Dissabte, 20 d'Abril de 2024

Cambrils, Salou i Vila-seca se sumen al projecte per impulsar la xarxa ferroviària del Camp

Juntament amb Reus i Tarragona, els municipis i el Departament de Territori i Sostenibilitat pacten les prioritats del territori, com l’Estació intermodal

19 d'Abril de 2018, per ACN/ Redacció
  • Foto de la família de l'escenificació del pacte assolit

    ACN

El pla comú del mapa ferroviari del Camp de Tarragona també compta amb el suport de la Costa Daurada. Si fa uns dies els alcaldes de Tarragona i Reus presentaven un pacte "històric" d'ambdues ciutats que concentrava les principals necessitats del Camp de Tarragona en un mateix acord, ara aquest s'ha engrandit amb els projectes de Cambrils, Vila-seca i Salou. L'acord territorial dels cinc municipis passa per dues propostes bàsiques. La primera, i més immediata, és la millora de les connexions amb Barcelona, amb la incorporació de nous serveis un cop es posi en marxa la variant entre Vandellòs i Vila-seca (el temps de viatge es reduirà a menys d'una hora). El desmantellament de la via de la costa en el tram des de Mont-roig a Salou és l'altra prioritat bàsica de l'acord, presentat aquest dijous, i que també recull una nova connexió al nord de Tarragona, pressupostada en 150 milions d'euros, la connexió de Vila-seca a Perafort, noves estacions ferroviàries i el projecte del tren-tramvia.

Nova connexió al nord de Tarragona

L'objectiu d'aquesta entesa territorial, que parteix de "trobades silencioses" amb la Generalitat des del 2015, és emetre "un missatge únic a Foment", s'ha indicat, al qual se li donarà compte d'aquest acord. "Es tracta de "no tenir mirada de campanar, sense renunciar a allò que és fonamental en cadascuna de les nostres ciutats", ha dit l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros. Els cinc ajuntaments i el Departament de Territori i Sostenibilitat han pactat les prioritats del territori, com l'execució de les obres ja contractades de l'estació intermodal al sud de l'aeroport de Reus.

La nova connexió Vila-seca-Perafort amb la línia d'alta velocitat i l'entrada en servei de la doble via ferroviària entre Vandellòs i Vila-seca permetrà millorar els serveis actuals. També s'ha acordat impulsar, a mig termini, una nova connexió ferroviària al nord de Tarragona, que aprofitarà l'alta velocitat i permetrà connectar amb Barcelona en 40 minuts. "Hem intentat tenir una visió de l'usuari", ha explicat el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, que ha assistit a la presentació del denominat 'Pacte per infraestructures'. Per a Font, és "la millor de les alternatives".

Cinc milions d'usuaris

No inclou calendaris ni pressupost, però es basa en unes reivindicacions històriques al Camp, on s'estima que hi ha uns cinc milions d'usuaris del tren, que inicialment s'havien xifrat en 600 milions d'euros. "És un acord històric, però també necessari", ha exposat l'alcalde de Reus. "I no és una carta als Reis Mags", ha afegit el de Tarragona.

Un altre element clau, llargament reivindicat pel territori, és el desmantellament i integració urbana de les vies, que ha d'executar Adif en compliment de la declaració d'impacte ambiental i la implantació del futur tren-tram (antigament TramCamp). El tramvia es planteja amb una quinzena de parades i noves connexions amb el Vendrell i tot el Baix Penedès. El document no engloba, de moment, altres poblacions tarragonines, com Valls. Font ha respost que és un acord obert i extensible a més municipis, si bé d'entrada s'ha volgut consensuar amb els principals nuclis generadors de moviments d'usuaris. L'acord, que també demana el nou ramal de mercaderies des del port de Tarragona, es traslladarà a Foment.

Les valoracions

El batlle reusenc, Carles Pellicer, ha posat en valor que el pacte “té tres aspectes clau pels quals ens n'hem de sentir orgullosos: l’acord entre alcaldes per definir i defensar un mateix mapa d’infraestructures de transport per a tot un territori que es defineix com a àrea metropolitana; el ferm compromís de la Generalitat de Catalunya de millorar la mobilitat al territori ampliant serveis i implementant-ne de nous; i la unitat d’acció per defensar les reivindicacions del territori davant el Ministeri de Foment, amb un missatge únic i una sola veu".

Per la seva banda, l'alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza, ha defensat que el consens entre alcaldes i Generalitat “és clau per aconseguir una important millora dels serveis de transport i les infraestructures del Camp de Tarragona. Hem de convertir aquesta nova línia ferroviària en una oportunitat per reformular els trens regionals i la posterior implantació del tren-tramvia, així com la millora de la connectivitat amb el servei de transport públic per carretera”. Segons l’alcaldessa de Cambrils “és imprescindible que l'Estat desmantelli les vies i integri en la trama urbana el traçat, que en el cas de Cambrils suposa una important barrera arquitectònica”.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics