Divendres, 27 de Setembre de 2024

L'opció Ryanair, a l'aire

Pellicer i Sanromà plantegen renegociar les relacions amb l'aerolínia de la Lira

29 de Juny de 2011, per Joan Marc Salvat
  • Alícia Alegret, Carles Pellicer i Isaac Sanromà

    J.M. Salvat

  • Les aeronaus de Ryanair

     

La possible fugida de Ryanair de l'Aeroport de Reus està mobilitzant els diferents sectors, tant públics com privats, del Camp de Tarragona. L'Ajuntament de Reus i la Cambra de Comerç han convocat una roda de premsa d'urgència la tarda d'aquest dimecres per valorar el 'globus sonda' llançat aquest migdia de Sant Pere pel vicepresident de l'aerolínia irlandesa, Michael Cawley. Carles Pellicer i Isaac Sanromà han coincidit a reclamar una revisió del conveni amb l'aerolínia i s'han negat a creure que l'anunci de la marxa de la companyia de la Lira sigui definitiva.

"No podem tolerar la modificació substancial de l'acord com deixar de tenir-hi la base d'operacions". Així s'ha manifestat Carles Pellicer, qui ha recordat la importància de l'Aeroport com a dinamitzador de l'economia no tan sols a Reus sinó "per tot el territori, per la Costa Daurada i també pels ciutadans". En referència a l'anunci de Ryanair -fet davant els mitjans de comunicació- ha expressat que "cal que ens assentem a parlar-ne per reconduir la situació". Davant l'opció presumptament imminent que Ryanair faci les maletes a partir del 30 d'octubre, Pellicer ha considerat que "és necessari començar a buscar altres aerolínies i revisar les taxes".

Un dels principals afers que tensa la corda entre les institucions i l'aerolínia és la competència amb els aeroports del Prat i Girona. Tal i com ha detallat Sanromà, "les taxes aeroportuàries de Barcelona fan la competència a l'Aeroport de Reus". En aquest sentit, el president de la Cambra ha demanat un replantejament que passa per negociar amb Ryanair com un sol aeroport -conjuntament Reus, Girona i Barcelona-. Alhora, Sanromà ha reivindicat el paper de les infraestructures al Camp de Tarragona en el si de Catalunya, el qual considera menystingut per la Generalitat. Però la competència, segons Sanromà, no es limita a les taxes: "Necessitem tenir vols especialitzats en 'low cost'; Barcelona ha de tenir el seu propi model, amb vols internacionals, no ho pot voler tot".

Pel que fa als incompliments de les instuticions denunciats per l'aerolínia, Sanromà s'ha defensat afirmant que "si hi ha hagut un incompliment aquest ha sigut per part de Ryanair, que tenia més d'una vintenta de vols programats per la temporada d'hivern i només en va complir nou". Sanromà ha sentenciat que les negociacions amb Ryanair són "atípiques" i ha afegit que "la llei de la gravetat no els afecta, modifiquen el conveni quan els convé".

Així, ara per ara, el comiat de l'aerolínia irlandesa està en un núvol, ni es confirma ni es desmenteix. Per la seva part, Ryanair s'ha mostrat predisposada a reconsiderar la decisió si les autoritats es comprometen a complir les condicions del contracte. La companyia de la Lira considera que les institucions catalanes i les tarragonines, en concret, no han complert allò acordat en concepte de promoció turística de la zona.

L'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, també ha reaccionat a l'anunci de Ryanair qualificant-ho de "xantatge i poca seriositat", i ha assegurat que no es pot estar contínuament pendent de les amenaces de l'aerolínia. En el mateix sentit s'han pronunciat el president de la Cambra de Comerç de Tarragona, Albert Abelló, qui ha afegit que "Ryanair ens ha decebut profundament". Abelló ha dit que la Cambra seguirà treballant activament amb tots els agents implicats per "potenciar i dinamitzar una infraestructura que és decisiva". Pel president de la cambra, ara cal estudiar l'ús dels 3,5 MEUR anuals destinats a Ryanair i s'ha mostrat partidari de gestionar millor aquests diners i optimitzar-los al màxim". En aquest sentit, creu que aquest diners han de servir per dur a terme "una més eficaç acció de promoció, captació de passatgers i rellançament de l'Aeroport". El president de la Generalitat, Artur Mas, ha reconegut que la relació amb Ryanair és complicada i ha reiterat que el Govern ha complert els acords establerts amb la companyia.

Per la seva banda, el diputat d'ICV-EUiA, Joan Boada, ha acusat al Govern de ser "l'únic responsable" de la possible marxa de Ryanair de l'aeroport de Reus. En aquest sentit, Boada ha qualificat de "preocupant" la inactivitat del Govern i ha carregat contra la seva "incapacitat" per portar una negociació cabdal pel país. Sobre aquest punt, Boada ha destacat que l'executiu català ha estat incapaç, un cop més, de trobar una solució "a un tema important de país". Com a exemple, Boada ha recordat que l'actual executiu no ha estat capaç de mantenir l'activitat de l'aerolínia irlandesa a l'aeroport de Girona. De fet, ha indicat que Reus és "una conseqüència" de la mala negociació feta amb Ryanair a l'aeroport de Girona. Per últim, Boada ha lamentat "la mala notícia" per les "pèrdues econòmiques que suposarà la marxa de Ryanair per la demarcació de Tarragona".

El diputat d'ERC, Sergi de los Ríos, ha exigit aquest dimecres a les autoritats polítiques que facin valer les mesures legals davant la rescissió de contracte de Ryanair a l'Aeroport de Reus. El tarragoní ha lamentat l'anunci de la companyia de tancar la seva base operativa de l'aeroport i demana a les autoritats que van subscriure el contracte amb Ryanair que "restableixin a l'erari públic tot allò que s'haurà pagat amb diners de tots a la companyia mitjançant les mesures legals possibles per la rescissió unilateral del contracte per part de Ryanair". El diputat republicà insta el Govern a mostrar "coratge i determinació" davant d'una notícia "nefasta per a les comarques del Camp de Tarragona".

Sergi de los Rios ha denunciat l'incompliment polític per part del govern espanyol del traspàs a la Generalitat dels tres aeroports catalans acordat fa cinc anys quan es va negociar la retallada de l'Estatut. "Ni el PSOE ni el PSC, ni CiU que va ser part important d'aquella retallada de l'Estatut, han executat allò que el 2006 van dir que aconseguirien". Per Des los Ríos, és el territori juntament amb el sector públic i el sector privat qui ha de gestionar l'Aeroport de Reus.

El sindicat UGT ha demanat al Govern i a les administracions territorials implicades que s'assegui "urgentment" a dialogar amb la companyia aèria Ryanair per garantir la seva presència a l'Aeroport de Reus. Per UGT, la desaparició de Ryanair a Reus significaria la "pèrdua d'un gran nombre de llocs de treball a les nostres comarques", tant de treballadors de la mateixa companyia com d'altres sectors, com la neteja, l'hostaleria i el turisme, entre d'altres. Segons denuncia, pot suposar un impacte econòmic "incalculable" i reclama al Govern que no ho permeti per no abocar aquestes comarques "a una situació encara més delicada i preocupant de la que ja es troben".

Des d'UGT, també s'ha criticat al companyia per "amenaçar constantment" amb deixar d'operar als aeroports catalans "per tal de veure augmentats els seus beneficis" i que valori els esforços que està fent la Generalitat i d'altres institucions per mantenir la supervivència de l'aeroport i el dels mateixos treballadors per mantenir un servei de qualitat.

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

reusdigital.cat aeronaus de ryanair

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Del Camp  30 de Juny de 2011

Vergonyós el Sr. Abelló i el Sr. Ballesteros

Estan de part de Ryanair o de part dels ciutadans d'aquest territori? Siguin responsables d'una punyetera vegada! ! ! Que a Catalunya no només s'ha d'invertir a Barcelona! Pensin molt bé el que diuen abans d'obrir la boca!

Reportatges