Dilluns, 06 de Maig de 2024

La crítica de núvol de sucre

12 de Febrer de 2010, per Francesc Cerro Ferran

En aquest país -i des de fa un quant de temps- l´esperit de crítica, especialment la sociopolítica, sembla només visualitzar-se en certs àmbits de la “cultura” estretament lligats a programes de televisió de factura ràpida i amb un cert grau de misericòrdia (pudorosa); la llàstima és que en el fons no passen d´esmorteïr, potser adulterar, aquest tan necessari esperit crític presentant-lo com a “show d´episodis simpàtics” protagonitzat per personatges més propers a un escarni infantil que no pas al fruit d´una reflexió madura i seriosa. Qui sap si aquesta mena de mancança es podria disculpar tinguent en compte la procedència del producte: la televisió, on tots ja sabem que la precipitació, a banda de ser causa i efecte de la mateixa, n´és la gran marca de la casa...

Posats a dir, potser seria bò recordar que algun d´aquest espais d´entreteniment popular es paguen amb la butxaca del contribuent, fet pel qual el grau d´exigència hauria de ser més gran, demanant que més enllà de la simple idea d´entreteniment, s´utilitzés amb certes dosis de mestratge la paraula i la ironia com a una valuosa eina d´abast universal i font de revolta de consciències per a denunciar amb noms i cognoms els principals subjectes que han contribuït a fer d´aquest país una terra de ningú. Qui sap si caldria aplicar a aquests espais de “crítica de núvol de sucre” una certa sàtira amb enginy, fent un homenatge al gran Francisco de Quevedo, el qual es burlava de la ironia palatina i políticament correcte del no menys il.lustre Luís de Góngora.

Havent observat el grau de magnanimitat de certes paròdies, hom arriba a la conclusió de com és possible que en el país bressol de la picaresca, encara existeixi un cert temor a tractar obertament certs temes i personatges per por a abonar (i a engreixar) el famós mite de les temudes “llistes negres”. Potser és perquè encara, tot i éssent malfactors declarats i condemnats en ferm per la justícia, certes “parcel.les i parcel.laires” gaudeixen d´un cert pes i gravetat més propis d´arcanes èpoques feudals que no pas d´un col.lectiu humà que vol i té l´obligació d´entrar plenament en el compliment i desenvolupament integral dels drets i deures d´una societat immersa en plè segle XXI.

La crítica sociopolítica ben entesa té molt clar que ha de fugir de la morbositat, el mal gust, la imitació barata, el populisme, la gratuïtat i la simplicitat, i ha d´actuar com a eina de doble fil: així, pel que fa a la seva vessant lúdica, aquesta actuarà com a bàlsam reparador, mentre que en la seva vessant social aproparà (enginyosament) determinats personatges o situacions a l´espectador, oferint a aquests una possible sol.lució alternativa (també enginyosa) al problema o si més no, un retrat fictici però ben argumentat de la falta escomesa i del conseqüent càstig per al seu protagonista.

Això és el que han fet, fan i estan fent amb més o menys encert -però amb coneixement de causa-, gent com el gran i malaurat Andy Kaufman, els escriptors Tom Sharpe i Bret Easton Ellis, els dramaturgs Ramón María del Valle-Inclán i Shel Silverstein, l´irregular (i ara nen mimat) de televisió espanyola, Joaquin Reyes... sense oblidar els sempre interessants Monty Phyton i els Animalario.

Ara bé, a tant de “rei” li n´ha sorgit de sobte una reina, Lucy Prebble, autora d´ “Enron, el musical”; una caustica i irreverent crítica a la mala gestió empresarial que ha servit de patró i ha menat els darrers quinze anys de la vida socioeconòmica mundial. Des del respecte als damnificats, però amb la dosi necessària de cinisme per a fer-ne un espectacle rigorós, amè i reflexiu, Prebble ha posat el dit a la ferida en un problema massa endèmic d´un món que s´emmiralla en figures d´homes i dones que diuen “estar fets a sí mateixos” però amb peus de fang. Personatges vinguts del no-res que gaudeixen d´una fugaç quota d´aparent èxit i que la mateixa pressa que els ha menat en la seva ascensió els fa tornar al no-res. Aspirants a professional amb data de caducitat.

Un retrat valent d´una societat en una constant deriva; un retrat, que ben bé podria emmarcar-se en el dia a dia d´aquest nostre país on l´escàndol comença a ser-nos tan familiar que pràcticament ens ha fet immunes i fins i tot indiferents. En resum, un país que no es mereix el que té, sinó que molt més i molt millor. Començant pels qui critiquen amb ambigüitat i acabant pels que són criticats, merescudament, amb tibiesa.

Francesc Cerro Ferran és director d´escena i dramaturg.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (2)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Andreu Martín  20 de Febrer de 2010

Les ulleres dels vidres blaus

 La realitat és múltiple i diversa. Cadascun creiem copsar-la i només fem que reduir-la a un constructe a l'altura de la nostra capacitat per entendre-la. En el millor dels casos els cronistes de l'avui ens recullen allò que creuen més destacable. Ben segur que sovint els hi deu costat trobar quelcom per destacar. En el pitjor dels casos deformen la realitat manipulant allò que no poden controlar segons el seu caprici. Cada dia escollim entre prendre'ns la pastilla blava o la vermella. Gairebé sempre optem per un relat amable més propi de les rondalles dels joglars i les befes dels bufons. Qui vol saber la veritat? Bé, si és que hi ha veritat. Aquests dies m'han comentat que força gent està interessada en resoldre el suposit sobre si un grup de persones que han patit un terrible accident moren o no. Com en el cas del gat de Schroedinger, aquells són a la vegada vius morts fins a que algú observa l'experiment fent colapsar la realitat múltiple i difusa en una realitat única i concreta. Potser preferim no ser observats amb els ulls del científic per a que visquem una realitat on tot pot semblar que pot ser encara que tenim força sospites que no som tots nosaltres qui ens reiem d'ells sinó que són aquest pocs els que se'n riuen de tots nosaltres. La qüestió al menys es riure.

Enric Cervera  14 de Febrer de 2010

Més enllà de l'esperpent

Tinc un amic que diu "per què m'ha passat això a mi, això jo no m'ho mereixo..." i no diré pas a què es refereix el meu amic evidentment, no cal. Jo no sóc dels que creu que cada país, ni cada persona rep allò que es mereix. Si no crec en cap déu, menys crec encara en aquesta mena de determinismes. Ara vaig al meu comentari de l'opinió del Francesc. Ni la crítica sociopolítica ni la de cap mena, avui, en aquest nostre país que tan estimem i que tan poc ens estima, no hi ha lloc per a cap mena de crítica. Fa molts anys un crític teatral d'un diari ja m'ho va comentar, "deixo la crítica teatral perquè cada vegada hi ha menys espai per això" —deia. I ara, a l'actualitat, encara n'hi ha menys. El problema però no és ni la manca d'espai, ni la manca d'esperit crític. El problema és el model social imperant. Una transició etiquetada com a modèlica i que no ha fet possible l'establiment d'una democràcia real. S'ha demanat quelcom impossible: que els mateixos que havien perpetrat la dictadura franquista convisquessin amb els que la volien enderrocar. I així tenim des d'un president autonòmic a un tribunal constitucional franquistes. Així doncs, és impossible!!! I qui s'ha anat situant en els òrgans de poder de l'estat i de les autonomies? Potser gent amb ganes de fer alguna cosa, potser gent amb moltes ganes d'escalar... Hi ha gent de tota mena, continuo pensant que hi ha polítics honrats dins de tot el marasme. Però, al que anava —reconec que el meu problema és la divagació—, la crítica és inexistent en tots els àmbits, excepte i sortosament en raríssimes ocasions. El Valle-Inclán amb els seus esperpents es queda curt davant de la realitat que ens està tocant viure. Així i tot continuo tenint l'esperança de poder veure algun canvi abans de morir-me.

Reportatges