La Unió Europea ha seleccionat el projecte ReLieVe, impulsat per les multinacionals Eramet, BASF i Suez, per desenvolupar el reciclatge de bateries de ions de liti, un procés industrial que en els pròxims anys es preveu que creixi de manera molt important en paral·lel amb el del mercat de cotxes elèctrics. Les tres empreses i la UE han creat un consorci per gestionar i finançar el projecte, en el qual les quatre parts aporten fons econòmics fins a una quantitat total de 4,7 milions d’euros.
Des del consorci s’ha informat que l’objectiu principal d’aquesta aliança és “desenvolupar un innovador procés de circuit tancat destinat al reciclatge de bateries de ions de liti i estructurar una indústria del reciclatge ben integrada”, a partir del qual es podran produir noves bateries amb aquest material. Es preveu que el creixement del mercat de vehicles elèctrics comporti en els pròxims anys una necessitat massiva de reciclatge d’aquests components, imprescindibles per al funcionament i autonomia d’aquest tipus de vehicles.
El consorci creat entre aquestes tres corporacions i la Unió Europea, anomenat EIT Raw Materials, disposa també d’un consell assessor en què intervenen les universitats Chimie Paristech (França) i la Universtat Noruega de Ciència i Tecnologia (NTNU). El sector de l’automòbil també es previst que participi al consell assessor.
A partir de gener de 2020, i durant un període de dos anys, el projecte ReLieVe haurà de contribuir a estructurar un sector industrial integrat que ha d’incloure la recollida i el desmuntatge de les bateries al final de la seva vida útil i també el reciclatge i la fabricació de nous materials d’elèctrodes.
Des del consorci s’ha explicat que els socis industrials del projecte són líders en els respectius sectors: en el cas de SUEZ en el camp de la recollida i desmuntatge de les bateries; pel que fa a Eramet, en tot allò relacionat amb el procés de reciclatge i, en el cas de BASF, en l’àmbit de la fabricació de materials actius catòdics.
Les tres multinacionals han volgut fer una valoració de la seva intervenció en aquest projecte. Laurent Joncourt, president d’Eramet Ideas, el centre d’R+D del grup, explica que “el projecte ReLieVe respon a la petició de la Comissió Europea d’aplegar els actors europeus perquè es posicionin en el creixent mercat de les bateries de ions de liti i gràcies a aquest finançament el projecte permetrà avançar cap a la construcció d’un sector de reciclatge amb un procés innovador i competitiu a escala europea”.
Per la seva part, el vicepresident de gestió empresarial de BASF Battery Materials Europe, Daniel Schönfelder, ha comentat que “com a proveïdor líder de materials actius catòdics per als fabricants de bateries de vehicles elèctrics, BASF confia que el reciclatge tindrà un paper cada cop més important en el desplegament de l’electromobilitat”.
El director d’Operacions i vecepresident executiu del grup SUEZ al nord d’Europa, Jean-Marc Boursier, ha afegit que “s’espera que a Europa es reciclin unes 50.000 tones de bateries l’any 2027, una quantitat que es podria multiplicar per gairebé deu cap al 2035”.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics