Divendres, 29 de Març de 2024

El Govern sanciona amb 500.000 euros Gas Natural per la mort de l'àvia a Reus

La dona va morir a causa d'un incendi provocat per unes espelmes perquè tenia la llum tallada

01 de Juny de 2017, per Redacció/ ACN
  • Entra al pis on va morir l'àvia de 81 anys

    ACN

 La Generalitat ha anunciat que sancionarà Gas Natural amb 500.000 euros per haver tallat la llum a l'àvia de Reus que va morir el novembre passat en un incendi originat per una espelma sense haver avisat els serveis socials municipals, segons ha anunciat aquest dijous el secretari d'Empresa i Competitivitat, Joan Aregio. L'expedient de l'Agència Catalana del Consum ha considerat que la infracció és greu perquè la companyia no va sol·licitar prèviament un informe dels serveis socials municipals per determinar si la dona es trobava en una situació de risc d'exclusió residencial, tal com estableix la Llei 24/2015, i l'instructor l'eleva a molt greu per l'"alteració social greu, alarma, o desconfiança" que es va generar i també perquè la dona pertanyia a un col·lectiu vulnerable, "especialment protegit pel Codi de Consum de Catalunya, com són les persones grans". Gas Natural té dos mesos ara per recórrer la multa.

L'actuació sancionadora de l'Agència Catalana del Consum (ACC) en l'àmbit de la pobresa energètica consisteix a comprovar que les companyies subministradores hagin sol·licitat l'informe preceptiu als serveis socials municipals abans de procedir a un tall dels serveis bàsics. Per això, l'expedient administratiu contra Gas Natural considera una infracció greu que la companyia no respectés el procediment establert. La Llei 24/2015 marca, com a principi de precaució, que quan una empresa subministradora hagi de fer un tall per impagament de factures, ha de sol·licitar prèviament un informe als serves socials municipals per determinar si la persona o la unitat familiar es troba en una situació de risc d'exclusió residencial. Si aquest és el cas, se li han de garantir els subministraments bàsics. 

L'expedient també ha tingut en compte l'alarma social que va originar la infracció, un dels supòsits que estableix el Codi de Consum de Catalunya per qualificar-la de molt greu. La dona a qui s'havia tallat la llum era una àvia de 81 anys i, per tant, pertanyia a un col·lectiu especialment vulnerable. Una altra circumstància per qualificar de molt greu una infracció és que s'hagi comès aprofitant "la situació especial de desequilibri o indefensió de determinades persones consumidores o de col·lectius especialment protegits". 

El Codi de Consum estableix que les infraccions molt greus comporten multes compreses entre els 100.001 i 1.000.000 d'euros (grau baix, entre 100.001 i 300.000 euros; grau mitjà: entre 300.001 i 700.000 euros i grau alt, entre 700.001 i 1.000.000 d'euros).

Aregio ha indicat que l'expedient administratiu se cenyeix als supòsits que tipifica el Codi de Consum per qualificar una infracció i que l'ACC no té competències per penar els fets que es poguessin desencadenar com a conseqüència del tall. "Les formalitats són molt estrictes i una falla pot desmuntar tot l'expedient, que es basa en la tipificació de les circumstàncies que es produeixen pel no avís i pel fet de no complir el procediment", ha afirmat. 

Aregio ha assenyalat que consideren, i "sobretot ho considera l'instructor", que aquesta és una sanció "justa". La portaveu de l'Aliança contra la Pobresa Energètica, Maria Campuzano, va demanar aleshores que la sanció fos de la quantitat màxima que estableix el codi, 1 milió d'euros, i que fos "exemplar".  La sanció ja s'ha comunicat a Gas Natural i encara no és ferma, ja que la companyia té dos mesos per recórrer-la. 

L'àvia reusenca va morir a causa d'un incendi provocat per una espelma que il·luminava el pis, ja que li havien tallat el subministratment. La Generalitat va obrir un expedient en entendre que Gas Natural havia incomplert la llei per no comunicar a l'Ajuntament de Reus que havia efectuat el tall a una persona en risc de vulnerabilitat social. Precisament, fa uns dies, la regidora de Benestar Social, Montserrat Vilella, va anunciar que l'empresa ja comunicava els talls i que ho havia fet en 29 casos. No obstant, aquest cas va reobrir el debat al voltant del paper de les subministradores en els casos de vulnerabilitat social.

L'Ajuntament de Reus reitera que Gas Natural no va notificar res als Serveis Socials

Davant la decisió l’Ajuntament de Reus vol fer pública, novament, la defensa de la llei "com un instrument eficaç per lluitar contra la pobresa energètica". Segons explica el consitori en un comunicat, la decisió de la Generalitat confirma, una vegada més, "que la companyia elèctrica no va notificar als Serveis Socials de l’Ajuntament el tall de llum, tal i com preveu la llei".

L’Ajuntament de Reus torna a emplaçar la companyia a signar els convenis de col·laboració que plantegen les diferents administracions públiques per lluitar contra la pobresa energètica. Reus vol deixar constància que, a dia d’avui, "la companyia Gas Natural està realitzant notificacions de tall de subministrament, tal com preveu la normativa".

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Anónimo_2017  02 de Juny de 2017

¿Y con ese dinero qué...?

¿Y ahora con ese dinero que se hará? ¿quién se supone que lo recibirá?