Dos retrats dels pares de Cèsar Martinell, realitzats per Marià Llavanera l'any 1926, un retrat del doctor Estil·les -amic de Cèsar Martinell, i com ell, un dels mecenes del Museu de Valls- i el plafó ceràmic de Xavier Nogués són les quatre obres del lot provinent del fons de Maria Martinell i que ara s'exposen al Museu de Valls. El peculiar fris ceràmic, on es veuen cinc caçadors asseguts en una taula bevent vi, guarda una història plena d'anècdotes.
"En el moment que es van fer les rajoles, Nogués va cometre un error en el dibuix: a la taula hi ha un cavallet en un cantó, però en l'altre no, i quan se'n van adonar, Martinell no va voler que el trenquessin i el va guardar", explica a l'ACN el director del Museu, Jordi París. El fragment descartat va romandre a casa de la família Martinell durant tots aquests anys, fins a la donació, que la filla de Martinell va deixar constància d'aquesta voluntat per escrit.
Les rajoles errònies es van refer i la llarga cornisa estava completa. Però aleshores va aparèixer un altre contratemps. "Econòmicament la cosa no rutllava i la junta de la cooperativa va decidir no pagar la part ornamental, però per sort la feina del Nogués ja estava feta i van optar per amagar tot el fris sota les tines on va estar-hi molts anys, fins al 1949", relata París. Nogués ja era mort i, arran unes converses, les rajoles es van recuperar i instal·lar.
"Això va permetre que no fossin destrossades durant la Guerra Civil i que ara estiguin impecables, a diferència de la façana que va patir trets, com a front de guerra", afegeix. Aquest lot de quatre peces dóna continuïtat a la tradició de donacions efectuades per la família Martinell, tant per part de l'arquitecte en vida com per part de la seva filla, com el valuós arxiu fotogràfic de Martinell, amb imatges dels seus cellers i de peces barroques catalanes de gran valor documental, donat que algunes van ser cremades durant la Guerra Civil.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics