Divendres, 29 de Març de 2024

Telefonia, internet, subministraments energètics i transport, principals reclamacions de consum

L'ACC va atendre l'any passat 2.370 reclamacions a la demarcació, un 15,87% menys que l'any anterior

28 de Maig de 2013, per ACN
  • Alfons Conesa, Joaquim Nin i Carmen Mansilla

    ACN

 

El director de l'Agència Catalana del Consum (ACC), Alfons Conesa, acompanyat del delegat del Govern de la Generalitat a Tarragona, Joaquim Nin, i de la directora dels serveis territorials d'Empresa i Ocupació a la demarcació, Carme Mansilla, ha presentat avui a Tarragona els resultats de la Memòria d'Actuacions 2012 de l'ACC a les comarques tarragonines.

Entre les dades presentades destaca el fet que els sectors de la telefonia i internet, els subministraments -electricitat, aigua i gas- i el transport encapçalen les reclamacions presentades pels tarragonins durant l'any passat. Així mateix, la memòria destaca que els establiments tarragonins adherits a la Junta Arbitral de Consum (JACC) han pujat un 16,6% al 2012, i se situen en 925. En aquest context, el director de l'ACC ha reivindicat la importància per a les empreses i establiments comercials d'adherir-se al sistema arbitral, ja que "això és percebut pel consumidor com una garantia de qualitat i de voluntat de resoldre els eventuals conflictes de consum que puguin sorgir".

D'altra banda, Conesa ha destacat que l'ACC ha rebut a Tarragona 6.387 consultes, un 21,16% menys que al 2011. D'aquesta xifra, el 43% de les consultes ha estat a l'Alt Camp, el 16,9% al Baix Camp, el 12,1% al Baix Penedès, el 7,3% a la Conca de Barberà, 1,9% al Priorat, i el 18,8% directament a la delegació de l'Agència Catalana del Consum a Tarragona.

Així mateix, el director de l'ACC ha recordat que l'Agència té delegada la gestió en els Consells Comarcals de l'Alt Camp, el Baix Camp, el Baix Penedès, la Conca de Barberà i el Priorat, que ja duen a terme les tasques de consulta, queixes i reclamació, mediació i arbitratge. De cara a 2013, Conesa ha explicat que "els consells comarcals intensificaran un punt que creiem que és fonamental; l'atenció al consumidor. Creiem que l'atenció és la base d'un consum responsable, sostenible i solidari".

En aquest sentit, el director ha explicat que s'han integrat i coordinat els diferents serveis que ofereix l'ACC, de manera que "el consumidor se senti veritablement atès i acompanyat en totes les seves decisions de consum".

2.370 reclamacions al 2012 a Tarragona

Durant el 2012, ACC ha rebut a la demarcació de Tarragona, 2.370 reclamacions, un 15,87% menys que a l'any anterior. Aquest volum de reclamacions representa el 12,94% del total presentat l'any passat a Catalunya. Segons ha explicat el director, "aquest descens, en la línia que s'ha produït al conjunt del territori català, està motivat per la baixada del consum, sobretot els productes i serveis d'alt cost".

Per sectors, la telefonia i internet han estat el principal sector de reclamació, amb el 56,1% del total, seguit dels subministraments -electricitat, aigua, gas- amb el 12,5% i, el transport amb el 4,9%. En menor grau, el comerç detallista i les reparacions en general sumen el 3,9% de les reclamacions, els aparells d'ús domèstic el 3,6%, els vehicles el 3,1%, les activitats immobiliàries el 2,9% i, els serveis personals, esportius, culturals i associatius el 2,7%.

Spanair, Catalunya Caixa i les operadores de telefonia, les companyies amb més reclamacions


Spanair ha estat l'empresa que ha generat més reclamacions a Catalunya durant 2012: un total de 3.574, seguida de Catalunya Caixa, amb 2.812 reclamacions. El tancament de la companyia aèria i els contractes de participacions preferents i deute subordinat han desbancat les operadores de telefonia, que ocupen els següents llocs del rànquing. Concretament, el Vodafone, ocupa el tercer lloc amb 1.694 reclamacions; seguit de Telefónica, amb 1.209, i FranceTelecom/Orange, amb 1.090.

Tot i que les companyies de telefonia i internet segueixen aglutinant una part important de les reclamacions, també són les empreses que han registrat un percentatge més elevat de resolució al 2012: Vodafone ha resolt el 70% de les reclamacions (741 reclamacions resoltes per mediació i 440 per arbitratge), Telefónica, el 75% (513 reclamacions resoltes per mediació i 396 per laude) i France Telecom/Orange el 76% de les reclamacions presentades (501 per mediació i 332 per laude arbitral).

En el llistat de companyies amb més reclamacions, el sisè lloc l'ocupa Ryanair amb 791; seguit d'Endesa, amb 591; Vueling, amb 264; Gas Natural, amb 246 reclamacions, i Bankia amb 219.

908 casos resolts per mediació i 131 per arbitratge de consum a Tarragona


A la demarcació de Tarragona, l'ACC va resoldre durant l'any passat 908 casos per mediació, un 35% menys que a 2011. Aquesta xifra representa el 38,65% dels acords de mediació del conjunt de Catalunya.

A la demarcació, i analitzat per sectors, la majoria dels acords de mediació, el 72%, han estat en el sector de la telefonia i internet, seguit a distància pels subministraments energètics -aigua, gas i electricitat- que representen el 10% de les mediacions realitzades. Així mateix, el 4,8% dels acords de mediació assolits han estat per casos relacionats amb l'administració pública, el 3,3% relacionats amb el comerç detallista i reparacions en general, el 2,2% amb el material elèctric-electrònic i òptic, el mateix percentatge que les mediacions en el sector del transport.

Pel que als arbitratges de consum, l'ACC va dictar a les comarques tarragonines durant 2012 un total de 131 laudes, un 27,62% menys que a l'any anterior. Aquesta xifra representa el 9,16% dels laudes dictats durant l'any passat al conjunt de Catalunya.

A les comarques de Tarragona, per sectors, el nombre més important de laudes, un 77,9%, han estat en el sector de les telecomunicacions, incloent telefonia mòbil, fixa i internet. En segon lloc, l'ensenyament ha sumat el 6,1% dels laudes dictats, seguit del material elèctric-electrònic i òptic, amb el 5,3%, els subministraments d'aigua, gas i electricitat, amb el mateix percentatge, i els tallers i estacions de servei amb el 4,6% dels laudes.

41 expedients resolts amb sanció a Tarragona, un 58,1% menys que a 2011

Durant el 2012, les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC han derivat a la demarcació de Tarragona, en un total de 41 expedients resolts amb sanció, un 58,1% menys que a 2011. Així mateix, l'import total de les sancions imposades a Tarragona al 2012 ha estat de 91.112 euros, xifra que representa un descens del 34,47% respecte a l'any anterior.

L'any passat, els tarragonins van presentar davant l'ACC un total de 386 denúncies, un 11,26% menys que al 2011. Els béns i productes de consum han generat la majoria de les denúncies, el 26,7%, seguit de la restauració, amb el 24,1%, els serveis immobiliaris, amb el 10,9%, els serveis financers, amb el 9,3%, les telecomunicacions, amb el 6,5%, i el transport, amb el 3,9% de les denúncies.

Pel que fa a l'actuació inspectora, durant 2012 l'ACC va realitzar 1.285 actuacions inspectores a les comarques tarragonines, un 41,51% menys que a l'any anterior. Aquesta xifra representa el 6,6% del total d'actuacions inspectores dutes a termes per l'Agència arreu del territori català durant l'any passat. De les actuacions d'inspecció a la demarcació, el 47% han estat en resposta a la xarxa d'alertes, el 22% per denúncia, i el 20% s'ha dut a terme en el marc d'una campanya.

Els establiments tarragonins adherits a la JACC pugen un 16,6% i se situen en 925


La xifra d'establiments tarragonins adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) va situar-se el 2012 en els 925, un 16,65% més que a l'any anterior. Aquesta xifra representa el 14,2% del total d'establiments adherits a aquest sistema arbitral arreu de Catalunya.

Entre les adhesions més destacades està la del Col·legi de Farmacèutics de Tarragona, que va incorporar al Sistema Arbitral de Consum 185 despatxos de farmàcia de la demarcació. Des de 1999 fins a l'actualitat la xifra d'empreses, entitats, i comerços adherits a la JACC no ha deixat de créixer, passant dels 2.192 establiments adherits al 1999, als 6.478 al tancament de 2012.

1.841 alumnes visiten l'Escola del Consum l'Escola del Consum a Tarragona

Durant el curs 2011-2012, 1.841 alumnes ha visitat l'Escola del Consum de Catalunya (ECC) a les comarques de Tarragona, un 10% menys que al curs anterior. Des del curs 2007-2008, un total de 6.958 estudiants de primària, secundària i educació especial ha passat pels tallers programats per l'escola.

En el conjunt del territori, 21.181 d'arreu de Catalunya van participar durant el passat curs lectiu en l'Escola del Consum de Catalunya, xifra que representa un increment del 13,89% respecte el curs anterior.

Pel que fa a les activitats de formació, l'ECC ha organitzat a la demarcació de Tarragona, 3 sessions formatives adreçades a persones consumidors, amb la participació de 349 assistents, i 5 sessions adreçades a comerciants i professionals del comerç, amb la participació de 48 assistents.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics