Dijous, 25 d'Abril de 2024

Els sectors econòmics reclamen un túnel al Coll de Lilla adaptat a mercaderies perilloses

Les obres es van reiniciar fa uns 10 dies, sense que el ministeri hagi concretat encara les condicions exactes del túnel

07 de Desembre de 2016, per Enrique Canovaca
  • Imatge de l'A-27 inacabada, tot just abans d'encarar el tram del Coll de Lilla

    ACN

Una pèrdua de competitivitat del territori. D'aquesta manera interpreten els representants dels sectors econòmics consultats per Reusdigital.cat el fet que, a hores d'ara, el Ministeri de Foment no prevegi construir el túnel de Coll de Lilla, a la serra de Miramar (Alt Camp-Conca de Barberà), adaptat a l'ús de mercaderies perilloses. A l'espera d'una major concreció del govern de l'Estat, que encara ha de dir la seva en aquest tema, des de les químiques es veu amb "preocupació" el projecte de túnel, el desllorigador de la molt reivindicada A-27, mentre que des del Port de Tarragona són més prudents i es limiten a reclamar una infraestructura "àgil i eficient per a totes les mercaderies". Més bel·ligerant es mostra la Federació d'Autotransportistes de Tarragona (FEAT), que exigeix una doble boca per sota del coll.

"No preveure l'accés de mercaderies perilloses pel Coll de Lilla no té cap tipus de sentit. Hem d'intentar que el Ministeri de Foment reconsideri aquesta planificació", indica el president de la FEAT, José Luis Aymat. En la mateixa línia es manifesten fonts de la Cambra de Comerç de Reus, que indiquen que l'accidentalitat en l'eix entre Tarragona i Lleida "es genera precisament per l'abundant pas de camions", molts d'ells amb aquestes característiques. Per això, des de la corporació reusenca creuen que "potser" caldrà activar accions a través de les diverses plataformes unitàries empresarials i polítiques per fer una nova reclamació a l'Estat.

"Nosaltres no hem rebut notícies del ministeri, suposo però, que és una informació de territori", manifesta la directora de l'Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), Teresa Pallarès, qui creu que és "una mica estrany" el fet de no disposar d'un pas per a mercaderies perilloses, tenint al costat el pol químic més important del sud d'Europa. Evidentment, si finalment Foment prefereix no invertir més diners dels anunciats (adaptar el túnel és més costós), les empreses químiques es veurien afectades en la seva competitivitat, un fet que s'afegeix als retards en el Corredor Mediterrani i el preu de l'energia.

Des del Port de Tarragona, que fa moure gran part de la indústria del Camp de Tarragona, insisteixen "en la necessitat de dotar les comarques de Tarragona, el seu teixit logístic i productiu, d'una connexió viària ràpida i segura amb els mercats interiors de la península, especialment els de l'entorn de la Vall de l'Ebre". Des del Port esperen encara una confirmació oficial, però no s'estan d'exigir també que el túnel estigui habilitat per a mercaderies de categoria especial.

'L'important del túnel és que estigui ben fet'

Els arguments dels sectors econòmics del territori, però, no només es basen en les conseqüències per a la competitivitat. "A vegades per estalviar-se uns diners, acabes fent un nyap i a la llarga has de fer una remodelació que et costa molt més. L'important és que el túnel estigui ben fet des del principi", afirma José Luis Aymat, qui recorda per exemple, el sobrecost dels túnels de l'AVE, que no es van projectar adequadament. A banda, el president de la FEAT no entén com Foment preveu un projecte de carretera de caràcter local, "quan acabaran passant més de 30.000 vehicles diaris, més quan no hi ha peatge".

"El Ministeri no té en compte que quan s'acabi l'A-27 i es produeixi la connexió amb altres vies del territori, hi haurà un augment del trànsit", comenta Aymat, qui subratlla, que a hores d'ara, les mercaderies perilloses encara han d'anar per l'N-240 fins al Vendrell, per agafar l'A-2. Aquesta volta considerable incrementa els costos dels transports, que es veurien reduïts amb el pas directe pel túnel del Coll de Lilla. "Caldria tenir una mirada més a llarg termini i fer una inversió pressupostària com cal", conclou el president de la FEAT.

Afectació a les químiques

"Per a una indústria química, no és tan fàcil tancar portes i marxar, ja que s'han fet unes inversions importants, que es van renovant cada any. Però sí que és veritat que nosaltres defensem la competitivitat d'aquesta indústria i si hi ha factors que ens afectem els hem d'identificar", adverteix Teresa Pallarès, sobre les conseqüències que pot tenir la no inclusió de l'accés per a mercaderies perilloses.

Des de la Cambra de Comerç de Reus veuen el projecte de l'A-27 com una mostra més del "tracte discriminatori" que rep Catalunya i el territori en les inversions del pressupost de l'Estat. "La inversió per l'últim pressupost representava el 8,8% del total, molt per sota del pes de Catalunya en PIB o població", indiquen fonts de la corporació reusenca, que també ressalten el percentatge d'execució dels comptes. Mentre a Catalunya és del 73%, a la resta de l'Estat, és del 89%.

"Tenim un problema i es gira feina a polítics i institucions per reclamar que se'ns atorgui el que equitativament ens correspon", conclouen des de la Cambra de Reus. Caldrà veure si el territori es torna a mobilitzar per reclamar millores en el projecte el túnel de Coll de Lilla, el punt més important d'una A-27 que es va adjudicar ara ja fa 6 anys i que es va completant per trams petits, de 5 quilòmetres.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics