Dimecres, 12 de Maig de 2021

Els drets dels passatgers aixequen el vol

Més indemnitzacions per vols cancel·lats o ampliar l'equipatge de mà, entre les mesures que ha aprovat el Parlament Europeu aquesta legislatura

13 de Maig de 2014, per ACN
  • Passatgers a l'Aeroport del Prat

     

Segons una enquesta recent de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), al 4% dels viatgers els han cancel·lat un vol alguna vegada i a un de cada tres, la companyia no els va donar cap tipus d'explicació. A més, Brussel·les calcula que només el 2% dels passatgers que tenen problemes als aeroports i posen una reclamació acabaran cobrant una compensació econòmica.

Per acabar amb aquesta situació, lligar curt a les companyies aèries i donar aire als consumidors, des del 2009 el Parlament Europeu ha aprovat un seguit de normatives per reforçar els drets dels ciutadans que agafen un avió dins la UE. "Ha estat un desafiament", explica a l'ACN l'eurodiputada francesa Bernadette Vergnaud, "perquè havíem d'augmentar i precisar els drets dels consumidors i alhora assegurar l'equilibri financer de les aerolínies".

Potser la mesura més vistosa és la que obligarà a les companyies a compensar als clients quan els vols portin més de tres hores de retard. Fins ara només cobraven indemnització si l'avió s'endarreria més de cinc hores. A partir del 2015 els passatgers rebran entre 300 i 600 euros segons les hores d'espera i la distància que cobreixi el seu vol. Segons l'enquesta de l'OCU, 3 de cada 10 viatgers han agafat alguna vegada un vol que portava entre quinze minuts i dues hores de retard. Un 5% dels enquestats han esperat més de tres hores i un 3% més de cinc hores.

La UE també vol facilitar la vida als passatgers a l'hora de cursar una reclamació i ha aprovat que les aerolínies tinguin dos mesos per respondre a les queixes. Si no contesten, estaran obligades a acceptar les reclamacions dels passatgers.

A més, hi haurà una llista tancada i molt concreta de casos en què podran al·legar circumstàncies extraordinàries que queden fora del control de l'empresa per no pagar indemnitzacions. Entre d'altres, hi ha l'impacte d'aus, la inestabilitat política o les vagues i altres conflictes laborals. "També les fallades tècniques de l'avió que no es poden veure en una inspecció normal sempre que les certifiqui el fabricant" explica Vergnaud, que és una de les eurodiputades que més ha treballat pels drets dels passatgers al Parlament Europeu els últims 5 anys.

El volcà que va paralitzar Europa

De l'experiència se n'aprèn, i els eurodiputats també han tingut en compte com s'han de gestionar les indemnitzacions quan hi ha fenòmens meteorològics imprevistos que duren dies o fins i tot setmanes. Com l'erupció del volcà islandès Eyjafjallajökull, que l'abril del 2010 va paralitzar els aeroports europeus. Va provocar un enorme núvol de cendra que va obligar a tancar l'espai aeri de fins a 14 països i a cancel·lar durant diversos dies 8 de cada 10 vols que hi havia programats al vell continent. Milers de passatgers van haver de canviar de plans i les companyies calculen que van perdre 1.300 milions d'euros. Per casos extraordinaris i imprevisibles com aquest, la nova normativa preveu que les aerolínies paguin un màxim de cinc nits d'hotel als passatgers. "No és massa", admet Vergnaud, però "cal mantenir l'equilibri financer per les companyies" quan no poden operar, insisteix.

Companyies aèries que fan fallida, com Spanair

El Parlament Europeu també ha aprovat que totes les companyies aèries tinguin un fons de garantia o una assegurança que els cobreixi les espatlles si fan fallida per evitar casos com el d'Spanair, que va generar incertesa, angoixa i indignació entre molts passatgers. El 27 de gener del 2012 la companyia anunciava que suspenia totes les operacions i que entrava en concurs de creditors. Vora 300.000 persones es van quedar a terra amb el bitllet a la mà i només van recuperar els diners alguns clients que havien pagat amb targeta de crèdit.

S'amplia l'equipatge de mà

Finalment, l'Eurocambra també ha demanat ampliar l'equipatge de mà que els passatgers poden pujar a l'avió. Els últims anys, algunes companyies low-cost només permetien portar un sol paquet i era habitual veure passatgers que intentaven encabir la bossa de mà o les compres 'duty free' dins la maleta per no haver de pagar un suplement. A partir del 2015, podran portar una petita maleta de rodes, l'abric, una bossa de mà i també les compres que facin a l'aeroport.

I un canvi més: els passatgers que no hagin agafat el vol d'anada podran embarcar sense problemes al de tornada. "Moltes vegades el viatger paga un bitllet anada-tornada per anar, per exemple, de París a Madrid o a Barcelona, però al final no agafa l'avio d'anada, perquè hi va en cotxe o el que sigui. Fins ara no podia agafar l'avió per tornar al seu domicili", explica Verganud.

Contractar les vacances per Internet

Internet ha capgirat força la manera com s'organitzen i es contracten els viatges. Segons Eurostat, un terç dels espanyols ja planifica i reserva les vacances a través de la xarxa. Aquesta legislatura la UE ha endurit les exigències de transparència a les webs que s'hi dediquen i entre d'altres, les ha obligat a publicar informació neta, completa i gens confusa del preu final dels bitllets. Tot i així, la Comissió Europea ha constatat que el 44% dels portals de viatges espanyols encara incompleixen moltes d'aquestes normes.

Falta el vistiplau del Consell Europeu

Molts d'aquests canvis podrien entrar en vigor l'any 2015, però abans s'hauran de negociar amb el Consell Europeu. Serà l'Eurocambra que surti de les eleccions del 25 de maig l'encarregada de defensar la posició del Parlament davant dels estats membres. I Vergnaud adverteix que no serà fàcil, perquè "les companyies han fet molta pressió als eurodiputats, però nosaltres hem mantingut una línia recta", diu, perquè "cal demostrar que la UE pot i ha de protegir els drets dels ciutadans". Vergnaud està convençuda que les aerolínies faran "xantatge econòmic" al Consell, però espera que els estats membres respectin la voluntat del Parlament. "Haurem d'estar vigilants", conclou.

Reptes pendents

Els últims 5 anys els eurodiputats han actualitzat bona part de les normatives que fan referència als passatgers aeris que ja havien quedat antigues. Però els ha quedat sobre la taula un tema important: la revisió dels controls de seguretat als aeroports. La tecnologia avança més lentament del que preveia Brussel·les i la prohibició de portar líquids a l'equipatge de mà es manté. De moment, sense data límit. "Crec que continuarà mentre tinguem dubtes sobre la vigilància", diu l'eurodiputada, que admet que tot plegat "és una mica exagerat". "Però no podem augmentar els drets dels consumidors sense pensat en la seguretat", conclou.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges