Dilluns, 19 de Novembre de 2018

Reus vol incidir en l'assessorament energètic perquè més famílies sol·licitin el bo social

La taula de la pobresa energètica de Reus i Tarragona destaca que, tot i els canvis en la normativa, molts veïns desconeixen que poden demanar-lo

28 de Setembre de 2018, per Redacció
  • Imatge del plenari de la taula de pobresa energètica, fet aquest passat dijous

    Cedida

De les dades presentades pels Ajuntaments de Tarragona i Reus en el plenari de la taula de la pobresa energètica de totes dues ciutats, que s’ha reunit aquest passat dijous 27 de setembre en el Mas Iglesias a la capital del Baix Camp, es conclou que "amb els canvis recents en la normativa estatal, continuen les dificultats d'accés al bo social en la factura de la llum, tot i que ara més famílies se’n poden beneficiar". A la trobada hi han assistit unes 40 persones, entre representants polítics i tècnics dels dos ajuntaments i de la Generalitat, membres d’entitats que treballen en aquest àmbit de les dues ciutats i representants de les empreses subministradores d’energia i aigua.

La sessió ha servit, s'ha subratllat des del consistori reusenc, "per fer una valoració del servei d'assessorament energètic que s’està realitzant a les dues ciutats i de l’evolució dels ajuts per fer front a la pobresa energètica". S’ha fet incidència en la necessitat de "continuar impulsant l’estalvi energètic entre la ciutadania i d’impulsar mesures, com les auditories ambientals, per tal de contribuir a disminuir el consum elevat dels habitatges que es troben en una situació d’ineficiència energètica".

Conclusions de l’Ajuntament de Tarragona

A Tarragona, els Serveis socials bàsics, tot i que no tenen competència directa en pobresa energètica, "estan treballant per poder assegurar que la població vulnerable tingui garantits els subministraments bàsics de les seves llars", s'ha fet constar. D'aquesta manera, un 19,7% del total de les ajudes d’urgència de l’any 2017, s’ha destinat a cobrir necessitats de pobresa energètica. Tot i la implantació de la llei 24/2015, "l’impacte no ha estat significatiu, ja que en els anys 2016 i 2017 el nombre d’ajudes per aquest concepte s’han mantingut".

Pel que fa a l’entrada en vigor de la nova normativa estatal sobre el bo social, s'ha descrit, "encara no es pot valorar com afectarà les persones o famílies vulnerables perquè manca coneixement del recurs". No obstant això, es constata que el 80% de famílies que compleixen requisits no l’han sol·licitat i un 17% de les famílies que gaudien del bo social anterior estan pendents de sol·licitar la renovació.

Sí que es valora, però, "una major implicació de les empreses subministradores en temes de pobresa energètica, però resta pendent el desenvolupament d’alguns recursos com ara un fons de garantia". Des de Tarragona s'ha constatat també que quan existeix aquesta responsabilitat social, com en el cas de l’Empresa Municipal d’Aigües de Tarragona, mitjançant el seu fons social, "repercuteix de manera directa donant resposta a la necessitat de les famílies més vulnerables".

Conclusions de l’Ajuntament de Reus

El 69% de les persones que arriben al Punt d’assessorament energètic (PAE) de Reus amb dret al bo social a Reus no el tenen sol·licitat, han exposat fonts municipals. En concret, de les 553 persones assessorades pel PAE de l’Ajuntament de Reus, 485 (88%) tenen dret al bo social, segons la nova normativa. Tot i això, 337 (69%) no l’havien sol·licitat.

Aquestes dades evidencien que "tot i que més persones tenen dret al bo social segons els recents canvis en la normativa estatal, continuen les dificultats a l’hora d’obtenir aquest benefici que redueix un 25% o un 40% el cost final de l’import de la factura, en funció dels requisits que compleix cada família". Aquestes dades, en sintonia amb el que ja es va constatar l’any anterior, "incideixen de nou en la necessitat de continuar l’assessorament per tal que la factura de cada família s’ajusti al preu just", s'ha subratllat.

Per això, s'ha conclòs, "també cal aprofundir en els mecanismes de coordinació entre les empreses i les diverses administracions públiques implicades".

COMENTARIS (0)

Reportatges