Divendres, 29 de Març de 2024

Jaume Domènech: ‘Cada vegada s’està exportant més, i això és un dels èxits de la DO Montsant i dels cellers’

16 de Juliol de 2014, per Maria Sabaté
  • Jaume Domènech

    Maria Sabaté

La DO Montsant és relativament jove. Fins el 2001 va estar integrada dins de la DO Tarragona. Com ha estat l’evolució durant aquests anys?

Que sigui jove no vol dir que no tingui història. L’evolució a partir del nom del Montsant ha estat ràpida perquè ja hi havia una tradició i aquesta ja ens configurava com uns vins de prestigi, vins de qualitat.

Comparteixen comarca amb la DOQ Priorat, quina és la diferència?

Són dues realitats diferents, completament. Els vins de la DOQ Priorat són uns vins amb una orografia molt més accidentada, potser els configuren més la mineralització. I els vins del Montsant venen configurats també pels diferents sòls que tenim. Que si panal, que si les argiles,... el terroir diferent.

La Garnatxa i la Carinyena són les varietats més típiques de la DO Montsant. Tot i així, hi ha vins que ofereixen cupatges amb altres tipus de raïm. Què hi podem trobar en un vi de Montsant?

Les varietats més característiques que aprova el Consell Regulador són les garnatxes i les carinyenes. Però n’hi ha d’altres com Chardonay, Cabernet, Syrah o el Merlot, que estan autoritzades per als diferents cupatges que cada celler cregui oportú fer.

Com és la terra que fa néixer els vins de la DO Montsant?

Les pedres de còdol, diferents tipus d’argila, el panal. Aquests són els tres o quatre tipus de terres que configuren els sòls de la DO i donen identitat i gust als nostres vins. El terroir famós.

Aquestes singularitats i matisos que ofereix el terroir, quins vins produeix?

Cada celler elabora el que els seus enòlegs recomanen. Són uns vins frescos, amb un component part mineral i part afruitat. Aquest fet li dóna aquesta característica de la identitat que tenen els vins de la DO.

La DO Montsant, com també la DOQ Priorat, són reconegudes pels vins negres. Que en podria dir dels vins blancs?

Els blancs cada vegada estan agafant protagonisme dins de la Denominació d’Origen. Perquè són vins que en un moment determinat agraden força a la gent. És fresc, afruitat, que a l’època de calor ve més de gust a la gent.

La DO Montsant s’ha caracteritzat per estar formada per cellers familiars i petits, segueix la tradició?

La identitat del Montsant és clarament cellers petits i algun de cooperatiu. I aquests són els que treballen dins de la DO Montsant i li estan donant aquesta característica. És un model força competitiu i cada vegada està donant més bon resultat amb la qualitat dels vins que s’estan fent.

En un context de crisi com el que s’està vivint, i en un mercat tant competitiu com és el del vi, com s’afronta des de la DO aquesta situació? 

La DO està afrontant aquesta situació exportant. Cada vegada s’està exportant més i això en definitiva és un dels èxits de la DO Montsant i dels cellers. Perquè no els hi ha fet por sortir a fora. Ajuda força que cada vegada els vins del Montsant estan més valorats dins del panorama vitivinícola mundial.

Quines alternatives s’han buscat a la crisi i quin és el possible davallament de vendes?

No és el cas del Montsant, les vendes de vi han baixat, però aquí s’ha fet un esforç per part dels cellers en fer sobretot qualitat. Després aquesta qualitat ha anat avalada perquè el mercat l’ha valorat. I per una altra part, s’ha fet un esforç important per l’exportació d’aquests vins. I això és el que avui ha ajudat a superar de la manera més real les vendes del vi del Montsant.

Quina quantitat de vi exporteu?

El 50% dels vins del Montsant s’exporten. I l’èxit precisament del Montsant és aquest. Que el bo i millor dels vins sigui reconegut arreu del món i, això doni una pincellada més de prestigi als vins del Montsant.

On s’exporta la majoria del vi del Montsant?

Hi ha molts mercats. Estats Units és, dins del continent Americà, el més important. A  Europa tenim dos mercats, d’una banda els països nòrdics que formen part del conjunt del monopoli, i Alemanya, la qual és també un gran mercat per la DO, i sobretot també Suïssa.

L’enoturisme és una aposta clara de la DO Montsant per a promocionar la zona vitivinícola, com funciona?

L’enoturisme és un component important dins de la venda en conjunt, del que és tot el territori, no només els cellers. Perquè l’enoturisme és una aposta important per als cellers, però també per tot el que forma part del conjunt turístic de dins de la DO. La restauració, els artesans, les botigues.... Tot això també composa una part important dels nostres elements d’identitat.

Com s’imagina el futur de la DO?

Nosaltres som optimistes i sobretot hem de transmetre un missatge de confiança a la gent de la DO. Que es creguin aquest missatge perquè estan fent vins molt ben valorats i de qualitat. Que confiïn en l’èxit de fer les coses bé i que no els faci por sortir. Perquè l’important avui és entendre que el món no es subscriu només al Montsant ni Catalunya sinó que el món comença a partir de les portes de Catalunya. Ells ja saben que s’ha d’anar a conquerir món, i per a conquerir món s’ha de sortir.

Si hagués de convèncer a algú per a visitar el paisatge i tastar els vins de la DO, com ho vendria?

Jo diria que el que s’ha de fer és provar-ho. Si estàs acostumat a uns vins i te’n presenten un de nou, prova’l i canvia. Les circunstancies varien i s’han de tastar coses noves. Tu mateix evoluciones, el teu paladar... i provant un vi nou també t’obriràs una mica més amb el que s’està fent al món. Coneixeràs altres maneres de com es produeix i sobretot gustos nous. És important que les mentalitats de la gent estiguin obertes per a veure que hi ha moltes coses interessants de conèixer i sobretot amb els vins. I els del Montsant compleixen aquesta funció.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics