Divendres, 19 d'Abril de 2024

Tarragona presenta un recurs contra el tercer fil

L'alcalde de Tarragona insisteix que les millores proposades pel territori no suposen cap canvi ni retard en el projecte

22 d'Agost de 2013, per ACN
  • El consistori rebutja que Foment no tingui en compte els requeriments territorials al projecte

    ACN

Segons ha apuntat l'alcalde de Tarragona. Josep Fèlix Ballesteros, el recurs de nul·litat de ple dret es va presentar aquest dimecres a la una del migdia de la Subdelegació del govern espanyol a Tarragona. Després d'un extens anàlisi per part dels serveis de contractació del consistori, el recurs al·lega que el procés de licitació de la construcció del tercer carril ferroviari té "mancances". Segons ha detallat Ballesteros, no s'ha presentat un estudi informatiu previ, ni l'avaluació mediambiental; tampoc s'han obert a tràmit audiències entre el Ministeri de Foment i les comunitats autònomes i els ens locals afectats, i per tant, no hi ha hagut termini per presentar al·legacions, com està prescrit. Tampoc s'ha fet l'exposició pública a 30 dies hàbils del projecte, no hi ha estudi informatiu definitiu, ni aprovació prèvia del projecte d'obres.

"Per tots aquests motiu creiem que el projecte és nul de ple dret", ha assegurat l'alcalde. Malgrat que l'Ajuntament de Tarragona ve advertint des de fa mesos que utilitzaria el recurs, com ja ha fet l'Ajuntament d'Altafulla (Tarragonès), Ballesteros ha defensat que es presenta ara després d'esgotar la via del diàleg amb Foment, i un cop s'ha pogut redactar "de manera acurada" un informe ampli per argumentar tots els aspectes tècnics i jurídics de les propostes de millora i les peticions que fa l'Ajuntament. "Ens hem volgut carregar de raons i dotar d'argumentari jurídics per presentar-lo amb tota la contundència que cal", ha dit Ballesteros.

Reunions infructuoses

Durant tot l'estiu representants i tècnics de l'Ajuntament de Tarragona s'han reunit amb responsables del Ministeri de Foment, fins a quatre vegades. L'Ajuntament, que havia donat tres mesos per a la negociació, va allargar el termini, entenent les complicacions que ha pogut generar en el sí del ministeri l'accident ferroviari de Santiago de Compostela.

Fa uns dies, Foment va comunicar via telefònica a l'Ajuntament de Tarragona que les seves peticions no havien pogut ser valorades i que no serien ateses fins "ben entrat el mes de setembre". Com ha apuntat Ballesteros, la presentació del recurs respon a la indiferència del govern espanyol per atendre les peticions del consistori, i "com a mesura de pressió" per fer "complir els drets" que els hi pertoca. Foment té ara tres mesos per respondre el recurs de nul·litat. En cas de no fer-ho, Ballesteros ha assegurat que no es descarta la via judicial.

Les propostes

El recurs inclou les set propostes de millora que l'Ajuntament fa mesos que reclama. En primer lloc, la construcció d'un intercanviador de línies a l'Arboç, que garantiria que l'estació de Tarragona no perdi combois de curt, mitjà i llarg recorregut, -com posa en risc la proposta actual de Foment-, i el pas de l'alta velocitat per l'estació de la ciutat. Ballesteros ha detallat que aquesta obra tindria un cost màxim de 15 milions d'euros, menys del 8% del cost total de l'obra del tercer carril, amb un pressupost de poc més de 200 milions d'euros. Des de l'Ajuntament de Tarragona defensen que "és tècnicament `possible", que està garantida la capacitat de transbordaments, i possibilitaria el pas pel centre de Tarragona dels trens d'alta velocitat que viatgen entre Madrid i Barcelona amb un retard màxim de 16 minuts per trajecte.

Una altra de les peticions més prioritàries és la construcció de passarel·les urbanes que enllacin la ciutat amb les platges. "El tercer rail no ha de ser un oblit de la connexió mar-ciutat", ha insistit l'alcalde. El consistori tarragoní també reclama l'execució de la segona fase de millora de l'estació ferroviària de Tarragona que "va quedar al calaix amb el canvi de govern". Ballesteros ha recordat que actualment les andanes no garanteixen l'accessibilitat de persones amb mobilitat reduïda i tenen gran perillositat a causa del poc espai, només 80 centímetres, que hi ha entre les baranes i el pas del tren. Pel que fa a l'estació també es demana una reducció del nombre de vies, que permetria fer zones verdes o nous aparcaments vora les platges; i suprimir l'apartador de trens de la façana marítima de la ciutat, aprofitant l'estació de classificació d'entrevies. El llistat de millores es tanca amb la petició de mampares acústiques i barreres visuals en algunes de les zones de pas dels combois.

"Hem plantejat coses més que raonables i reconegudes pel propi ministeri i no podem deixar d'exercir la pressió pública, política, institucional i tècnica que calgui perquè el tercer carril sigui una gran oportunitat pel teixit productiu i també pels passatgers", ha dit l'alcalde.

La provisionalitat del tercer carril

Una de les demandes de Tarragona i del territori ha estat que aquest tercer carril ferroviari sigui provisional mentre no es construeixin les noves infraestructures del Corredor del Mediterrani. Per a Ballesteros "la provisionalitat" del tercer fil quedarà demostrada "quan surti l'estudi informatiu del traçat definitiu" de la nova via d'ample d'europeu. L'alcalde de Tarragona ha recordat que la Unió Europea ha condicionat l'ajuda al finançament del Corredor del Mediterrani a què el traçat sigui el definitiu i no el tercer carril provisional.

Ni retard ni sobrecost

Ballatesros ha negat que les peticions que es fan des de Tarragona per al projecte del tercer fil puguin endarrerir l'obra a causa del sobrecost que suposaria. "Un sol quilòmetres de via de l'AVE de les que es fan a Extremadura resoldria això i quatre coses més. És mentida, és una fal·làcia. Que preguntin quina és la freqüència i els usuaris d'allà i quines són aquí, la segona estació de Catalunya", ha sentenciat.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics