Dijous, 28 de Març de 2024

Quan Baltasar venia a Reus amb la cara neta de pintura

La ciutat va deixar de practicar l’anomenat 'blackface' dels Reis Mags durant quasi una dècada

17 de Gener de 2018, per Isabel Martínez
  • Arribada dels Reis Mags, amb el negre de fons

    Cedida

Tradició d’origen racista o simple costum cultural? Aquest és el debat que la denúncia del col·lectiu Afroféminas ha posat damunt la taula arran de la pràctica de les 'blackfaces' (pintar-se la cara de negre per representar una persona d’aquesta raça) com les d’Alcoi i les cavalcades de molts municipis com ara Reus.  Un fet que, a nivell local, també ha criticat la CUP per no ser representativa de la realitat de la ciutat i, alhora, pel"elitisme" del model que impedeix a molts ciutadans participar-hi. Cal dir, però, que la Cavalcada reusenca dels Reis Mags no sempre s’ha dut a terme de la mateixa manera i que durant anys la pràctica de pintar-se la cara de negre per representar Baltasar va desaparèixer dels carrers de la ciutat.

“Vaig veure que la nena s’estranyava en veure el Rei Negre" relata l’exregidora Maria Teresa Vallverdú al respecte del primer cop que el 2004 va coincidir amb una nena en el  lliurament de les claus de la ciutat als Reis Mags i es va adonar de la decepció que representava per ella. I és que fins aquell moment, el personatge de Baltasar era una persona que es pintava la cara de negre. Per aquest motiu, Vallverdú va plantejar que es modifiqués aquesta pràctica. "Ho vam parlar a govern" –explica- i "a partir d’aleshores es va canviar aquella situació sense cap problema" comenta l’exregidora reusenca.  Segons diferents fonts consultades, inicialment el paper de Baltasar el va assumir una persona guineana de la ciutat per, posteriorment, materialitzar-se un conveni amb una associació de senegalesos.

Una versió que corrobora l’exregidor de Cultura de l’ajuntament de Reus durant l’etapa 2003-07, Xavier Filella. D’aquesta forma, es mantenia"el voluntarisme" tradicional d’aquest esdeveniment en què persones del món del comerç o d’altres àmbits professionals podien contribuir a la Cavalcada i, alhora, es representava aquesta realitat. Segons Filella, els participants de la Cavalcada"continuaven pagant els caramels" a través de diferents fórmules mentre que "la resta de costos els assumia l’erari públic", precisa. Durant la darrera etapa del tripartit local al consistori (2007-11), aquesta actuació es va mantenir a través del mateix conveni, tal i com confirma l’exregidora de Cultura, Empar Pont, qui explica que"els coneixia perquè havíem fet un diccionari" que traduïa del català a la seva llengua durant la seva etapa com a docent. Pont també esmenta certes reticències que des d’alguna entitat es produïa pel canvi de format al respecte de la carrossa del Rei Negre. 

Fonts municipals consultades per Reusdigital precisen que el conveni amb l’entitat de senegalesos va permetre fins el 2012 que, almenys amb els patges, no es practiqués l’anomenat"blackface". Posteriorment, la dissolució d’aquesta entitat cultural va fer impossible mantenir aquesta representació, un motiu pel qual durant el 2013 es va intentar mantenir-la a través d’una entitat de dominicans que també es va dissoldre tot seguit. A partir d’aquell moment, es va tornar al funcionament tradicional de la Cavalcada. 

De la seva banda, Antoinette Torres, fundadora d’'Afroféminas', explica que la denúncia pública de les 'blackface' a nivell estatal és, en realitat,"una forma d’adaptar la tradició i aconseguir que la gent les pugui continuar vivint-la a gust"."El que volem és que s’erradiqui aquesta pràctica perquè és d’origen racista" afirma mentre crida l’atenció que"Espanya ja no és blanca" i cal modificar les pràctiques culturals per adaptar-les a la nova societat. 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (2)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Joan Anton Carricondo Oyonate  17 de Gener de 2018

Potser que parlem dels mags d'orient!

Una tradició inventada no fa gaire més de 150 anys, i oblidem-nos de històries mil·lenàries inventades, sense suports històrics reals.
He viscut la infantessa, la del meu germà, dels fills, dels nebots, dels amics i dels nets i mai han plantejat cap de ells un problema de pintura , de disfressa o de colors reals. Els infants viuen unes hores màgiques i de il·lusions. Plantejar ara unes posicions polítiques no serveixen per a res més que esmicolar i intentar guanyar uns vots, imaginaris. Si tant important és canviar-ho tot podem parlar del Tió, dels Innocents, del caganer o caganera, del pessebre, de l'arbre de nadal, de la setmana santa, dels actes en honor a les festes locals..., i un llarg etcètera. No hi ha problemes a solucionar?Sembla que ara tot val! No!

Pep  17 de Gener de 2018

desde siempre el rey negro lo pintaban

No se ha que se debe estos comentarios sobre los reyes de oriente, desde siempre el rey negro ha sido pintado y no ha pasado nada, solamente unos pocos años ha desfilado uno de de raza negra, no se el porque han sacado este tema son ganas de hablar por hablar y perder el tiempo, lo que tienen que hacer nuestros políticos es dar soluciones a temas importantes y de una gran importancia, ejemplo: porque un entierro es tan caro, porque en Cataluña es uno de los sitios mas caros, que hacen nuestros políticos para abaratar esto, NADA DE NADA, porque el agua de boca es una de las mas caras de España, esto solamente son unos pocos ejemplos, NADA DE NADA, mientras Reus sigue siendo la segunda ciudad con mas endeudamiento de España, nuestros políticos se pelean y no solucionan nada de nada