Dilluns, 13 de Maig de 2024

L’Ajuntament té previst invertir entre uns 2 milions en tres anys per a nous projectes del Pla de transformació digital

La planificació és recollida en el Pla d’acció municipal

11 de Febrer de 2020, per Redacció
  • Flores, a la sala de premsa de l'Ajuntament

    Cedida

L’Ajuntament de Reus està "apostant fort" per la transformació digital, com a eina d’innovació "per fer un salt qualitatiu en la millora permanent" tant del funcionament dels serveis com de l’optimització dels recursos. Per fer-ho, s'ha exposat aquest dimarts en roda de premsa amb la regidora Montserrat Flores, el consistori avança en la implantació de "solucions innovadores" en dues direccions. D'una banda, se centra en la "manera de relacionar-se amb la ciutadania i la presa de decisions". I de l'altra, es fixa com a objectiu "el lideratge de la ciutat a partir de l’escolta activa, el bon govern i l’aprofitament de la intel·ligència col·lectiva".

L’Ajuntament té previst invertir entre 2020 i 2023 uns 2 milions d’euros en nous projectes del Pla de transformació digital, l’estratègia en tecnologies de la informació i la comunicació integrada en el Pla de modernització de l’Ajuntament. La planificació està recollida en el Pla d’acció municipal (PAM) de 2019/ 2023 amb accions dirigides "tant a l’organització interna com a la millora de la prestació a serveis i al desenvolupament de mecanismes utilitzables per la ciutadania", tal i com s'ha precisat.

En aquest sentit, han precisat fonts del govern de Reus, aquest "aposta" per l’administració electrònica amb l’objectiu de "millorar l’eficiència de l’administració i simplificar els processos per millorar la productivitat administrativa". Igualment, s'ha afegit, es definirà una estratègia d’'smart city' amb l’objectiu de "millorar la qualitat de vida de la ciutadania i augmentar la qualitat de la prestació dels serveis públics gràcies a l’ús intensiu de les TIC".

Administració electrònica

En l’àmbit intern, els objectius del govern de Reus passen implantar l’administració electrònica i, alhora, garantir-hi l’accés de la ciutadania. En aquest sentit es plantegen com a accions més immediates l'impuls de les notificacions electròniques i la reducció de comunicacions postals, gràcies a les dades de contacte (correu electrònic o mòbil) que faciliti la ciutadania enguany. De fet, s'ha apuntat, s'ha fet un "salt endavant" en la Carpeta ciutadana, "que ja s’ha consolidat com a eina d’informació integra", i que ha estat reconeguda com a bona pràctica per la Generalitat de Catalunya, entre enguany i el 2021.

Igulament s'ha plantejat poder fomentar l’ús dels tràmits telemàtics i la seva disponibilitat per qualsevol tràmit, "a través de campanyes que animin a la ciutadania", així com implantar a les oficines d’atenció i altres equipaments, espais d’aprenentatge digital "per a l’acompanyament de la ciutadania en l’ús de l’administració electrònica". Es farà atenció personalitzada, segons s'ha avançat, alhora que "es proposen campanyes formatives puntuals".

Entre altres accions, també es preveu que durant aquest trimestre es completi la digitalització del funcionament de les comissions, juntes i plens; facilitar l’escolta activa a les xarxes socials i altres plataformes electròniques de l’Ajuntament; i actualitzar el funcionament del 010 per augmentar l’eficiència del servei.

Carpeta ciutadana

Fonts del govern han comentat, també, el funcionament de la Carpeta ciutadana. Es tracta d'un canal de relació entre la ciutadania i l'Ajuntament per mitjans electrònics, és disponible a qualsevol hora del dia. Des de la seu electrònica municipal es poden fer "la meitat" dels tràmits per mitjans electrònics sense necessitat de fer-ho presencialment; i des de la Carpeta ciutadana es pot consultar "molta informació", s'ha detallat, tal com l’estat de tràmits i expedients, subvencions, dades d’empadronament, dades de contacte, comunicacions i notificacions rebudes, domiciliacions bancàries, impostos, rebuts i pagaments, queixes, entre altres.

En aquesta línia, des del consistori s'ha volgut fer constar que "l'aposta municipal" per la transformació digital té "conseqüència directa" en la relació de la ciutadania amb l’administració. El 2018, van accedir a la Carpeta ciutadana una mitjana de 1.064 persones al mes, i el 2019 es va doblar fins a les 2.078 mensuals. Igualment, en un any s’han doblat les tramitacions que la ciutadania ha fet per mitjans telemàtics (de 8.300 el 2018 a 15.600 de 2019). El 24,56% de les tramitacions de la ciutadania es fan ja per mitjans telemàtics, quan el 2018 van ser el 13,77%. Es calcula que l’Ajuntament, la ciutadania i les empreses s'han estalviat 2,2 milions d’euros el 2019 gràcies a l’administració electrònica, en especial gràcies als 15.000 tràmits telemàtics realitzats, les 22.000 comunicacions electròniques, els 40.000 documents que l’Ajuntament ha obtingut d’altres administracions evitant que la ciutadania el porti o l’estalvi en transport, signatures i paper dels 98.000 expedients electrònics. Aquest estalvi per l’Ajuntament, ciutadania i empreses ha augmentat un 35,49% respecte el 2018, gràcies a la implantació de nous serveis digitals.

Amb tot, segons l'Ajuntament, els canals presencials per a aquells tràmits que ho requereixin s'han millorat. Com a exemple, s'han citat els sistemes de les oficines d’atenció ciutadana, així com la priorització de la cita prèvia "per reduir els temps d’espera i les cues". Igualment, s’ha reforçat el canal telefònic per aquelles persones que volen evitar els desplaçaments però que els mitjans electrònics els són complicats. El 010 o el 977010010 atén consultes, rep queixes o incidències, peticions de recollides de mobles o, entre d’altres gestions, envia per correu electrònic un volant d’empadronament. El 2019 s’ha incrementat el seu ús en un 50% respecte al 2018.

Finalment, el govern s'ha marcat l'objectiu de definir l’estratègia i un 'pla smart city' durant el 2020. Un pla que "posarà la ciutadania al centre, i que ha de servir per usar les potencialitats de les TIC per fer una ciutat que gestioni millor, més sostenible i que incrementi la qualitat de vida". El pla es redactarà "escoltant a la ciutadania per saber quins reptes i àmbits volen confiar a la tecnologia". S'implantarà una plataforma intel·ligent de gestió integral de ciutat de tots els serveis públics, prevista el 2021, "per fer un seguiment de la qualitat de serveis com la neteja o l’enllumenat; així com monitoritzar elements de la ciutat com el trànsit". El consistori treballa també per garantir l’accés de les xarxes de telecomunicacions d’altes prestacions a tota la ciutat (on ja es cobreix quasi tot el nucli urbà amb fibra òptica i amb cobertura 4G), amb un seguit d'accions, entre les quals la connexió amb fibra òptica als centres d’ensenyament "per telegestionar i monitoritzar les instal·lacions de les escoles", el que es preveu entre el 2021 i 2022, o l'accés wifi públic obert i gratuït. 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges