Divendres, 19 d'Abril de 2024

Investigadors de la URV adverteixen que calen polítiques permanents de mobilitat sostenible

Qualifiquen el transport públic com un factor 'reductor de desigualtats'

04 de Juny de 2020, per Redacció
  • Imatge d'arxiu d'un autobús urbà

    Reusdigital.cat

Investigadors dels departaments de Geografia i Economia de la Universitat Rovira i Virgili (URV) remarquen la necessitat d'apostar fermament pel transport públic. Més enllà de les mesures temporals que estan aplicant diversos municipis per afavorir els desplaçaments a peu o en bicicleta durant el període de desconfinament, els experts adverteixen que calen polítiques permanents de mobilitat, per viure en "ciutats més sostenibles i saludables" i per evitar l'increment de desigualtats socials, de gènere i d'edat.

El moment actual és "clau" per dissenyar "polítiques permanents" basades en beneficis "socials, ambientals i de salut". Així ho consideren els experts en mobilitat Aaron Gutiérrez i Antoni Domènech (Departament de Geografia), i Daniel Miravet, (Departament d'Economia). Han reorientat la seva recerca per tal d'analitzar el nou escenari que s'obre arran de la crisi sanitària de la Covid-19.

Constaten que aquestes darreres setmanes s'ha incrementat l'ús del vehicle privat, a causa de "les restriccions al transport públic i la sensació d'inseguretat" per la propagació del virus. Per això, "és important promoure el transport públic", reivindiquen, perquè "és un factor reductor de desigualtats". Els resultats dels seus estudis mostren que, les ciutats que aposten per l'espai dedicat als cotxes en detriment de l'oferta de transport públic, podrien registrar un major "efecte asimètric de la pandèmia sobre la societat". El virus, indica Gutiérrez, ha tingut "molt més impacte en zones de nivell socioeconòmic mitjà i baix", on les persones que hi viuen acostumen a tenir "feines menys qualificades i no els és possible el teletreball".

Per altra banda, els investigadors assenyalen dues barreres que "cal superar": el control dels contagis i la sensació d'inseguretat de la ciutadania. Per a fer-ho, creuen que la tecnologia pot jugar-hi "un paer important", per exemple, prioritzant els sistemes contactless o canviant els sistemes de comunicació amb els usuaris per reduir aglomeracions en l'espera.

Tot i que valoren positivament les accions de diferents municipis arreu del territori, centrades a incrementar l'espai de vianants i ciclistes, Miravet reivindica: "Les mesures aplicades durant la Covid-19, haurien d'inspirar polítiques permanents per afavorir formes de desplaçament més sostenibles i saludables quan la mobilitat torni a créixer".

Arran dels canvis originats per la pandèmia, els investigadors dels grups de recerca GRATET i GRIT han reorientat la seva recerca per estudiar els canvis de comportament a l'hora de desplaçar-se, quin impacte social, ambiental i sobre la salut tenen i com són les polítiques públiques que responen al nou context. Aquests estudis es fan en col·laboració entre la URV i l'Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) del Camp de Tarragona, que proporciona les dades.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

J. A. Carricondo  04 de Juny de 2020

Tenen molta raó!

Per què l'ajuntament de la ciutat no fa una aposta ferma per allunyar el tràfic innecessari de certs indrets com el reflectit al recorregut del bus d'aquesta línia 10. Per exemple: les concentracions i proves dels nous alumnes que aspiren al carnet no es fan al voltant dels cinturons de la ciutat? Es poden potenciar noves àrees i terrenys i evitem contaminar molts reusencs. Quin benefici comporta mantenir el fet actual i quins avantatges en salut es poden confirmar?