Divendres, 27 de Setembre de 2024

Vegueries: canviar per millorar!

10 de Febrer de 2010, per Tomàs Bigorra

Arriben dies intensos i decisius per al futur de les diputacions a Catalunya. El Govern ja ha aprovat l’avantprojecte de llei de vegueries i els partits polítics es disposen a debatre al Parlament la nova organització administrativa i territorial. Aquesta reestructuració ha de significar una simplificació de l’administració amb la voluntat d’acostar-la al ciutadà i de coordinar-ne l’exercici del govern intermunicipal per a aconseguir-ne la millor eficàcia i eficència en l’exercici del servei públic que té encomanat.

Aquesta voluntat és la que mou a recuperar d’acord amb la realitat d’avui dia la figura històrica de les vegueries, vigent fins al decret de Nova Planta, i, tot substituint les diputacions, redefinir els àmbits territorials de la divisió interior de Catalunya i adaptant la Generalitat els seus òrgans territorials a la nova divisió veguerial.

El canvi d’una situació i d’un model que es perpetua des de fa prop de 300 anys és lògic que motivi valoracions i actuacions d’oposició a la reforma i de voluntat de manteniment de la situació actual, però com país i com a societat cal que afrontem amb fermesa i decisió aquest repte polític i que el convertim en una oportunitat per a continuar avançant en la millora del funcionament de les administracions del nostre país. Més encara, en situacions de crisi com l’actual cal afavorir precisament les reformes fetes amb sentit positiu.

Les diputacions han evolucionat amb el temps i amb la societat: Les competències i les funcions s’han anat redefinint de forma acompassada amb l’evolució política i social fins arribar a definir-se com a centre o esglaó d’una cadena dinàmica que uneix la política municipal, la comunitària autònoma i la del govern general de l’Estat, en paraules del catedràtic González Casanovas, que n’ha estudiat els orígens. D’aquesta forma, avui dia ens trobem que les diputacions tenen un paper clau en la cooperació local i que el seu cos i ànima el formen funcionaris i treballadors amb una gran responsabilitat, preparació i esperit de servei plenament demostrat envers els altres ens locals, les persones i el territori.

Però la societat catalana ha evolucionat un cop més i el reflex ha estat dotar-se d’un nou instrument marc d’autogovern que és l’Estatut de Catalunya aprovat fa tres anys. Aquest Estatut, plenament en vigor malgrat l’ombra allargada del Tribunal Constitucional, disposa que l’organització territorial bàsica del país s’articula en municipis i vegueries. I ara el Govern es disposa a fer realitat allò que diu l’Estatut, mitjançant la transformació política de la situació actual.

En conseqüència, el Govern actua legislativament en compliment d’aquesta llei orgànica que expressa la voluntat dels ciutadans de Catalunya i que és pactada amb les cambres legislatives de l’Estat.

En aquest procés iniciat, sens dubte cal que la voluntat política d’exercir el manament estatutari sigui rebuda i afrontada amb lleialtat per part de tots els agents implicats en la seva resolució i aplicació. Diferències de criteri, opinions, dubtes, preocupacions... per com s’afrontarà i es resoldran tots els aspectes i qüestions de tot aquest procés són legítimes i és convenient que s’emetin per a trobar-hi la millor solució.

El moment i el repte històric són realment interessants i ara cal que en tot aquest procés demostrem la maduresa política del país i aconseguim acostar, simplificar i modernitzar l’administració tot garantint l’interès general i millorant el servei a la ciutadania.

Tomàs Bigorra és diputat portaveu del grup polític d’ERC a la Diputació de Tarragona.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (2)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Xavier G.M.  13 de Febrer de 2010

ennexe

 Es tal la "voluntat del ciutadans" que tot Catalunya està enfrontada per aquest tema. Sense anar més lluny, s'ha avivat un foc entre Reus i Tarragona que és podia molt be estalviar perquè, em dol però és veritat, a Taragona estaven gaudint de la seva capitalitat de provincia (els hi servigués pel que sigui) i a Reus estàvem resignats a ser la capital de la nostra benvolguda comarca. Si que és veritat que realment qui ha fet servir els "mistos" han estat quatre "politics" amb aires i fums contaminats.

Xavier G.M.  13 de Febrer de 2010

Comentari amb tot el respecte

 Vostè parla com si l'Estatut aprovat pel Parlament i desprès pel poble de Catalunya fos "santa paraula" dient "plenament en vigor malgrat l'ombra allargada del T.C.". Si us plau, no ens enganyin més. Que sapiguem, l'Estatut està parat en el seu aprovament final i definitiu, per tant, no pot estar en vigor de cap manera. Senzillament, estem jugant a Nou Estatut.
I en quant al tema de les vegueries, això encara és més llastimós. Des de quant això "expressa la voluntad del ciutadans de Catalunya" i més encara, "i que es pactada amb les cambres legislatives de l'Estat"?. Primer: Quant es va fer la pregunta als ciutadans de Catalunya ?. Segon: Per l'Estat seguirem sent quatre provincies. Per nosaltres no canviaran la Constitución Española.
En tot, si es volia recuperar la figura de les Vegueries, perquè no es varen recuperar tal i com estaven fins a la seva abolició al 39 ?. Eren ben naturals i lògiques.
Jo ja tenia ben clar el que practicament tots els partits polítics (menys 2) podien aportar al meu país, és per això que he estat un ferm i convençut simpatitzant i votant d'E.R.C., però he de dir que m'ha defraudat, inclús en el seu esperit.

Reportatges