Dijous, 28 de Març de 2024

Tastets comunicatius per embellir les empreses

Millorar el rèdit econòmic de les empreses mitjançant la llengua i la comunicació és l’objectiu d’aquest projecte emprenedor

24 de Novembre de 2013, per Anna Ferran
  • L'equip de Tastets Comunicatius

    Anna Ferran

La xarxa social LinkedIn ha estat l'encarregada d'unir els futurs professionals de dos desconeguts. L'interès i la fascinació pel món de la comunicació i de la llengua, el punt en comú que ha permès la creació de Tastets comunicatius. La filòloga Elena Salinas i el periodista Albert Sunyol són les cares que hi ha al darrere d'aquest negoci, que té molt clar quin és el seu mantra.

"El nostre gran exponent és comunicació més llengua igual a major rèdit econòmic", afirma Salinas. La idea de vincular aquests tres àmbits feia temps que rondava pel cap de la filòloga perquè com ella confessa: "Em fascina". "Havia pensat de treballar amb pimes perquè compten amb menys infrastructura en l'àmbit lingüísticocomunicatiu". Ara bé, va ser l'arribada d'un correu electrònic firmat per Albert Sunyol i les posteriors trobades els que van començar a perfilar Tastets comunicatius.

Conèixer les necessitats de les empreses reusenques

Per conèixer quin era l'estat del mercat i també per veure com treballaven plegats, Salinas i Sunyol van fer l'estudi 'Necessitats lingüístiques i comunicatives de la pime reusenca', on analitzaven la realitat comunicativa a la xarxa de les empreses de la capital del Baix Camp. L'estudi és inèdit ja que mai abans s'havia dut a terme un estudi a Catalunya que vinculés de manera directa ambdós camps de treball.

Sis mesos després, el maig de 2013, el presentaven a la Cambra de Comerç de Reus. D'entre els resultats extrets, se'n destacaven la presència majoritària del castellà als webs, amb un 72.65%, el poc ús dels blogs com a eina comunicativa (només l'1'31% de les empreses reusenques en té) i la poca penetració de les xarxes socials (un 20% de les empreses té Facebook i el percentatge cau al 5% al tractar-se de Twitter).

"Les empreses donen més importància en ser a la xarxa que en com hi són, i això es deu en part a una certa deixadesa i també a falta de coneixement", reflexiona Albert Sunyol. Perfils de Facebook desactualitzats, falta d'adequació dels missatges, errades ortogràfiques, falta de dades rellevants com el telèfon o el correu electrònic, són algunes de les males praxis més habituals, constaten.

Un servei integral

Contingut, disseny i correcció lingüística són els tres pilars que sustenten Tastets comunicatius. La idea d'aquests emprenedors és crear un producte integral que aglutini totes les demandes que una empresa o institució pugui tenir en matèria de comunicació i llengua. Exemplificant això, el periodista comenta: "No fem programació web, però tenim col·laboradors que ho fan. Amb la xarxa de col·laboradors que tenim, facilitem les coses al client perquè té un interlocutor, no una vintena".

Des de l'elaboració de butlletins fins a la creació de lèxic personalitzat, passant per la definició de plans de comunicació o les auditories lingüístiques, el projecte té en compte tant la comunicació tradicional com els nous formats vinculats al web i al 2.0. Ara bé, sense oblidar l'importància de la paraula, remarca Salinas. "El vessant lingüístic complementa el contingut i la forma", afegeix la filòloga, qui considera que ajuden a "embellir una empresa, com aquell qui fa un aparador".

"Has d'oferir un producte molt treballat", afirma Salinas. En la mateixa línia, Sunyol afegeix que "s'ha d'oferir el màxim al client". Per fer-ho, Tastets comunicatius ha establert sinèrgies amb altres empreses i freelance especialitzats en l'àmbit del disseny web, per exemple, per tal d'oferir un servei complet. "Les col·laboracions són molt importants per a les empreses petites, sobretot de cara al client perquè no s'ha de preocupar de contractar diversos professionals i ho tindrà més fàcil".

Formar l'empresariat

"Ens hem fet empresa per educar l'empresariat", constata Salinas. El periodista matisa que "un dels objectius de Tastets comunicactius és fer entendre a l'empresariat que els temes de comunicació i llengua són necessaris pel dia a dia del seu negoci". Per aconseguir-ho, a banda d'oferir els seus serveis, ofereixen regularment tres cursos o sessions formatives diferenciats en funció de les necessitats dels assistents. 'Comunica't' és un curs inicial i gèneric on es convinen qüestions relacionades amb la comunicació i la llengua i que té com a objectiu oferir una introductòria. 'Planifica't' té com a objectiu donar claus per crear un pla de comunicació i 'Com ho dius', el tercer dels cursos, es centra en ensenyar l'ús d'un llenguatge adequat.

Sunyol descriu els cursos com a "petites càpsules, de tres o quatre hores, que mostren coses senzilles i que ajuden a tenir una idea general en cas que decideixen gestionar-se ells mateixos la comunicació". I afegeix: "No deixen de ser un reflex de la idea que sustenta Tastets comunicatius enfocada cap a emprenedors i petits empresaris".

Ara bé, la voluntat de fer prendre consciència sobre la importància de la comunicació i la llengua no acaba aquí. Decidits a predicar amb l'exemple, Salinas i Sunyol han creat un blog, Contast, per aportar consells on cada setmana hi publiquen un article relacionat amb un dels dos camps. Amb l'objectiu de fidelitzar un públic, la idea és facilitar consells per a tots aquells que curiosos que volguin saber més sobre l'estret vincle entre llengua, comunicació i empresa.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics