Dijous, 28 de Març de 2024

Un emotiu homenatge a una pionera desconeguda

El Memorimage celebra els deu anys amb un gran pastís del pastisser Francesc Torres

05 de Novembre de 2015, per Text: Enrique Canovaca/ Fotografies: Fabián Acidres
  • Joana Biarnés, acompanyada dels directors del documental

    Fabián Acidres

  • Fabián Acidres

  • Fabián Acidres

Com qui no vol la cosa i sense cap consciència d'estar trencant barreres. D'aquesta manera es va iniciar en la professió del fotoperiodisme la terrassenca Joana Biarnés, la primera dona de l'Estat espanyol en desenvolupar aquesta tasca, enmig de la dictadura franquista, i en ser valorada pels mateixos mitjans i homes que en un principi la van marginar. El documental 'Joana Biarnés, una entre tots' va servir, aquest dimecres al vespre, per inaugurar una edició especial del Festival Internacional de Cinema de Reus, el Memorimage, que ja ha fet oficialment deu anys amb un gran pastís del pastisser reusenc Francesc Torres.

La nit al Bartrina va ser essencialment emotiva, no només per la presència de Biarnés a l'escenari, superada per una situació que no s'hauria imaginat fa anys, quan estava 'amagada' al seu petit refugi de Cana Joana, a Eivissa. Més bé, ho va ser pels poc més de setanta minuts que dura l'audiovisual dedicat a la seva persona, tota una visió sentimental i lloadora d'una dona que va trencar barreres als anys seixanta. Els directors del film, Òscar Romero i Jordi Rovira, no se n'amaguen de voler tocar aquest tecla, i de fet, passen de puntetes pels episodis menys entranyables de la vida de Biarnés, com són la mort del seu pare o el seu desencant amb el periodisme a meitat dels vuitanta.

El fotògraf -sense la forma femenina- que rodeja el mite és la idea més explotada al documental, amb nombrosos episodis que voregen el surrealisme professional: Biarnés amagada als lavabos d'un avió per fer fotos als Beatles, enganyant a Roman Polanski per fer esquí aquàtic i menjar-se una paella, aconseguint una signatura especial de Salvador Dalí o immortalitzant una imatge icònica de Raphael a la plaça Roja de Moscú. El film, però, és poderós gràcies al gran caràcter de la protagonista: decidit i irònic. Tota una bèstia del fotoperiodisme.

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

reusdigital.cat Reus Diari Digital joana biarnés memorimage
reusdigital.cat Reus Diari Digital joana biarnés memorimage

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics