Dissabte, 20 d'Abril de 2024

Els transportistes pateixen una davallada del 45% d'activitat pel coronavirus i reclamen 50 milions a les administracions

Les patronals CETCAT i COT critiquen l'intrusisme que pateixen i que se'ls hagin retirat les bonificacions de peatges

11 de Maig de 2020, per ACN
  • Un camió, aturat pels Mossos en un control

    ACN

Els transportistes catalans veuen com la crisi del coronavirus els ha fet caure l'activitat en un 45% de mitjana. Les dues grans patronals del sector, la Confederació Empresarial de Transports per Carretera de Catalunya (CETCAT) i la Coordinadora d'Organitzacions de Transportistes de Catalunya (COT), carreguen contra l'intrusisme que continua patint el sector i reclamen que els camioners es puguin moure per unes "infraestructures justes i segures". El president de la CETCAT, Eduard Ayach, critica que durant l'estat d'alarma, i de manera "sorprenent", se'ls hagin retirat les bonificacions de peatge per circular per autopista. I xifra en 50,1 milions d'euros (MEUR) els diners que les administracions els deuen; en part, per acords incomplerts.

La CETCAT i la COT, que representen un 90% del sector del transport a Catalunya, integren 2.300 petites i mitjanes empreses i 17.000 vehicles. Estan formades per les associacions Transcalit Barcelona, Asetrans Girona, Feat Tarragona, Asotrans Lleida (CETCAT) i AGTC i Astac Condal (COT). El president de la CETCAT subratlla que els transportistes són "un sector estratègic per al país i, com s'ha vist, essencial en la crisi de la covid-19". "Ens dirigim per l'oferta i la demanda i a l'inici hi va haver un creixement, vam treballar més intensament, però després la baixada de l'activitat es va notar i la davallada va ser important", hi afegeix Eduard Ayach. En concret, les dues patronals xifren la baixada d'activitat en un 45% al sector logístic, en un 40% en transports regionals i nacionals, i en un 38% en els internacionals.

El sector del transport de mercaderies explica que "molta part productiva del país, com el sector serveis, es va aturar en sec" i que això s'ha traslladat en "moltes pèrdues". La CETCAT i la COT afegeixen que "a més de la baixa productivitat", les empreses han fet "quilòmetres en buit i rutes amb mitja càrrega per poder garantir els serveis".

D'altra banda, també lamenten que sí bé la circulació per les carreteres europees s'ha mantingut oberta amb la crisi sanitària, els transportistes s'han trobat amb "dificultats" d'avituallament i han hagut de fer llargues esperes, cosa que ha afectat la productivitat i ha suposat cobrar "molt menys" per fer la mateixa feina. Intrusisme amb vendes online En canvi, sí que va començar a créixer la demanda en el transport de la venda online. "És un sector clau on hauríem de ser els principals protagonistes, però s'hi barreja l'intrusisme i alguns han fet creure que el transport és gratis i no ho és", critiquen les dues patronals. "Patim problemes històrics que hem anat denunciant i tenim acords firmats amb la Generalitat de Catalunya des del 2012 sobre la mobilitat en la venda online i que mai s'han complert", asseguren la CETCAT i la COT.

Les dues patronals recorden que, precisament, ara fa sis anys, els transportistes es van unir sota el paraigües de les dues organitzacions per "denunciar de manera conjunta la política de transports de la Generalitat de Catalunya". Des del sector lamenten que "anar a buscar costos més baixos a països de l'Est genera competència deslleial i fa el sector més precari". "Ho hem denunciat i demanem solucions; el 45% del cost d'una empresa és el personal, el factor humà es un dels principals actius, el transport no es mou sense persones, que són qui aporten valor i donen la cara pel nostre client", assegura Eduard Ayach, que al seu torn també és vicepresident de l'Asetrans Girona. "Fa temps que reclamem a l'opinió pública que a la cadena de subministrament se'ns posi en valor", hi afegeix el president de la CETCAT. I precisa: "Fem arribar les mercaderies d'un lloc a un altre, som una sortida laboral digna, des de fa temps reclamem a l'administració una formació professional pròpia, hi ha demanda de treball i hem tingut manca de conductors professionals".

Sense bonificacions

Un altre dels aspectes que continua afectant els transportistes catalans, denuncien les dues patronals, és el cost dels peatges de les autopistes (a diferència del que passa a altres punts de l'estat espanyol). "Som un sector que encara patim un impacte important de la crisi del 2008, on vam tenir una baixada de preus, reducció de costos i d'una sèrie de mesures" diu Ayach. "Hi va haver decisions que ens van perjudicar, com les restriccions de circular per algunes carreteres del país; davant l'obligatorietat d'haver d'anar per autopista, volíem una gratuïtat absoluta de peatges i al final vam aconseguir descomptes", recorda el president de la CETCAT.

Els transportistes, però, critiquen que el greuge s'ha accentuat durant aquestes setmanes d'estat d'alarma. "Aquests descomptes, per sorpresa nostra, es van acabar a partir del 20 d'abril en ple estat d'alarma per, segons sembla, una resolució de la Generalitat que no ens ha notificat directament", diu Ayach. I hi afegeix: "Es van acabar els descomptes i ens hem trobat circulant per autopistes sense saber que s'havia acabat la bonificació".

En aquest sentit, el sector reclama "unes infraestructures justes i segures per la mobilitat". "Ens és indiferent circular per una via d'alta capacitat o una carretera nacional; volem disposar de les eines que segurament ja hem pagat amb escreix amb els impostos de fiscalitat i que no se'ns obligui circular per carreteres de pagament i sense saber que ens treuen descomptes", subratlla el president de la CETCAT. A més, Ayach calcula que les administracions catalanes els deuen "50,1 milions d'euros, 40,7 dels quals són directes per les empreses en el retorn d'uns diners ja pagats. Són petites ajudes que sufragarien la nostra problemàtica".

Per últim, una de les altres inquietuds que mantenen els transportistes de la CETCAT i la COT és el possible col·lapse que hi pot haver a les Inspeccions Tècniques de Vehicles (ITV) quan acabi l'estat d'alarma. Per això, demanen allargar la pròrroga i que se'ls doni preferència quan reobrin. "Volem que la moratòria sigui lògica, ja que hi ha vehicles que circulen quinze dies a l'estranger i poden ser sancionats al tenir la ITV caducada. Demanem que quan obrin de nou hi hagi una preferència pel nostre sector i que la moratòria no sigui de pocs dies, ja que preveiem que es crearà un embús entre tots els vehicles per passar la inspecció tècnica", conclou el president de la CETCAT.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics