A Reus presumim (perquè podem, és clar) de moltes coses, i gràcies a Lluci Rostra en podem presumir d'una més. El jove va fundar fa més de deu anys la discogràfica New H-Records, amb l'objectiu de donar a conèixer bandes emergents i fer-se, a poc a poc i amb bona lletra, un nom al sector. I se n'ha sortit. La resurecció del vinil, d'un temps ençà, li ha obert les portes del món, per vendre discos arreu, en indrets tan recòndits com l'interior ianqui. A més, té botiga oberta al carrer de Santa Anna de Reus. Gràcies a Internet, no hi ha límits. El mercat és global.
Austràlia i Nova Zelanda
Rostra es va iniciar en la distribució de discos de bandes dels més diversos estils fa uns tres anys, aproximadament, amb especial èmfasi al rock. Tot plegat, admet, "es va produir en el millor moment", fet que ha provocat que fins i tot les grans companyies tornin a editar els treballs dels grans conjunts en aquest format, o que 'singles' editats en plena agonia del vinil, anys enrere, siguin objectes de culte. Les vendes globals, de fet, es van incrementar en un 20,1% l’any 2017 en relació a 2016, segons un informe de la consultora BuzzAngle. El mateix estudi apunta, a banda, que els volums de venda dels discos ja són els mateixos que a la dècada dels 90, abans de l’explosió del CD. “La nostàlgia pel vinil m'ha ajudat molt, és així", subratlla. Rosalía i el 'Sgt. Pepper lonely hearts club band' dels Beatles, per cert, són els més venuts, segons un altre estudi de la mateixa font.
La clau ha estat que la gent que en comprava anys enrere, de discos, ho torna a fer. "N'hi ha que fan comandes molt cares i es fan enviar el paquet a la feina, perquè si la parella se n'assabenta els pelen", revela amb un somriure. A més, fills i nebots dels lleials amants de la música s'han aficionat també al vinil. Passen de manera periòdica per la botiga en ple Tomb de ravals, a la recerca de novetats i joies ocultes, amb una oferta que des de fa uns mesos incorpora també altres articles de marxandatge, ja siguin samarretes, pòsters o làmines.
Un miler de referències
Rostra apunta que la "venda a la botiga i al web es complementen, i d’aquesta manera tinc més vies de negoci”. Pel que fa a la pàgina, precisament, despatxa música a qualsevol racó del planeta, per lluny que quedi. El reusenc té força comandes dels Estats Units, però també d'Austràlia i de Nova Zelanda. “Puc vendre discos a un noi de Barcelona, però també a un Rússia, o dels Emirats Àrabs”, afegeix entusiasmat.
Els mercats principals, però, són europeus. On més clients hi té, el reusenc, és a Alemanya, França i Anglaterra, fet que evidencia "la comoditat" del comerç a Internet. "A més, és segur i et permet possibilitats que anys enrere no teníem”, assegura, viatges a Revólver a Barcelona inclosos per comprar un disc que a Reus no hi era. Com tot botiguer, això sí, hi ha moments millors i d'altres de pitjors, i a banda "és una feina sacrificada", que inclou tirar endavant activitats per animar el negoci (com el 'record store day') i anar a algunes fires.
Ell mateix repassa els vinils (hi ha criteris de conservació), els classifica, els cataloga i els introdueix un rere l'altre al web, i això que té unes 1.400 referències d'articles diferents. El distingeixen alguns àlbums "que són rareses, i tenir-los és un gran luxe”. Són discos a “15, 20 i 30 euros, i més", perquè "hi ha demanda". El vinil ha tornat, i ara per ara gaudeix de bona salut.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics