitària", ha explicat Fernàndez, "que funciona com una entitat sense ànim de lucre i on es prenen decisions a través d’assemblees. No és com una empresa, i va néixer amb la voluntat de donar veu a les associacions de la ciutat i per a que fos una referència per als joves reusencs”, ha assegurat.

Durant la conferència, els dos periodistes han fet referència a Punt 6 Ràdio, i sobre com aquesta va esdevenir una ràdio local de caràcter associatiu de la ciutat. "Aquesta ràdio, que va desaparèixer al 2013, va renéixer a l'any següent amb el nom de LANOVA Ràdio, amb l'objectiu de fer ràdio local de qualitat i donar veu al nostre entorn", ha apuntat el director de l'emissora, que l'ha definit com "un mitjà, per una banda, però alhora una entitat amb una clara vocació de servei públic". Al seu torn, Gallofré ha detallat que "Reusdigital.cat va néixer fa 10 anys en un entorn de crisi", i es va convertir en "el primer diari digital de la ciutat". 

Sinergies i periodisme 2.0 i 3.0

Els periodistes han posat en valor les sinergies entre els dos mitjans, "on compartim redacció, periodistes, i un origen comú: Punt6 Ràdio", ha manifestat Fernàndez, així com la importància del món digital en la comunicació de proximitat. “Reusdigital.cat és un mitjà 2.0, pràcticament 3.0, on les xarxes socials són capital per interactuar amb la gent", ha afirmat Gallofré. "A Facebook, hi tenim més 13.000 seguidors, i a Twitter més de 10.500. També treballem amb Youtube, i estem plantejant-nos obrir un compte d'Instagram", ha explicat el cap de redacció del mitjà, amb una audiència mensual que oscil·la entre els 45.000 i els 50.000 usuaris únics". Es tracta d'una xifra "molt important”, ha destacat.

En el context de l'Educocamp, els periodistes també han explicat com el·laboren les notícies, com es busquen, i l'activitat que duen a terme per estar sempre pendents de l'actualitat. "Treballem amb notes de premsa i comunicats que ens envien les diferents entitats que volen donar a conèixer fets noticiables que succeixen, les rodes de premsa i els temes propis, tot i que també ens nodrim molt de la col·laboració ciutadana, però està clar que el periodista ha de sortir a buscar la notícia", comentava Josep Gallofré.

"En el periodisme no hi ha horaris", ha assegurat Gallofré, que també ha exposat la metodologia de treball periodístic actual, "on s'han de fer fotografies, vídeos i publicar-ho tot de seguida. No es tracta únicament d’elaborar el text de la notícia", ha conclòs.

COMENTARIS (0)

Reportatges