Dijous, 25 d'Abril de 2024

Els examinadors de Trànsit posen el fre de mà i desenes de persones es queden sense nota

02 de Juny de 2017, per Jordi Siré
  • Alumnes esperen sense èxit els examinadors de Trànsit a Reus

    Jordi Siré

  • Jordi Siré

Just a tocar del Pavelló Olímpic, i en el bar que actua com a centre de reunió habitual tant en la pobresa com en la riquesa, propietaris, professors i alumnes de les set autoescoles de Reus han esperat des de les 8 del matí fins a les 9 la presència d'algun dels examinadors de Trànsit perquè era dia de convocatòria i posar nota. Sense èxit, perquè la totalitat dels examinadors de la demarcació han decidit secundar la vaga convocada aquest divendres (amb manifestació inclosa a Madrid) per reclamar davant la Direcció General de Trànsit l'increment dels complements que els paguen per estar a peu de canó i no quedar-se a l'oficina, xifrat a hores d'ara en només 40 euros. Un suplement que va arribar a ser de 250 euros i que se suma a un sou de prop de 1.200 euros.

L'aturada té previst extendre's durant els mesos de juny i juliol si no hi ha acord abans. Al final del matí ple de cafès i espera avorrida, un responsable veterà d'autoescoles xifrava en 144 el nombre d'exàmens perduts aquest divendres, que més enllà de xifres corresponen a noms i cares de gent que en bona part havien demanat festa a la seva feina per poder assistir a la cita. Si no hi eren i es presentava per allò de la casualitat un examinador penitent, perdien una de les dues convocatòries a les quals tenen dret abans de renovar matrícula.

Suport a les demandes

La reivindicació compta curiosament amb el beneplàcit dels responsables del sector, que responsabilitzen "a l'administració. Aquest ha acabat sent un tema polític", afirmava l'empresari d'autoescola Antoni Cantons. "Fa dos anys els examinadors van arribar a uns acords amb el govern que al final no s'han acabat complint. I l'única forma de fer-se valer és fent vaga. És un recurs dels treballadors". De fet, Cantons se suma al carro dels "doblement afectats" per la manera d'actuar de l'executiu espanyol perquè, a més de fer-se l'orni a l'hora d'escurar-se la butxaca, "tampoc no es posa al dia a l'hora de cobrir les places realment necessàries d'examinadors", xifrades per a la demarcació en un mínim de cinc i en tota Catalunya en prop d'una trentena.

Actualment n'hi ha 112, i a Tarragona deu i dos d'itinerants. Ara bé, amb l'agreujant que entre els habituals quatre estan inoperatius totalment o parcialment per tenir diferents graus d'alliberament sindical, segons fonts del sector. "Això fa que a Reus, per exemple, només tinguem convocatòria d'examen un cop al mes. Tenint present que l'agost és festiu, i que cada professor només pot portar un màxim de sis alumnes, al cap d'any només es poden examinar prop d'una seixantena de persones per professor. A veure si penseu que amb això es pot mantenir un negoci! Elaborem un producte fresc que ens caduca", etziba, "i ara amb la vaga tot el calendari s'endarrerirà inevitablement".

El problema és complex. I segons Carlos Olivé, un altre dels propietaris d'autoescoles, polièdric. "Hem de tenir present que les jubilacions d'examinadors no es recuperen, i que en la darrera convocatòria a nivell estatal es van convocar 71 places i només es van presentar 21 persones perquè és un lloc de feina poc atractiu. Nosaltres estem preocupats, i creiem que és un problema de voluntat política. Entre altres coses perquè PP i Ciutadans han rebutjat incloure als pressupostos generals per enguany la partida pactada el 2015 amb els representants dels examinadors que puja només a tres milions d'euros".

Pràctiques del sector

Tot plegat ha fet que algunes autoescoles recuperin a temps parcial professors prejubilats per poder alleugerir les llistes d'espera cada cop que hi ha examen. Una d'elles, la Maria Cinta, cobra tres hores al mes. "Si no portes gent a examen t'enfonses" econòmicament, afirma, adoptant el punt de vista de l'autoescola. Sent crítica amb els examinadors ("tots volem cobrar més, però cal tenir en compte que l'empresa on jo treballo només ha pujat un euro l'hora de pràctica des del 2002 i això que nosaltres posem el cotxe"), reconeix que de vegades l'enemic pel que fa a la situació que passa el sector també pot estar a casa. "Hi ha autoescoles que fan la matrícula gratis i que no fan teòrica i li diuen als alumnes que si volen aparcar es baixin el tutorial de Youtube".

La veu dels afectats la posa la jove Júlia Serra. "A mi personalment em cau molt malament haver-me quedat sense examen. A qui volen fer mal és a l'administració, però qui els que sortim perjudicats som nosaltres. Si vull treballar –continua- necessito el vehicle, i per culpa de la vaga ara el més segur és que no em pugui tornar a examinar fins setembre". Prop d'ella, el Carles també renegava en arameu perquè "he demanat entrar a les 10 avui a la feina per no res", i la Sandra admetia que era "la segona vegada que vaig a examen perquè vaig suspendre la primera i ara no sé si podré tenir el cotxe per poder aspirar a treballar".

El Josep també apuntava un aspecte psicològic important a l'hora de passar tanques: "Acumulava moltes hores de pràctica i estava en tensió per poder aprovar. Ara, quan ja no tens aquesta angoixa, no sé si serà tot tan fàcil com m'imaginava". 

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

reusdigital.cat Reus Diari Dgiital examinadors de trànsit

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

J.A.C.O.  02 de Juny de 2017

Com sempre!

Qui menys culpa té és qui rep les garrotades. En quin llistat caldrà apuntar aquest nou desgavell? Les hores perdudes, els diners malbaratats i els problemes particulars no tenen preu? No es pot reclamar?