Dels treballs més insignificants pot néixer l'èxit. I de la buidor d'una feina, l'amor. O més ben dit, una connexió sensorial que traspassa el físic, el diàleg verbal que s'estableix entre dues persones convencionals. Aquest és el punt de partida del curtmetratge 'Timecode', des de ja producció audiovisual revelació després d'haver guanyat la Palma d'Or a Canes, tot just ara fa dues setmanes. Per això, l'estrena de la peça, produïda per l'Escola de Cinema de Reus (ECIR), s'esperava amb candeletes al Reus Palace, aquest dilluns al vespre. Finalment, unes 200 persones s'han interessat per un treball ben planificat -la postproducció va durar gairebé 10 mesos- i amb una ànima única, capaç d'encandilar el jurat de Canes.
El curtmetratge arriba de la mà de Juanjo Giménez com a director i els seus alumnes de l'ECIR. "Nosaltres el vam fer amb molt d'esforç i talent, i la gent ho ha de valorar, però el presentem amb orgull", comentava Giménez minuts abans de l'estrena. La idea de rodar 'Timecode', amb guió de Pere Altimira, sorgeix de l'avorriment al qual havia de fer front el director quan treballava per una multinacional: "Feia servir idees meves per escriure les estones mortes i una companya va accedir als textos i es va fer seguidora deslleial", indica Giménez, qui també subratlla que al curt "tot està ficcionat, per tal que el guió funcioni".
De fet, l'acció no es pot situar més lluny de la realitat: els rellotges de les càmeres de seguretat marquen el 30 de maig de 2016. No se sabrà mai si com a element premonitori de la data d'estrena a la ciutat o com a canalitzador de l'atracció emocional que viuen ambdós protagonistes, guardes de seguretat, quan s'alliberen de les tenalles de la feina i s'interpreten a sí mateixos. És una història d'amor? Pot ser sí, però ho és més sobre el retrat de connexions humanes úniques. Els personatges no es toquen però acaben sent una mateixa persona. Fonen la seva passió. I és aquí on entra l'encert del director i els alumnes de deixar respirar la narració, sense atabalar-nos amb típics diàlegs de tensió sexual.
El principal artífex per a la realització de 'Timecode' és Daniel Villanueva, director de l'ECIR, aquest dilluns orgullós d'encaixar mà rere mà dels amics, coneguts i amants del cinema que s'han apropat al Reus Palace. Dos anys i mig després d'inaugurar l'escola, el reusenc ha aconseguit una fita històrica: posar-se al costat del gran director aragonès Luis Buñuel. "Quan un periodista em va comentar que havíem fet història, no m'ho creïa, no sabia que érem l'únic curt espanyol en guanyar una Palma d'Or", assegurava amb una cara de joia Villanueva.
La presentació del curtmetratge ha comptat amb la presència de l'alcalde, Carles Pellicer, i de representants dels partits polítics de la ciutat. Precisament, el batlle ha pujat 'damunt' de l'escenari -malgrat que era a peu de sala- per treure pit de la Palma d'Or de Canes i assegurar que aquesta "és la meca del cinema". Hollywood ha perdut el seu títol, doncs. Potser és Reus qui agafarà el relleu properament, perquè per Pellicer la ciutat "té un projecte de cinema", amb el Festival Europeu de Curtmetratges o el Memorimage, únicament present "a Londres i aquí".
El cert és, però, que Reus no té una Film Office i que l'ECIR s'ha posat en el mapa ara, gràcies al premi. "Us hem dut la Palma d'Or a la ciutat", concloïa Villanueva amb una dosi de patriotisme reusenc. Tant de bo aquest èxit serveixi d'alguna cosa.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics