Divendres, 29 de Març de 2024

Ara Reus crida la ciutat a liderar l'impuls del corredor Mediterrani al territori

La formació municipalista dona veu al president d'un 'lobby' d'empresaris que aposta pel desenvolupament del transport ferroviari

07 de Maig de 2019, per Marc Busquets
  • Rubio i Amorós, a la Cambra, aquest dimarts

    Marc Busquets

En el marc de la ponència 'El corredor Mediterrani', que s'està duent a terme aquest dimarts a la tarda a la Cambra de Comerç, l'alcaldable d'Ara Reus a les municipals, Daniel Rubio, ha assenyalat la importància que la capital del Baix Camp lideri l'impuls d'aquesta infraestructura "bàsica" per al desenvolupament del territori. La formació municipalista ha convidat un expert en la matèria, el president del grup de pressió Ferrmed, Joan Amorós, a fer una anàlisi del transport ferroviari de mercaderies a nivell nacional, estatal i europeu. La trobada ha comptat amb l'assistència de representants de diversos sectors. 

Dèficit en infraestructures

En la seva intervenció, Amorós ha lamentat el dèficit que Catalunya té en infraestructures. Pel que fa a les ferroviàries, ha advertit que estan saturades, tot posant l'accent en el Camp. D'aquesta manera, ha manifestat que Ferrmed no està d'acord amb el desmantellament de la via de costa entre Tarragona i Vandellòs, perquè podria usar-se com a 'back up', és a dir, com una alternativa puntual si hi hagués cap incidència a la xarxa. "No trobem lògic que s'anul·li una via propera als nuclis de població, que és on hi ha més usuaris i passatgers", ha raonat. 

"Cal fer els deures, perquè hi ha molta feina pendent", ha dit, tot indicant que entre Tarragona i València serien necessàries dues línies més, i ha exigit de passada que es torni a posar en marxa l'antiga línia de Roda, "per al transport de mercaderies". Sobre les assignatures pendents, i en clau de país, ha comparat Catalunya i Suïssa per algunes similituds, tals com l'extensió o la població. Si a casa nostra hi ha 1.800 quilòmetres de vies, en territori helvètic en són 3.800. "No es tracta de fer-ho tot de cop, però sí per parts. La prioritat és millorar la zona de la xarxa europea que absorbeix el 30% del trànsit de mercaderies", ha comentat després, sobre la tasca de Ferrmed. 

I és, que com a 'lobby', l'associació té diverses taules de treball per desencallar algunes mancances. En aquesta línia, ha argumentat que si bé la Unió Europea té clares quines infraestructures ferroviàries s'han de tirar endavant, el problema és que "els diferents governs nacionals fan el que volen". La manca d'una política "clara i definida i a termini" és el gran obstacle per desenvolupar la xarxa a l'Estat, on tan sols un 4% del transport de mercaderies es fa en tren (els corredors europeus fan que ascendeixi al 18%, en altres països). 

Els beneficis del transport ferroviari

Rubio, al seu torn, ha instat el territori a unir-se en una aposta "ferma" pel corredor Mediterrani, projecte en el qual "Reus ha de ser un líder transversal, plural i amb visió de país". El seu desenvolupament, ha explicat, pot fer del Camp i les Terres de l'Ebre un focus d'atracció empresarial "més enllà de Barcelona". L'alcadable d'Ara Reus ha carregat contra els diferents governs de la Generalitat de l'última dècada, perquè "no han mirat cap al sud". De fet, s'ha emmirallat en Girona. "Ho han fet bé. Ja són la quarta la pista del Prat", ha afegit. 

Finalment, Amorós ha volgut fer pedagogia de l'estalvi que el transport ferroviari comporta en relació al fet per carretera. D'entrada, ha revelat que es genera una despesa d'energia menor, que es guanya temps, i que és "molt més beneficiós" per al medi ambient. "Calculem que, si s'apostés de debò pel transport ferroviari, els costos podrien rebaixar-se en un 25%", ha reblat. 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics