Dilluns, 27 de Maig de 2024

Presenten un pla d'urbanització per al passeig de Mata i el carrer Ample «a deu anys vista»

26 de Juliol de 2021, per Alba Cartanyà
  • Una imatge de la roda de premsa de presentació

    Alba Cartanyà

L'Ajuntament de Reus ha presentat aquest dilluns l'avantprojecte d'urbanització de l'entorn del passeig de Mata i del carrer Ample, que proposa donar "més protagonisme" als vianants i "millorar" la connectivitat. El consistori estudiarà la viabilitat d'executar una part de les obres durant aquest mandat, però ja preveu que la majoria d'actuacions tindrien lloc els pròxims dos mandats. Per tant, es tracta d'un projecte "a 10 anys vista", en paraules de la regidora d'Urbanisme i Mobilitat, Marina Berasategui.

En una roda de premsa que s'ha celebrat aquest dilluns al matí, Berasategui ha especificat les quatre actuacions que es volen dur a terme a la zona: una nova plaça de l'Estació; una transformació del passeig de Mata que inclou un aparcament subterrani; la "pacificació" del carrer Ample; i una reordenació a la plaça del Pintor Fortuny (Condesito) amb la plaça de la Llibertat. La regidora ha avançat que, en principi, s'estudiarà la viabilitat d'obrir a licitació les obres del carrer Ample i la plaça del Víctor aquest estiu, per un import de 200.000 euros.
 

Imatge de la proposta de reforma del passeig de Mata Foto: Ajuntament de Reus


L'alcalde de la ciutat, Carles Pellicer, ha parlat d'un "projecte transformador" a la zona nord que pretén "oferir un ús més just i equitatiu de l'espai públic". La idea és que, de tot l'espai, un 80% estigui destinat a la mobilitat a peu o en bicicleta, i el 20% restant als vehicles. Concretament, les actuacions "busquen reordenar vials, crear més zones verdes, millorar la connectivitat i integrar els espais de l'entorn", ha dit. La vicealcaldessa, Noemí Llauradó, ha assegurat que el projecte és "fruit de la planificació i de tenir les idees clares", alhora que ha mostrat "el compromís del govern amb la mobilitat sostenible, la pacificació del trànsit i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)".

Mario Súñer, un dels arquitectes de Batlle i Roig Arquitectura, l'empresa encarregada de l'avantprojecte, ha assenyalat que actualment només el 45% de la zona està destinada als vianants. Ha explicat que l'estratègia per aconseguir el canvi i donar més protagonisme a la mobilitat a peu i en bicicleta, és col·locar els vehicles sota terra amb la creació d'un pàrquing subterrani. La idea inicial és que sigui de dues plantes i que disposi d'unes 600 places d'aparcament. Per altra banda, es preveu eliminar dues rotondes del passeig de Mata i instal·lar-hi pèrgoles, zones de joc i espais verds.

Carrer Ample

"Per tal de garantir l'èxit en la pacificació del carrer és imprescindible analitzar la mobilitat en el seu context. Actualment el carrer Ample és una important via de comunicació sud-nord. És necessari replantejar el sentit de circulació del carrer, així com d'altres carrers propers per tal d'aconseguir desviar aquesta mobilitat sud-nord cap al passeig de Sunyer o l'avinguda del pintor Tapiró. D'aquesta manera, es pot assolir la volguda pacificació, ja que el carrer Ample es transformaria en un vial bàsicament veïnal", han apuntat al seu torn fonts municipals.

Es planteja, doncs, un model de pacificació "ja experimentat amb èxit en espais on abans existia una gran afluència de trànsit. Es plantegen les línies bàsiques següents: canvi en la mobilitat del context per reduir el trànsit del carrer, inversió de la prioritat vianant-cotxe mitjançant plataforma única, reducció dràstica de l'estacionament en superfície, integració de l'arbrat existent, increment de la vegetació d'arbres i arbustos a nivell de terra, creació de punts de descans i lleure al llarg del carrer, i disposició de paviments podo tàctils en favor d'una màxima inclusivitat", s'ha afegit per part del consistori.

Plaça del Víctor

La transformació de la plaça del Víctor "ha de contribuir a la pacificació global del carrer Ample. L'objectiu de la proposta és definir la plaça de Víctor com un element articulador i com a punt de connexió amb el centre cívic Gregal. Per assegurar la relació amb la transformació del carrer Ample, tant pel carrer de Santa Helena i pel carrer Alt de Sant Josep (i el carrer de Miró) es plantegen plataformes úniques per prioritzar l'accés i la mobilitat per als vianants des de la cruïlla amb el carrer de Joan Martell i fins al carrer de Castellvell, on es pretén connectar amb el centre cívic Gregal i la plaça del Pintor Ferré Ravascall per mitjà d'un pas elevat", s'ha apuntat des de l'Ajuntament.

Plaça del Pintor Fortuny

Els canvis en la mobilitat, juntament amb la transformació del carrer Ample "permeten abordar l'àmbit de la plaça del Pintor Fortuny, amb la voluntat de transformar-la en un gran node cívic articulador de la continuïtat de l'eix sud-nord que s'origina a la plaça Mercadal. Igualment, permet millorar la relació amb la plaça de la Llibertat fins al punt de poder-se entendre com un sol espai continu", s'ha exposat a la roda de premsa.

Passeig de Mata

La racionalització de l'espai dedicat a la circulació del vehicle privat, juntament amb la creació de l'aparcament soterrat permeten "abordar una profunda transformació de l'àmbit d'estudi per tal de configurar de manera efectiva un passeig cívic que posi en relació l'eix del carrer Ample amb l'estació de tren. L'eliminació de les dues rotondes intermèdies permet donar continuïtat al passeig en sentit est-oest", s'ha assenyalat a la compareixença.

Plaça de l'Estació

La plaça de l'Estació és, en realitat, "un gran aparcament en superfície que dóna servei als usuaris del tren i als residents propers. El futur aparcament soterrat substitueix la funcionalitat d'estacionament de l'actual espai. Aquest fet permet pensar en una recuperació de l'espai públic per tal de configurar una veritable plaça de l'estació com a nou punt de benvinguda al municipi", s'ha conclòs. 
 

Una imatge de la proposta de reforma de la zona de l'estació Foto: Ajuntament de Reus



Nova xarxa de carril bici

La proposta preveu crear un espai per a bicicletes, que permeti reduir al mínim els conflictes derivats de la convivència amb vianants i altres vehicles. Amb la pacificació del carrer Ample i la incorporació d'un carril bici al passeig Mata s'aconsegueix consolidar una xarxa bàsica de circulacions per bicicletes i vehicles de mobilitat personal que permetrà alimentar el barri i comunicar amb la resta de la ciutat: amb el centre a través del carrer Ample o el passeig Sunyer, o amb l'altra costat de les vies (el Passeig de la Boca de la Mina) través de l'avinguda del General Moragues i l'avinguda del Comerç. Per tal d'aconseguir una segregació efectiva del nou carril bici, aquest es col·loca en una cota intermèdia entre la vorera i la calçada que l'independitza d'aquestes dotant-lo d'un espai propi.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (4)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Pere10  28 de Juliol de 2021

Demasiados carriles bici

Qué hacemos con los coches, si un pàrquing grande subterráneo en la plaza de la estación perfecto todos a pagar mientras que las bicis y los patines nada de nada todos vía libre y sin impuestos eso sí hay que hacerles muchos carriles bici para que se puedan desplazar sin ningún impedimento, hay que mal vamos, recuerden que muchas bicis hacen de las aceras su particular carril bici, recuerden que muchos ciclistas no respetan las normas de circulación, así que vamos de mal a peor
jORDI l.  26 de Juliol de 2021

lLUMENERES INSOFRIBLES

Ens esteu portant a viure en una ciutat cutre, lletja i invivible. Dimissió dels reponsables polítics d'urbanisme i de retop de l'alcalde. NOMÉS CAL VEURE EL CAOS QUE HEU GENERAT AL PASSEIG SUNYER PRIM, AMB LES CUES QUE ES FORMEN ALS SEMÀFORS EN ELS DOS SENTITS. NUL.LA ORIGINALITAT, LLETJOR , IMITACIONS BURDES D'ALTRES ZONES DE LA CIUATAT I ESCASSA PARTICIPACIÓ DELS REUSENCS EN LES DECISIONS. NO ENS MEREIXEM UN AJUNTAMENT TANT INCOMPETENT, I QUE NOMÉS VIU PER SORTIR A LES FOTOS.
Juan33  26 de Juliol de 2021

Tot fer volar coloms

Ya está bien de tanta foto, lo primero que tienen que hacer es quitar de las aceras son las bicis y patinetes y luego muchas fotos con carriles bicis y los coches donde los ponemos, si sacamos coches que nos pagan sus impuestos a quien le metemos los impuestos a las bicis seguro que si
Pepito de l'arena  26 de Juliol de 2021

Tutúúúúú, tutúúúúú

És fa saber que l'alcalde ha començat la campanya electoral. El proper acudit serà presentar un mono-rail fins a Salou "a vint anys vista". Amb baixadors al B. Fortuny, Parcel-les Montserrat i casa VIPS.

Reportatges