Divendres, 19 d'Abril de 2024

29 retrats de Marià Fortuny es poden veure al poble natal de Goya

Formen part del fons del Museu de Reus

03 de Novembre de 2016, per Redacció
  • Marc Ferran (esquerra) observa els gravats de Marià Fortuny a Fuentetodos

    Cedida

La Sala Zuloaga de la vila natal del pintor Francisco de Goya, Fuendetodos (Saragossa), exposa des d'aquest dijous 3 de novembre una selecció de 29 gravats de Marià Fortuny i Marsal pertanyents als fons de l'Institut Municipal de Museus de Reus. L'exposició 'Mariano Fortuny. Aguafuertes. 1861-1874' es pot visitar a Fuendetodos fins al 8 de gener de 2017.

La mostra aplega l'important fons de gravats fortunians del Museu de Reus, que és un dels més complets que existeixen al món atès que només es coneixen un total de 35 obres. L'excel·lència del Fortuny gravador es pot admirar a Fuendetodos gràcies a una iniciativa del Consorcio Cultural Goya-Fuendetodos de la Diputació de Saragossa en col·laboració amb l'IMMR, que ha cedit els gravats perquè es puguin veure a només uns metres de la casa natal de Goya. En la seva faceta de gravador Fortuny ha estat comparat sovint amb el genial pintor aragonès.

Durant la presentació de l'exposició, aquest dijous a Saragossa, el director de l'IMMR, Marc Ferran, ha explicat que “el 1870 el gran crític Théophile Gautier va definir Fortuny dient que com a gravador igualava Goya i s'aproximava a Rembrandt”. “Tots els crítics coincideixen a situar la seva producció gravada, si no a l'altura de Goya, sí a la de Picasso i, a més malgrat la seva mort prematura, estem parlant d'un dels grans artistes de la pintura europea del segle XIX”.

En aquest sentit, Ferran ha recordat que l'èxit de Fortuny s'explica per la seva genialitat com a artista, pel seu virtuosisme en qualsevol de les tècniques amb què va treballar i també perquè va cultivar els temes de més èxit comercial de la seva època. “En el món del gravat es va convertir en un referent perquè va saber trobar l'equilibri entre el domini de la tècnica i el seu geni creatiu”, ha afegit. D'altra banda, el treball amb el gravat va permetre a l'artista reusenc experimentar i explorar camins que no transitava amb la pintura.

De l'orientalisme als retrats

En els 29 gravats que es poden veure a la Sala Ignacio Zuloaga de Fuendetodos hi ha representats tots els grans temes de l'obra de Fortuny, com ara l'orientalisme, els retrats o el gènere de casaques. Són obres de l'etapa de maduresa creativa de l'artista, a la qual va arribar a partir de la dècada de 1860.

El gerent del Consorci Cultural Goya-Fuendetodos de la Diputació de Saragossa, Ricardo Centellas, ha explicat que amb aquesta exposició sobre Marià Fortuny es fa una mirada a la tradició artística que es troba als orígens de l'art actual, “amb el gravador espanyol més important del segle XIX després de Goya”.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics