La comercial Liene K., d'orígen letó, porta més de tres anys dedicant-se a la compra venda d'aquest tipus d'immobles. Liene, que ha treballat per a diferents promotores de la demarcació i amb la seva pròpia agenda de contactes, ha explicat que el perfil de l'inversor rus és d'una família d'entre 40 i 50 anys sense dificultats econòmiques i que busquen en una d'aquestes finques de la Costa Daurada un espai on poder venir de vacances durant l'època d'estiu, o bé, una nova ciutat on viure.
Els habitatges solen tenir entre quatre i sis dormitoris i tota mena de detalls d'alta gamma. Segons Liene, que rep entre un 2 i un 5% de comissió per venda d'un d'aquests immobles, l'inversor rus no acostuma a posar dificultats a l'hora de fer el pagament i avança en efectiu o mitjançant transferència bancària bona part del preu de l'immoble -entre un 30 i 40% aproximadament- en el mateix moment de fer la reserva o pocs dies després.
Liene ha detallat que, sovint, el client que adquireix una casa d'aquestes característiques però que només l'habita alguns mesos, acostuma a posar-la en lloguer durant el temps que no hi és per un valor superior als 2.000 euros setmanals.
La responsable del departament comercial de Finques i lloguers Badia de Cambrils, Adriana Uilacan, ha explicat que en els darrers anys el volum de clients ha augmentat ''considerablement''. Tot i aquesta crescuda, tots ells mantenen un rerefons comú: habitatges de luxe, exclusivitat i amb grans extensions de terreny per poder-hi construir una piscina o una gran zona enjardinada. Segons les comercials, els preus dels habitatges que solen buscar oscil·la entre els 400.000 euros i els prop 2 MEUR, import que una família russa va gastar-se fa tan sols una setmana en un immoble a la urbanització Pino Alto, a Miami Platja.
Liene i Adriana han coincidit en explicar que el procés de compra venda oscil·la en funció de les pròpies necessitats del client però pot anar des d'un mes -entre que es gestionen els papers, s'obren comptes bancaris i procediments de gestoria- fins a un any i mig quan es tracta d'un client que ha viatjat diferents cops a la demarcació i ha decidit finalment fer el pas en adquirir en propietat un d'aquests immobles.
Segons Liene, l'inversor rus a banda de la compra d'aquest tipus d'immobles cada cop aposta més per completar la seva estada fent tot tipus d'excursions culturals, adquirint cotxes d'alta gamma o bé, comprant roba de les primeres marques a botigues de ciutats com Reus, Tarragona o el mateix Cambrils.
Liene ha explicat que una de les últimes peticions que ha rebut per part d'un inversor rus és l'interès en adquirir una vinya de la zona del Priorat per poder tenir la seva pròpia marca de vins.
El gerent del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Octavi Bono, ha assegurat que bona part de l'augment del turisme rus al Camp de Tarragona recau principalment en la ''forta i intensa'' campanya promocional per part de les administracions locals -valorada en uns 130.000 euros- així com en l'estancament del mercat anglès que ha permès l'alliberament d'un gran nombre de llits. Aquest augment de la disponibilitat ha permès que altres operadors veiessin en el turista i el mercat rus, una oportunitat per completar la seva oferta.
Bono ha detallat que el turista rus és un tipus de client a qui li agrada el consum durant el seu període vacacional i que no dubta en fer grans inversions econòmiques per gaudir de tot tipus d'experiències.
Així mateix, l'alcalde Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros va fer aquest passat dimecres un repàs a les xifres del turisme rus a la ciutat. Si Tarragona va rebre més de 4.400 turistes durant el 2009, l'any 2010 aquesta xifra va pràcticament duplicar-se. Aquest fet, va assegurar l'alcalde, ha de servir per plantejar-se facilitar l'arribada d'aquest tipus de turista i inversor al territori a través de vols que millorin la connexió entre Rússia i el Camp de Tarragona.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics