Dissabte, 27 d'Abril de 2024

7Q5

21 d'Abril de 2009, per Ignasi Carnicer

Aquesta nomenclatura ha esdevingut la síntesi final del debat científic més trascendent que atany el cristianisme.
7Q5 no ens dóna, aparentment, massa pistes, tanmateix el document número 5 de la cova número 7 del jaciment de Qumran té la càrrega de la prova, no concloent per a tothom, del Jesús històric front el Crist teològic. La prova és d'allo més petita, un trosset de papir, de 3,9 x 2,7 cm, a on hi ha vint lletres gregues, d'elles només 8 de clares.
D'aquesta mena de nano-papir, el papiròleg tortosí Josep O'Callaghan Martínez (1922-2001) en confrontà el text amb un passatge de l'evangeli de Marc (6,52:53) i, ai las, tota una munió de veritats acadèmiques van començar a trontollar, i a trasbalsar-se un seguit de dogmes científics i religosos.
La tesi d'O'Callaghan té diverses i importants implicacions, la més sobresortint és la col·locació fefaent de Jesús en la història, front a un corrent teològic cristològic, specialment luterà i personificat amb el teòleg i recta persona de Bultmann, que no considera pas els evangelis, i els fets allí descrits, com a fonts de fe i, en canvi, s'enfila en el concepte de divinitat forjat a partir de Pau de Tars.
Les vint lletres del 7Q5 col·loquen la figura de Jesús, en cas de ser certa la tesi d'O'Callaghan, en un periode immediat al de la seva mort i es tractaria del document més antic sobre un evangeli canònic, o si més no sobre un dels dos protoevangelis que van fornir la redacció definitiva de l'evangeli de Marc, considerat ja el més antic dels quatre evangelis.
Josep O'Callaghan, papiròleg emiment fou un entusiasta de la seva professió i va impulsar els estudis papirològics a Catalunya on fou professor de teologia a la facultat de Sant Cugat del Vallès i fou, també, membre emèrit de l'Institut Bíblic Pontifici a Roma. Al final de la seva vida, l'emiment científic protestant alemany, Carsten Peter Thiede, va reconèixer la vàlua dels estudis d'O'Callaghan i la fortalesa científica de la seva tesi, una fortalesa que s'havia vist reforçada pel càlcul de possibilitats d'errada sobre la tesi d'O'Callaghan elaborada pel prestigiós matemàtic català i jesuita Alberto Dou Mas de Xaxàs, que va establir que la correspondència entre Marc 6,52:53 i el 7QS era de deu mil milions de probabilitats contra una que no ho fós.
Tot i no haver-se acceptat d'una manera generalitzada la tesi científica d'O'Callaghan, amb el pas del temps ha guanyat més adeptes i ha obert tota una via d'estudi sobre la formació dels evangelis en una base històrica centrada en la figura messiànica de Jesús i allunyada de la concepció merament teològica del Crist.
Resta oberta una altra possibilitat, que el 7Q5 fós escrit abans de Jesús, aleshores les implicacions serien, novament, trasbalsadores. Tanmateix, tot i que l'escala de datació s'estableix entre els anys 50 aec i el 50 ec, el tipus d'escriptura, la seva llengua grega i el suport de papir, en lloc de pergamí, porten a considerar el 7QS com un document de finals del període del II Temple (70 ec).
Qumran, el descobriment arqueològic i paleogràfic probablement més important des de segles, porta, tot i desconèixer-se, l'empremta d'un jesuita català, de casa nostra, de Tortosa, en la controvèrsia més sacsejedora de les moltes que han generat, i generen, els Manuscrits conservats al Santuari del Llibre a Jerusalem i començats a trobar el 1947 a la vora de la Mar Morta, al lloc de més fondària del planeta, a la Terra d'Israel.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Cisco  22 d'Abril de 2009

qumran y jesús

 Tengo la sensación que detrás,en lo más íntimo, hay unas ganas, tal vez inconscientes de dar un rodeo a Jesús de Nazaret y pasar de largo.Para mi entender hablar de Teología y Canon Bíblico es lo mismo y por lo tanto,sin entender el misterio paradigmático del Jesús el Cristo el Hijo del Hombre y el Jesús de Nazaret el Jesús histórico o cronológico.
Mucho se hablará,escribirá,dogmatizará e incluso de las cosas de Dios se harán religión.Pero no he escrito para aleccionar a nadie !pobre de mi¡ pues solo y enteramente todo lo escrito anteriormente tiene fundamento en la Fe,Se podrá decir ya estamos en lo mismo pero como dijo el escritor y teólogo donde termina la Razón empieza la Fe.Y es ahí donde el 'Elhoim de Génesis habla(El Uno en Varios) del Hijo de Dios, El Verbo creador.Nadie duda de César Augusto,Platón,Constantino ni la datación ni de su veracidad como personaje histórico, lo que le hace diferente a Jesús, es su inmanencia y su trascendencia.
El Dr. David Estrada un catalán insigne y Williaam White Jr. ya ahondaron en su libro The First New Testament sobre la autenticidad del documento qumrámico si se puede decir así.
Está en edición inglesa y se lo podría prestar muy gustosamente si es su deseo, creo que si no interesante si curioso va a gusto del lector.
Gracias Ignaci Riera por poner en este espacio los negocios de YHVH'ELOHIM.