Dimecres, 17 d'Abril de 2024

La botiga taller de Tiffany, del carrer Major de Reus, tanca per jubilació

El comerç, que va obrir el 1993, oferia articles singulars de la gamma del vidre

13 d'Octubre de 2015, per Isabel Martínez
  • Christine Roig, a les portes de la botiga taller de Tiffany

    Isabel Martínez

De nou, un altre cèntric establiment abaixa persianes al mateix cor comercial de la ciutat de Reus:  la botiga taller Tiffany situada al carrer Major, 9. Tot i que en aquest cas la causa del tancament és la jubilació de la responsable de la botiga, Christine Roig, la clausura provocarà, el proper 30 d’octubre, la pèrdua d’una oferta comercial a Reus  relacionada exclusivament amb articles artístics de la gamma del vidre, en especial Tiffany, Murano i fusing.  

En establir-se a Reus amb el seu marit, Roig, que treballava com a secretària a la seva Suïsa natal, va posar en marxa un establiment el 1993 on poder desenvolupar el seu hobby, la tècnica Tiffany. Aquesta tècnica, inventada pel nord-americà del mateix nom al segle XIX, serveix per treballar el vidre amb una àmplia varietat de vius colors i s’ha emprat des de la seva invenció per crear articles d’ús quotidià d’una gran bellesa artesana, especialment làmpades, però també vitralls, miralls, quadres, rellotges, etc...

Actualment, però, l’establiment de Roig no ofereix tan sols aquesta mena de productes sinó que també s’ha obert a peces de Murano i en l’anomenat fusing, tots ells productes que, a partir d’ara, serà més difícil d’adquirir a la ciutat. De fet, Roig comenta que va formar a la responsable de l’altre taller d’aquestes característiques que hi ha a la ciutat i un dels pocs que hi ha a tota la demarcació.  

En els vint-i-dos anys de trajectòria de la botiga, Roig explica que s’ha produït una evolució en l’interès per aquestes tècniques. Inicialment, el taller va atraure a un gran nombre d’alumnes que volien aprendre aquesta tècnica per, amb el pas del temps, minvar les persones interessades en confeccionar personalment aquests articles a la ciutat. Aquests canvis han fet que, des de la dècada dels noranta, el negoci hagi reorientat el seu enfocament per anar ampliant el tipus d’objectes a oferir: primer, el vidre Murano, i el fusing i, ara fa uns quatre anys, petits souvenirs adreçats als turistes que visiten la ciutat. D’acord amb l’esperit d’una comerciant de raça, Roig comenta que “has de tenir la capacitat d’adaptar-te i canviar perquè la societat també ho ha fet”.

La tècnica fusing, el futur

Al respecte de la tècnica del fusing, Roig assegura que representa “el futur” dels productes de decoració amb vidre perquè és una tècnica que  “et deixa molta més llibertat artística” en permetre la sobreposició d’aquesta matèria primera. Personalment, ella s’ha especialitzat en la reproducció de quadres famosos d’artistes com Gustav Klimt, Vincent Van Gogh, Joan Miró. En canvi, el Tiffany és una mena “de trencadís en el qual tot ha d’encaixar” i en el qual tant l’elaboració com la compra de les matèries primeres no és barata com la majoria de les artesanies.

Tot i així, recorda que “sempre hi haurà amants del Tiffany, sobretot de les làmpades perquè a molta gent li encanta la transparència del vidre” que ofereix la seva il·luminació. Actualment, Roig explica que compra els 3 elements imprescindibles (vidre, coure i estany) per fer un producte Tiffany al centre distribuïdor d’Alemanya tot i que, originàriament, procedeixen dels Estats Units.

Tipus de client

Pel que fa als clients, la responsable de la botiga afirma que a banda dels encàrrecs que rep de l’entorn gran part de les vendes estan liderades per turistes estrangers que aprecien aquestes tècniques. Tot i la transcendència del modernisme català, la botiguera comenta que, actualment, no és una decoració d’interiors que s’empri majoritàriament: “Gaudí i Domènech i Montaner tenien cultura del vidre”, afirma amb rotunditat. Així mateix, rebutja que sigui un producte elistista o econòmicament inaccessible en afirmar què “avui tothom s’ho pot permetre si vol, però depèn de la importància que donin a la decoració d’interiors”.

A més, la botiguera considera que en un país com el nostre amb tanta llum, la tècnica dels vitralls podria explotar-se arquitectònicament molt més. D’altra banda, entre tots els turistes, destaca el comprador rus que afirma que és un gran expert en productes artístics que, a més, no pot adquirir en el seu mercat interior. “Els russos eren com una escuma i enguany res” tot i que, en el camp negatiu, és un client exigent al qual li agrada regatejar allò que compra.

En tot cas, el passejant que visiti el carrer Major a partir del 30 d’octubre ja no podrà aturar-se a l’aparador d’aquest establiment que amb els seus colors vius i els seus dibuixos de flors i cignes ens convida a entrar i a tafanejar entre articles exquisits.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Dionís Gutiérrez  27 de Novembre de 2015

pregunta

Bon dia
Tinc un forn de vidre a Lleida.
Podem parlar de un problema tècnic que tinc a l'hora de coure ampolles sobretot de cava/vi grans??