Divendres, 19 d'Abril de 2024

El territori tarragoní vol aparcar els traçats sobre paper i centrar-se en les prioritats del mapa ferroviari

Els municipis donen per fet que el tram del Corredor Mediterrani previst d'inaugurar a la tardor suposarà guanyar una infraestructura però perdre en serveis

06 de Juliol de 2018, per ACN
  • Públic assistent al cicle 'Bon dia Tarragona'

    ACN

El debat ferroviari continua viu al Camp de Tarragona. La Cambra de Comerç de Tarragona ha organitzat aquest divendres al matí un col·loqui amb alcaldes del territori i novament s'ha posat de manifest la necessitat d'anar a una i superar desavinences en benefici del futur mapa ferroviari. Durant l'acte, s'ha valorat positivament el recent Pacte d'Infraestructures subscrit pels cinc principals nuclis urbans. Els alcaldes creuen que cal aparcar traçats sobre paper i centrar-se en les prioritats, com ara el serveis. Precisament, el nou tram del Corredor Mediterrani, previst d'entrar en marxa a la tardor, ja es tem que servirà per "guanyar una infraestructura, però perdre serveis", segons ha dit l'enginyer Fèlix Boronat, especialista en transports ferroviaris. Durant el debat, Perafort i la Secuita, on s'hi troba ubicada l'estació de l'AVE, s'han desmarcat i creuen que la solució no passa per traslladar "cartes als reis mags" a Foment ni "fer volar coloms", sinó "arremangar-se" des del territori per garantir la connectivitat i la mancomunitat de municipis. El sistema tramvia i la variant de mercaderies han eclipsat el debat.

La necessitat de donar una sortida a les mercaderies per no col·lapsar la línia de costa, l'estació intermodal al sud de l'aeroport de Reus que s'hauria d'haver acabat l'any 2012 o la implantació d'un tramvia que pugui discórrer per les vies convencionals són algunes de les claus de volta en el futur mapa ferroviari del Camp de Tarragona. "Ens sentim una mica sols amb aquest tema de les mercaderies perilloses", ha afirmat el conseller de Territori de l'Ajuntament de Tarragona, Josep M. Milà.

Per traslladar una veu única -i més efectiva-, davant de Foment, alcaldes del principals municipis van signar el denominat Pacte d'Infraestructures, amb un llistat de peticions prioritàries pel territori. Els Garidells i Perafort -no inclosos en aquest pacte- creuen però, que els municipis també han de fer els deures i que, les grans inversions han d'anar acompanyades d'accions que afavoreixin la mobilitat interna. En aquest sentit, l'alcalde de la Secuita, Eudald Roca, s'ha mostrat contundent.

"Les inversions de Foment són les que són i efectivament han trigat vint anys; per això vull tocar de peus a terra i no fer volar coloms amb declaracions de bones intencions i la mobilitat interna urbana és una responsabilitat nostra i l'hem de resoldre nosaltres", ha dit Roca, que s'ha mostrat partidari d'estacions perifèriques, ben cobertes amb grans zones d'aparcaments, i garantint la connectivitat entre nuclis urbans amb mitjans sostenibles. "Proposo una mancomunitat de municipis per tractar tot això", ha dit.

"Hem tingut més de vint reunions amb Foment i hi hem anat l'alcalde de la Secuita i jo, sempre sols, mai ningú més", ha etzibat l'alcalde de Perafort. En la mateixa línia, l'alcalde d'Altafulla, Fèlix Alonso, ha reiterat la importància de constituir un lobby al territori i ha lamentat la manca de lideratge polític en el sistema ferroviari. "Per què no som capaços de tenir una sola porta al Camp de Tarragona i solucionar la connectivitat?", s'ha preguntat la regidora de Serveis al Territori de Vila-seca, Manuela Moya.

Com a expert en la matèria, l'enginyer Fèlix Boronat s'ha mostrat molt partidari del Tren-Tram. Boronat ha constatat que el "gran i continu desencontre" ha passat factura al futur sistema ferroviari en un territori ja de per sí complex, entre dues grans ciutats, polígons químics, un port, un aeroport, Port Aventura, etc. "Hi ha múltiples opcions de xarxa ferroviària i viària, és com un plat d'espaguetis", ha afirmat.

En aquest sentit, ha advertit que la nova línia del Corredor -ample ibèric- de Vandellòs a Tarragona que es posarà en marxa a finals d'enguany podria actuar de forma "independent" de l'àrea metropolitana de Tarragona i que, en l'horitzó 2021, quan passi a ample internacional, el territori es quedarà sense trens d'altres prestacions en un escenari incert. "També des de Madrid ha faltat sensibilitat", ha conclòs.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics