Divendres, 29 de Març de 2024

El FEC Festival tanca la 20a edició amb un reconeixement a la figura del compositor Carles Santos

El grup ‘La Iaia’ ha acomiadat el certamen amb un to festiu amb un concert gratuït després de la cloenda

24 de Març de 2018, per ACN
  • El teatre Bartrina ha estat l'escenàri del festival

    Marc Busquets

El FEC Festival Europeu de Curtmetratges de Reus ha tancat aquest dissabte la vintena edició amb un reconeixement a la figura del compositor vinarossenc Carles Santos, que va morir el desembre passat. El certamen, enguany amb una programació especial d’aniversari dedicada al públic, sense convidats, jurat i amb sessions gratuïtes, ha celebrat la cloenda al Teatre Bartrina amb l’entrega del Premi Honorífic a títol pòstum a Santos. “Era músic però, abans que músic, era un creador que utilitzava molt el llenguatge cinematogràfic per crear les seves obres”, ha assenyalat en declaracions a l’ACN el codirector del FEC Christian Inaraja. L’artista, que també va destacar en disciplines artístiques com la fotografia o el cinema, havia format part del jurat en dues ocasions. A la cloenda, conduïda per Anna Barrachina i Jordi Gil, s’ha fet entrega dels guardons ‘Minicurts’ i ‘Drugmetratges’, els únics premis, a més de l’honorífic, que s’han entregat en aquesta edició. El grup musical ‘La Iaia’ han estat els encarregats d’acomiadar el certamen amb un concert gratuït.

Inaraja ha explicat que Santos “a part de ser amic nostre, havia fet de jurat i al FEC també es va fer una exposició de fotografies d’ell a Cambrils”. “Com a espectador havia vingut més d’una vegada al festival, li interessava molt el tema dels curtmetratges europeus”, ha afirmat el codirector del certamen, que ha assegurat que l’artista era un creador que utilitzava el llenguatge cinematogràfic per a explicar-se d’una manera diferent, coincidint amb la manera que el FEC té d’entendre el cinema. El premi l’ha recollit l’artista Mariaelena Roqué.

Enguany ha estat una edició atípica, ja que no hi ha hagut competició, excepte la del públic, amb el concurs de ‘Minicurts’, dirigit a cineastes amateurs i amants del cinema en general, i els ‘Drugmetratges’, una iniciativa per a fomentar el debat de manera crítica i participativa al voltant de les addiccions i el consum de drogues. El primer premi de 'Minicurts', dotat amb 800 €, se l'ha endut el microfilm 'Ver' de Gerard Torres, Sergi Miró i Mario Tomàs; i el segon premi de 600 € l'ha guanyat 'La Fòrmula' de Natàlia Rodríguez i Mariona Ferré. Per la seva banda, el premi al millor Drugmetratge ha estat per a 'Descolocado' d'Agnés Arenas, Joel Vazquez i Brian Calderon (Escola d’Oficis Mas Carandell Audivisuals). Per acabar la gala, s’ha projectat el curtmetratge sorpresa, 'Las Palmas' de Johannes Nyholm. 

Enguany s’ha celebrat una edició diferent, dedicada a “la gent que ha vingut durant tots aquests anys al festival”, un públic totalment fidel que “any rere any han repetit”. “Veiem moltes cares que ja hi eren fa 20 anys i ara encara hi són”, ha comentat Inaraja. Per premiar aquesta fidelitat, totes les sessions del FEC han estat gratuïtes. En aquesta edició s’ha fet una retrospectiva dels millors curtmetratges europeus i catalans seleccionats dels últims temps.

La secció ‘Panorama’ ha encapçalat la programació que, seguint el criteri de qualitat d'altres anys, ha reunit una selecció de 13 curtmetratges contemporanis europeus -3 d'autoria catalana-, entre els quals destaquen ‘Los desheredados’ de Laura Ferrés (Premi Gaudí al Millor Curtmetratge) i els curts d'animació ‘Min Börda’ de Niki Lindroth (Suècia) i ‘Kötü Kiz d'Ayce Kartal’ (França, Turquia), guanyadors en el Festival Internacional d'Animació d'Annecy.

D’altra banda, la secció Retrospectiva FEC ha comptat amb 15 curts que han participat en edicions anteriors del certamen com ‘Sintonia’ de José Mari Goenaga (guanyador del 1r premi a l'edició de 2006), ‘Oh Willy’ d'Emma De Swaef i Marc James Roels (Bèlgica, França, Països Baixos. 2013) o ‘Mon amoreux’ de Daniel Metge (França, 2012) sobre la relació d'amor entre dues persones amb discapacitat psíquica. 

 

En la selecció ‘Euroshorts’, una altra retrospectiva de quatre títols escollits a partir de la xarxa de festivals europeus de curtmetratges, s’ha projectat ‘Getting fat in a healthy way’, de Kervork Aslanyan (Bulgària), guanyador del 2n Premi al Millor Curtmetratge i Premi Bigas Luna a la Millor Història en la passada edició 2015.

 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics