Divendres, 29 de Març de 2024

El govern de Reus assegura que Gas Natural no va comunicar el tall de la llum a la dona morta

El consistori portarà a la fiscalia tota la documentació sobre el cas. La companyia culpa l'Ajuntament de no haver-los comunicat la situació

15 de Novembre de 2016, per Enrique Canovaca/ ACN
  • Porta del pis on vivia la dona morta en l'incendi

    ACN

  • Montserrat Vilella i Carles Pellicer, durant la roda de premsa d'aquest dimarts

    ACN

La companyia Gas Natural Fenosa hauria incomplert la normativa referida a la pobresa energètica en el cas de la dona de 81 anys que va morir el passat dilluns, a causa d'un incendi a un pis del carrer de Santa Anna de Reus. Així ho indiquen les explicacions donades per l'alcalde, Carles Pellicer, i la regidora de Benestar Social, Montserrat Vilella, que han assegurat que el consistori no va rebre cap notificació sobre el tall de la llum de l'empresa subministradora, tal i com exigeix la llei, i que per això no es va actuar. L'origen més probable de l'incendi és una espelma que hauria entrat en contacte amb el matalàs de la víctima, que va morir per inhalació de fum.

En una roda de premsa molt concorreguda, l'alcalde ha exigit a les companyies de llum, gas i electricitat que compleixin amb la llei i ha reclamat que es desenvolupi de manera més concreta un protocol de comunicació. En aquest cas, Serveis Socials de l'Ajuntament tenia constància d'un impagament de l'aigua, però no de la llum, vigent des de feia dos mesos. Amb tot, Pellicer ha anunciat que portarà tota la informació referent a aquest cas a la fiscalia i que ja s'ha posat en contacte amb l'Agència Catalana del Consum, encarregada de demanar explicacions a Gas Natural.

Vilella ha detallat que l'Ajuntament de Reus tenia obert un expedient referit a la dona, que vivia amb la seva neta major d'edat, des del 2013, però no ha volgut oferir detalls personals sobre les diverses problemàtiques. Des del primer trimestre de 2016, la dona rebia un ajut per pagar el lloguer de l'aigua, després que l'empresa municipal comuniqués un impagament. En aquest cas, sí que hi va haver una comunicació.

"No tenim un protocol clar perquè les companyies ho comuniquin, i de fet, a Reus només són 3 les que ens han enviat llistats d'impagaments i talls del servei, però de forma irregular", ha explicat la regidora. És a dir, no hi ha una informació constant i directa entre les empreses subministradores i el consistori. No obstant, la llei 24/2015, en el seu article sisè, obliga a les companyies a comunicar els talls, així com informar els usuaris que poden anar a serveis socials.

Montserrat Vilella ha subratllat que el seu departament no tenia constància del tall de la llum i que tampoc la família s'hi havia posat en contacte, una altra via per posar de relleu aquest tipus de casos. La darrera vegada que l'Ajuntament s'havia intentat posar en contacte amb la víctima va ser el 3 de novembre, però no la van localitzar. No va contestar al telèfon.

"Demanem la implicació directa de totes les companyies", ha reiterat Pellicer, qui ha sburatllat que l'Ajuntament "no permetrà les seves actuacions irregulars". L'alcalde ha destacat "l'intens" treball que fa l'Ajuntament en el marc de la pobresa energètica, i de fet, segons dades facilitades pel govern, durant 2015, es van atendre 1.750 famílies amb vulnerabilitat social, amb una despesa total de 300.000 euros.

Amb tot, l'alcalde ha expressat el seu còndol personal i el dol de l'Ajuntament de Reus per la mort de la dona de 81 anys i ha reclamat "màxim respecte" per a la família. "El cas està sota investigació i cal ser curosos amb la seva situació", ha conclòs.

A banda de tenir tallada la llum, i segons informa ACN, la víctima havia d'afrontar una denúncia per impagament per part del propietari de l'immoble. Vilella també ha especificat que aquest article de la llei contra la pobresa energètica no l'havia recorregut el PP al Tribunal Constitucional, i per tant, no havia quedat suspès, com sí gran part de la llei.

La companyia culpa el consistori de no haver-los comunicat la situació de la dona

Gas Natural Fenosa ha assegurat, a través d'un comunicat, que l'àvia no estava inclosa a la relació de clients vulnerables que l'Ajuntament reusenc els comunica. La companyia, que ha lamentat la mort de la dona, ha assegurat que s'ha posat a disposició del consistori, amb qui té, des del 2014, un canal exclusiu de gestió amb els serveis socials per poder atendre conjuntament els casos de vulnerabilitat. En el cas concret de Reus, la companyia assegura que té vigent i en ple funcionament aquest procediment i que un total de 150 clients vulnerables han estat atesos a través d'aquest mecanisme: 6 al 2014, 56 al 2015 i 88 aquest 2016.

La companyia afirma que als clients vulnerables que l'Ajuntament de Reus els comunica no els tallen el subministrament, i que l'àvia de 81 anys no apareixia al llistat. "La companyia no disposava d'informació relativa a la seva situació de vulnerabilitat", han manifestat. Gas Natural ha assegurat que hi ha la necessitat d'establir un protocol pel qual les companyies informin als serveis socials dels casos de tall de subministrament per impagament. En aquest sentit, el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha advertit la companyia que és l'empresa subministradora qui ha d'advertir a l'Ajuntament i als serveis socials del tall del servei per conèixer si és d'una persona amb risc de vulnerabilitat o no.

En el comunicat, també reclama que es clarifiquin i unifiquin les diferents competències i normatives impulsades per diferents administracions per aconseguir desenvolupar procediments efectius que permetin a les empreses subministradores agilitzar i fer efectiva l'atenció als clients vulnerables i evitar situacions com la que s'ha produït a Reus aquest dilluns.

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

reusdigital.cat Reus Diari Digital montserrat Vilella i Carles Pellicer
Audios relacionats:
Montserrat Vilella assegura que no van rebre l'avís de tall de la companyia

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (2)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

J. A. C. O.  15 de Novembre de 2016

Que val una vida!

Cal que algú sigui responsable, tot i que no es pot tirar enrere, per tal que no es repeteixin aquests malsons. Es possible que cap servei, empresa, institució, serveis d'assistència i controls no estiguessin al dia? Doncs no funcionen!

guglel  15 de Novembre de 2016

De mala hòstia

Doncs exigiu responsabilitats, cony!