Diumenge, 29 de Setembre de 2024

El col·legi Sant Pau aplica les intel·ligències múltiples per millorar l'aprenentatge

L'escola és una dels cinc del territori que impulsa el projecte 'Encaix', centrat en l'aprofitament de les aptituds individuals dels alumnes

30 de Maig de 2017, per Marc Busquets
  • Les activitats que fan els més petits treballen les intel·ligències múltiples

    Marc Busquets

  • Marc Busquets

  • Marc Busquets

  • Marc Busquets

  • Marc Busquets

El col·legi Sant Pau de Reus és un dels cinc centres del territori que impulsen el projecte Encaix, centrat en el desenvolupament de les aptituds individuals dels alumnes amb l'objectiu final de millorar les seves capacitats d'aprenentatge. "Tot va adreçat a millorar les habilitats que pugui tenir un alumne. Si mostra interès per les ciències, posem per cas, es fan activitats que puguin potenciar els seus recursos per tal que millori", subratlla la docent Montse Andreu. L'escola és l'única de la ciutat que treballa a 'Encaix', si bé a la Selva del Camp hi ha la segona de les cinc que hi prenen part. "Es tracta d'un sistema d'aprenentatge integral, que busca que els nens treguin profit de totes les seves capacitats", afegeix per part seva una de les integrants de l'equip directiu de l'equipament, Glòria Cano.

Fortaleses i debilitats

El projecte va sorgir a partir de la necessitat que hi havia a les cinc escoles diocesanes de Tarragona de tenir "una línia comuna que impulsés la estimulació neuromotora dels nens", subratlla Andreu, per desenvolupar "les seves intel·ligències, perquè n'hi ha moltes, són múltiples", segueix. En aquesta línia, el projecte beu del sistema proposat per Gardner més de 30 anys enrere, que al treball 'Estructures de la ment' va plantejar fins a nou diferents tipus d'intel·ligència de la persona (intrapersonal, interpersonal, naturalista, musical, espaciovisual, cinesicocorporal, lingüística, logicomatemàtica i existencial). Les seves propostes, de fet, han exercit una gran influència en el context educatiu. "Cap nen és igual a un altre, té fortaleses i debilitats i amb 'Encaix' mirem d'aprofitar al màxim les seves possibilitats", detalla.

"Els objectius són globals, i per això és important treballar la primera infància", esmenta Cano. "No sabem a què es dedicaran, molts dels alumnes que tenim a les aules. Potser faran feines que ni tan sols s'han inventat", diu. Per tant, l'aplicació de l'aprenentatge també ha de ser pràctica, és a dir, "que ens ha de permetre donar-los eines per anar per la vida, encarar els problemes i sortir-se'n, i és així com entenem la intel·ligència", explica acte seguit. En conseqüència, i si es tracta d'un projecte de màxims, "no hi ha matèries ni parcel·les definides més enllà del que es fixa des d'Ensenyament, però mirem de fer-ho global. En una classe de matemàtiques hi pot haver l'aplicació d'una intel·ligència musical, o fins si sortim a jugar el pati es poden aprendre matemàtiques", fa constar altre cop Andreu.

La família també aprèn

A banda, el projecte 'Encaix' es treballa a partir de diverses iniciatives proposades pel professorat i, en aquest passat segon trimestre del curs, pels més petits. De cara al tercer i últim, "els hem proposat de treballar tots plegats, més petits i més grans, perquè creiem que poden enriquir-se mútuament", revela Andreu. D'aquesta manera, els nens de cursos més avançats es convertiran també en mestres, i és "quan expliques una cosa als altres és que la tens ben interioritzada", detalla. La família, a més, també hi té un paper destacat. "Un parell d'anys enrere vam crear un espai de trobada per a pares i nens, i el cert és que tothom està responent molt bé. Hi fem tallers, xerrades i activitats", celebra Cano.

"Estem oberts a les propostes dels pares, perquè som una escola familiar i tot ens pot beneficiar", relata Cano. En anteriors cursos, una família xinesa "es va involucrar molt en una activitat que vam fer, van ser a l'aula per explicar-nos coses" que van enriquir la comunitat. "Els pares estan contents, perquè els nens arriben motivats a casa i se'ls pot ajudar a millorar de manera contínua", apunta Andreu.

Precisament, de cara als propers dies s'ha de dur a terme una gran iniciativa conjunta entre grans i petits al pati del centre a partir de la figura de l'il·lustrador Hervé Tullet, autor de diversos llibres adreçats als infants. Tots els participants es podran deixar anar per la inspiració i plasmar plàsticament tot allò que vulguin. D'això se'n diu, sens dubte, aprendre en família.

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

col·legi Sant Pau Reus intel·ligències múltiples projecte Encaix Reusdigital
col·legi Sant Pau Reus intel·ligències múltiples projecte Encaix Reusdigital
col·legi Sant Pau Reus intel·ligències múltiples projecte Encaix Reusdigital
col·legi Sant Pau Reus intel·ligències múltiples projecte Encaix Reusdigital

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges