Cookie control
Dilluns, 16 de Desembre de 2019

Jaume Gené: ‘Metrovacesa serà un pol d’atracció per a Reus’

Reusdigital.cat entrevista un expert en comerç per aportar una visió diferent sobre La Fira Centre Comercial

09 de Desembre de 2014, per Enrique Canovaca
  • Jaume Gené, al seu despatx de la Facultat d'Empresarials de la URV

    Enrique Canovaca

Quina valoració fa de La Fira Centre Comercial, quan falta un any per la seva obertura?

Metrovacesa serà positiu per la ciutat. Augmentarà l’atractiu comercial per Reus en la seva àrea d’influència, d’unes 200.000 persones. Amb el nou centre comercial es recuperarà part de la fuga que hi hagi pogut haver cap a altres zones, amb la implantació del Parc Central o El Corte Inglés a Tarragona. No veig malament el projecte.


És a dir, hi haurà una competència sana entre Reus i Tarragona.

Se sumarà a l’oferta existent. Reus ja té un centre de ciutat comercial poderós i Metrovacesa com que no estarà tan lluny crec que sumarà. Els de Reus ja tenen clar on anar a comprar, però un de Falset, per exemple, que ha d’agafar el cotxe, tenint un centre comercial d’aquest tipus, probablement acabarà venint a la ciutat.

Perquè els botiguers tenen tantes reticències a la implantació de Metrovacesa? Creu que s’han de fer més accions promocionals?

El moment no és el més dolç. De gent al carrer hi ha molta, però les caixes acostumen a ser inferiors. Els botiguers sempre tindran por a la competència i contra més hi hagi, pitjor, però és una errada pensar d’aquesta manera. El que es necessita és crear un atractiu comercial a tota la demarcació, que pugui venir gent de Tortosa o El Vendrell a Reus.

Que els petits botiguers arrosseguin clients de Metrovacesa.

Si les coses es fan bé, i no tenen perquè fer-se malament, Metrovacesa serà positiu. Els botiguers s’han d’adaptar igual a tot un seguit de canvis comercials. Per exemple, el món d’Internet està fent molt de mal i no sé si els comerciants són prou conscients dels nous comportaments dels consumidors.

El Pallol volia ser un pol d’atracció comercial i sembla que no ha funcionat.

Com a competència, els botiguers la tenen més a prop que Metrovacesa. A la planta -1 hi ha gairebé tots els locals buits, fa mala impressió, no hi ha moviment de gent. A la primera hi ha una densitat correcta, però no comparable amb el que hi ha als carrers de Llovera i Monterols. Metrovacesa és una altra cosa, pots comptar que estarà molt més ben planificat i estudiat.

Perquè creu que no ha acabat de tirar endavant el Pallol?

Una de les potes més importants d’un centre comercial és l’aparcament i fer-lo pagar des del minut zero és una errada. D’altra banda, han volgut fer molts negocis, un d’immobiliari i un altre comercial. Al final, això no ha funcionat. Metrovacesa serà només comercial, no hi haurà especulació immobiliària. Si no en tenen cinemes, acabarà havent-hi.. La gent va als centres comercials a comprar i passar-ho bé, en el seu temps d’oci. Els joves en això tenen una cultura molt americana.

Què li sembla e nom escollit de La Fira Centre Comercial?

Crec que és un nom molt ben triat, atès que per la gent més gran, i no tan gran, el lloc que ocupava ha sigut conegut durant molt temps per la fira. Així, es lliga més el centre comercial amb la ciutat de Reus que al cap i a la fi sera d'on vindran la majoria dels seus compradors. També és cert que pot causar certa confusió amb l'actual Fira del Tecnoparc, quan dos quedin a la fira, on hauran quedat? D'altra banda, un centre comercial és com una fira (ja sigui d'atraccions com d'empreses) on pots trobar coses molt diferents una al costat de l'altra, pero fent que tot junt tingui una entitat pròpia i un poder d'atracció important des de temps ancestrals.

Veu negatiu que s’hagi prescindit dels cinemes al centre comercial?

Ha perdut molt el projecte amb això. Els centres comercials a Barcelona tenen sales de cinema, la gent hi va a comprar, es tanca allà tota una tarda/nit i si li treus el cinema, s’hauran de buscar altres tipus de distraccions. Ara vaig a classe (per la setmana passada) i parlaré del centre comercial més gran dels Estats Units, que té un parc d’atraccions al seu interior, amb una mena de Dragon Khan i una piscina amb onades artificials. Aquestes coses fan que la gent es distregui i generen més negoci. Només una botiga no és un model eficient.

Hi ha dos cinemes a Reus i tampoc funcionen.

És curiós, però al Parc Central de Tarragona van tancar uns i ara han oberts d’altres. Hi ha més moviment i han obert un munt de botigues al seu voltant. Va tot lligat.

Llavors, li sembla correcte el model comercial i de restauració de Metrovacesa?

Aquestes fórmules estan molt estudiades. De fet, els centres comercials tenen una associació per fer estudis i els espais no es posen segons la demanda del públic, sinó les necessitats reals. Així, es pot decidir ficar 3 sabateries, 2 botigues de dona, 4 botigues de gent jove. Cada metre quadrat està estudiat d’una forma científica. Al centre d’una ciutat, en canvi, el botiguer pot obrir on li sembla. Això sí, s’ha d’enfrontar a un competidor molt dur, gent que està molt ficada al dia i coneixen totes les tècniques comercials.

Quines polítiques de promoció comercial cal fer a partir d’ara?

Aquí a Reus està bé aquest tema perquè el centre de ciutat comercial té molta unitat. Sempre podria ser millor, però es fan moltes coses, música per la canalla, actes... Això sí, pensa que quan una botiga és al carrer, és voluntari afegir-se a aquest tipus d’animacions i molts comerciants rebran el flux de gent de les activitats igualment. En un centre comercial això no passa, tots estan obligats per contracte a donar aportacions perquè hi hagi uns tipus de shows que fan animar a la gent, com desfilades de famosos. Són activitats que generen moviment, no com en el Pallol, per exemple, on no passa res.

I què en pensa del paper de l’Ajuntament de Reus?

Reus s’hauria de prendre més en serio el comerç, hauria de ser un referent a nivell de Catalunya, per no dir Espanya, i aquí sempre hem tingut una idea: fer una escola de comerç, com la que tenen a Terrassa. Allà es fan estudis de nivell superior i la gent es pot formar en tècniques bàsiques i modernes de comerç. L’escola va estar a punt de ser oberta a Salou, però finalment no ho va fer per un problema de desviament de diners i el projecte està embarrancat. No sé perquè a Reus el propi comerç no reclama formació tècnica i superior... que moltes coses no se’ls ha d’ensenyar perquè ja en saben molt i porten botigues des de fa molt de temps, però hi ha d’altres temes que se’ls hi escapen. En aquesta escola hauríem de portar referents a nivell mundial per veure què fan els botiguers als Estats Units i França, dos països capdavanters. Seria molt profitós i llavors no hauríem de patir tant per Metrovacesa.

Però com equilibrar comerç tradicional i nou models?

Ara mateix es dona un cas molt curiós que es diu showrooming: gent que passeja, mira a les botigues, veu un producte i després torna a casa i el compra per Internet, més econòmic, i a més, el rep al seu domicili. El botiguer veu que els clients arriben, entren i marxen, a ell se li escapen. No té la presència necessària a Internet. És important conèixer les tècniques a través de les xarxes i web perquè la gent t’acabi comprar a tu, ja sigui de forma presencial o no. El comerciant ha d’aprendre a donar valor al fet que tinguis el producte de manera immediata.

Creu que hi hauria d’haver avantatges per al petit comerç per tal d’entrar a La Fira Centre Comercial o hauria de ser un mercat lliure?

El mercat hauria de ser lliure. Si hi hagués igualtat entre triar per un de Reus o no, es pot tenir més cura, però no està bé fer aquestes restriccions. Les grans franquícies vindran, però el franquiciat serà una persona que pot ser de Reus o del voltant i pagarà el mateix que un altre. També és veritat que les grans cadenes paguen el metre quadrat més car perquè agafen les millors localitzacions.

I què passarà amb les botigues de les grans cadenes que són al centre?

Les marques doblaran la seva presència i si veuen que alguna botiga no funciona, la tancaran i es quedaran tan amples. Mira a Tarragona, el Zara va obrir al Parc Central i continuen tenint obert l’establiment al centre. No es veu cap intenció de tancar-lo malgrat estar a prop del mercat, la pitjor zona de Tarragona ara mateix.

Com veu l’adequació de l’entorn del centre comercial reusenc per atraure clients?

Veurem què passa amb la plaça de la Llibertat, pot ser que sigui un continu de botigues fins a Metrovacesa o bé un ermàs mort, entre la gent que està al centre i els que estan al centre comercial. Crec que a curt termini no passarà res, perquè estem en crisi, però a mig termini s’omplirà de botigues aquesta zona. La gent mediterrània té ganes de passejar i és una bona oportunitat per ficar establiments.

Cal fer alguna actuació urbanística més ara mateix?

Ara pot ser no. Ho comparo amb El Corte Inglés, a Tarragona, o vas allà o al centre. No hi ha hagut una continuïtat i no han obert negocis al seu voltant, però crec que a mig termini sí que serà un pol d’atracció i n’obriran de nous. És un bon lloc per ficar-s’hi.

Els resultats de El Corte Inglés no són tan bons com es preveia.

No clar, però pensa que si algú ha sabut treballar als russos és El Corte Inglés. Dependentes russes, megafonia amb Rus... és el que s’ha de fer a Reus i Metrovacesa ho farà, no ho dubto.

És a dir, intentar atraure el màxim de turistes possibles de la costa per comprar.

Reus ha demostrat, un cop més, que és una ciutat comercial amb molta empenta. Ha sabut menjar-se més bé els turistes russos que no pas altres. Tots venen a Reus, des de Salou, Cambrils i La Pineda. Metrovacesa no serà aliè a aquesta situació i afegirà més elements perquè Reus sigui un destí de compres dels turistes de la platja. Segurament, el centre comercial formarà part de la Unió de Botiguers i apostaran per les campanyes de promoció. No en tinc cap dubte, tenen visió comercial.

Per acabar, com valora l’aparcament del nou centre comercial, que serà municipal?

Si ho compares amb els aparcaments de Tarragona, no hi ha res a dir. A la ciutat veïna, has de pagar 3 euros per hora, a Reus són 4 euros al dia. Són tarifes molt baixes. Si en 4 hores hagués de pagar 12 euros si que es faria mal al comerç, però el topall posat és la carta més ben jugada per l’Ajuntament de Reus a l’hora d’ajudar el sector. Si no hi ha aparcament, no hi ha comerç.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges