Dimarts, 30 d'Abril de 2024

El 112 manté dues lluites paral·leles: les millores laborals i la internalització del servei

La plantilla del servei d'emergències de Reus porta en vaga des del passat mes d'agost

  • Concentració davant de l'edifici del 112 de Reus

    Cedida

L'any 2022, els treballadors i treballadores del servei d'emergències telefòniques del 112 a Reus van estar set mesos en vaga, van aconseguir algunes millores laborals i el compromís per part de la Generalitat de realitzar l'estudi de viabilitat d'internalització, i que amb el resultat positiu d'aquest, la gestió deixés de portar-la l'empresa Serveo/Ferrovial i passés a ser de l'Administració Pública. "Fa més d'un any que s'hauria d'haver enllestit i l'han volgut allargar expressament", explica el representant de la CGT al centre 112 de Reus, Martí Vallvé.

 

Es va aprovar en el Ple del Parlament un acord a favor de la internalització del 112 "en el menor temps possible"

 

L'11 d'agost de 2023 van iniciar de nou una vaga indefinida amb uns serveis mínims del 85% els caps de setmana.

Durant aquest temps, el comitè d'empresa s'ha anat reunint periòdicament tant amb l'empresa Serveo/Ferrovial com amb la directora del CAT112 -ara en funcions per les eleccions del 12-M-, i també en alguna ocasió, amb el conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, i la secretària general del Departament, Tamara Garcia i de la Calle. Tal com apunta Vallvé, el passat novembre, Elena els va prometre que "en 2 mesos" els diria si el servei s'internalitzaria o no, o sigui que comptaven amb que a finals del mes de gener o principis de febrer, sabrien alguna cosa ferma.

Aquest darrer mes de març, va véncer el contracte amb l'empresa concessionària, Serveo/Ferrovial, un contracte que s'ha prorrogat un any més i les millores laborals que reclama la plantilla no arriben. La plantilla de treballadors era conscient que aquest fet ocorreria, ja que independentment del resultat de l'estudi de viabilitat d'internalització, el procés com a tal no es pot fer "d'un dia per l'altre".

 

Des del mes de gener, els treballadors del 112 de la Zona Franca de Barcelona estan en vaga també

 

A mitjans de gener, la plantilla de 112 a Barcelona va iniciar una vaga laboral indefinida amb els serveis mínims del 85% durant tots els dies de la setmana, i des del mes de febrer, els treballadors de Reus van passar a fer vaga també de dilluns a diumenge

Com des d'Interior no hi havia cap resposta respecte a l'estudi, el comitè d'empresa va enviar fa un parell de mesos un correu al conseller i "no hi va haver resposta", assegura Martí Vallvé, qui explica que fa dues setmanes van enviar un altre per demanar una reunió conjunta -amb representants de Zona Franca també- i sí que hi va haver retorn aquesta vegada: "Us donarem una data pròximament".

El representant de la CGT al centre 112 de Reus, Martí Vallvé, considera que ara el conseller -en funcions- no els pot prometre "res" perquè en un mes i escaig hi ha una convocatòria d'eleccions al Parlament.

 

"Serveo/Ferrovial no cedeix en res o en pràcticament res"

 

La setmana passada, els representants dels treballadors es van reunir amb el seu gerent, Aarón González, qui, segons Martí Vallvé, va reconèixer que la vaga li estava afectant, "s'estan perdent trucades i s'estan pagant multes". Vallvé detalla que mesos abans de la vaga, Serveo/Ferrovial ja assumia el pagament de multes per una "mala planificació", i conclou: "Sembla que a l'empresa li surt més a compte pagar multes que invertir en nosaltres".

"Som persones dialogants i volem arribar a un acord des del primer dia", apunta Vallvé, qui vol deixar clar que des de la CGT entenen que "quan hi ha una negociació, ambdues part han de cedir".

"En les darreres dues reunions amb l'empresa -que es fan una o dues al mes- hem cedit, però Serveo/Ferrovial no cedeix en res o en pràcticament res", explica Martí Vallvé. En aquests moments, les principals demandes són la reducció de la jornada màxima de 39 a 36 hores setmanals i 20 minuts més de descans.

 

El 95% de la plantilla del 112 a Reus treballa a jornada parcial

 

Tal com assegura Vallvé, Serveo/Ferrovial gestiona també el servei del 112 a Castella-la Manxa, on tenen un conveni propi des de 2022, la seva jornada setmanal màxima és de 35 hores i tenen un plus de nocturnitat de 3,75 euros/hora, quan a Reus és d'1,85 euros/hora.

El torn de nit és de 12 de la nit a 8 del matí, mentre que l'hora nocturna es cobra de 10 del vespre a 6 de la matinada. Per tant, hi ha dues hores de la jornada laboral que no es cobren amb el plus d'1,85 euros/hora.

 

Els treballadors del 112 poden patir riscos psicosocials

 

Els riscos laborals que pateixen els treballadors i treballadores del 112, en una feina sedentària, associada a l'ordinador i a les atencions telefòniques, són de caràcter psicosocial, ja que es reben trucades d'emergència: de suicidis, d'ofegaments o d'accidents de trànsit, entre d'altres.

"L'empresa està obligada a fer un test de riscos psicosocials per evaluar quin és el risc de la plantilla", segons Vallvé, qui afegeix: "Ja es feien altres anys, però quasi sense avisar i amb cinc persones consultades no es poden extreure uns bons resultats".

Ara fa gairebé quatre setmanes, després d'un mes i mig de realitzar-se el darrer test -que es va fer avisant als treballadors i permetent que es fes durant un temps prolongat-, es van trobar amb el responsable de PRL de Serveo/Ferrovial, qui va dir, en paraules de Vallvé, "els resultats de Reus i Zona Franca s'han barrejat i no els puc extreure". Així, Martí Vallvé apunta que "l'empresa potser està amagant alguna cosa, si l'anàlisi està ben fet, i es veu que la gent pateix riscos psicosocials, els resultats són dolents per a l'empresa".

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics