Anant junts, anirem més lluny i serem més eficients". Amb aquesta frase del president de la Cambra de Comerç de Reus, Isaac Sanromà, es podria resumir l'esperit de l'acord que han signat avui les cambres de Tarragona i Reus plasmat en el document 'Horitzó 2021, infraestructures que transformen un territori'. Tant la presidenta de la Cambra de Tarragona, Laura Roigé, com Sanromà han coincidit en afirmar que "al territori, Reus i Tarragona tenim moltes coses en comú". En aquest sentit, Roigé ha assenyalat la importància d'aquestes infraestructures per al futur de l'economia del Camp de Tarragona: "No podem permetre's que el Port de Tarragona i l'Aeroport de Reus perdin més competitivitat".
Més enllà d'acords similars signats per agents del territori en els últims anys, Sanromà considera que ara és un bon moment per aconseguir la unitat necessària per reclamar les infraestructures prioritàries pel Camp de Tarragona: l'acord en matèria ferroviària signat pels alcaldes de Tarragona i Reus o els nous governs a l'Estat i a la Generalitat. Pe aquest motiu, les cambres han demanat una reunió amb Ballesteros i Pellicer perquè liderin aquest lobbie conjunt. Preguntat sobre l'absència de la Cambra de Valls en aquest acord, el president de la Cambra de Reus ha argumetat que "la majoria d'infraestructures reclamades en aquest document, menys l'A-7, estan centrades entre Tarragona i Reus". No obstant, ha deixat clar que "l'acord està obert a que s'hi sumin, com més sumem més lluny arribarem", ha dit.
Document Horitzó 2021: Les 9 infraestructures
Els equips de les cambres de Tarragona i Reus han concretat en nou les infraestructures claus per al territori, "totes elles igual d'importants", ha indicat Sanromà. La majoria de propostes parteixen d'aquell 'Acord per les Infraestructures i serveis ferroviaris al Camp de Tarragona', assolit entre els ajuntaments de Cambrils, Reus, Salou, Tarragona, Vila-seca i la Generalitat de Catalunya i que suposa un nou marc de treball i de consens en la millora ferroviària al Camp de Tarragona.
Les nou infraestures demanades són:
1. Entrada en servei del nou tram ferroviari Vandellòs-Tarragona; en què es demana la posada en servei com més aviat millor i es reivindica la remodelació dels serveis regionals en relació a Barcelona, com ha passat a Girona.
2. Estació intermodal de l'Aeroport de Reus; la nova connexió Vila-seca-Perafort fa necessari la licitació de les obres com a prota d'entrada a l'Aeroport de Reus i reduir la seva connexió amb el Prat en 40 minuts.
3. Connexió al nord de Tarragona; cal l'execució d'un Bypass que connecti l'alta velocitat i la línia convencional per tenir un servei regional Reus-Tarragona-Barcelona en un temps de 50 minuts i es demana un nou estudi informatiu i un projecte constructiu.
4. Estació Reus Sud- Baixador de Bellisens; estació demanada per connectar el servei ferroviari al sud de Reus, donant servei al campus de la URV, al Tecnoparc i a l'hospital de Sant Joan.
5. Xarxa de mercaderies; continuació de les obres per connectar en ample estàndard europeu els principals pols de mercaderies (especialment Reus-nus de Vila-seca-Castellbisbal).
6. Pla Director de l'Aeroport de Reus (2019); es reclama la finalització de la redacció del pla i l'inici de les millores que permetin una major acollida de passatgers durant la temporada alta de turisme.
7. A-27 Tarragona-Montblanc (túnel de Lilla) (2021); demanen la finalitzacio de les obres del túnel i que es valorin les connexions de l'A-27 amb la resta de la xarxa viària (A-7, C-31B i C-14) per l'augment de tràfic que absorbirà, amb l'objectiu de comunicar el Mediterrani i el Cantàbric.
8. Finalització de la concessió els peatges a l'AP-7 (2019-2021); tot i la finalització de la concessió d'explotació de l'autopista el 2019 (Tarragona-Alacant) i el 2021 (Tarragona-La Jonquera), les cambres volen saber quin serà el cost i com es farà el manteniment d'aquestes vies.
9. Port de Tarragona (2021); unir les terminals ferroviàries de càrrega i descàrrega de l'àmbit sud del Port amb la terminal ferroviària existent a la línia convencional entre Tarragona i Vila-seca, que també es remodela per permetre l'expedició i recepció de trens amb major longitud.
Els presidents camerals han recordat que la majoria d'aquestes actuacions corresponen a les competències del Ministeri de Foment, motiu pel qual les cambres de Tarragona i Reus exerciran "un seguiment molt rigorós de les obres perquè són infraestructures que ens marquen els propers anys", ha remarcat Laura Roigé.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics