Reus s'ha definit de moltes maneres. Ciutat comercial, del modernisme, de Gaudí, del teatre, del circ, ciutat de qualitat, olímpica, fins i tot, als anys 60/70 se li va dir Reus shoping center. Però podem dir: Reus, ciutat de la fotografia? Certament penso que sí. Reus es pot definir també com a ciutat de la fotografia.
Sense ànim de fer una aproximació a la història de la fotografia a Reus, que requeriria un estudi més aprofundit de documentació i hemeroteca, un espai més adequat que un simple article i una persona més docta, sí que vull, però, fer uns breus apunts de la relació entre la fotografia i la nostra ciutat.
La fotografia fou introduïda a Reus a finals del segon terç del segle XIX (1) per professionals que, seguint la moda de l'època, retrataren la gent pels quals el fet d'anar al retratista era un motiu per lluir les millors gales, joies, etc. Eren fotografies de persones amb poses forçades i encarcarades que volien reflectir la posició social, sovint exagerada, del retratat.
No va ser fins el darrer quart del segle XIX i de la mà, com tantes coses en aquest país, de l'anomenat excursionisme científic i de l'eclosió de la consciència de país que portà la Renaixença, i també, gràcies a una certa popularització dels aparells fotogràfics, que van aparèixer diversos fotògrafs que van començar a documentar el nostre entorn més immediat, la vida social i quotidiana, actes civils i religiosos però amb una qualitat tècnica i compositiva remarcable. Així va néixer el col·lectiu espontani 'El Trípode', corrent que després van seguir altres fotògrafs que van treballar la fotografia amb gran qualitat tot i ser mal anomenats "amateurs" (2) També alguns professionals van destacar per anar una mica més enllà de la tradicional fotografia d'estudi i volgueren reflectir el pols de la ciutat i els seus esdeveniments més destacables. Tota aquesta saga de fotògrafs anà evolucionant i personalitzant la seva obra i incorporant nous noms a la llista de practicants del noble art de la llum.
No va ser fins bastant després de la nostra guerra incivil en què petits grups que feien fotografia a redós de diverses entitats, com el Centre de Lectura, Reus Deportiu, Natació Reus, Associació Excursionista de Reus, Bravium d'Acció Catòlica, etc. van decidir unir esforços i amb més voluntat i il·lusió que experiència crearen el 1960 l'Agrupació Fotogràfica Reus (3) com a aglutinadora d'aquesta ebullició d'afeccionats a la fotografia. A partir d'aquest moment no es pot parlar de fotografia a Reus sense passar per l'Agrupació Fotogràfica Reus tot i que es van anar mantenint amb més o menys èxit i continuïtat els petits nuclis que havien fet possible l'Agrupació.
En un primer període de poc més de deu anys els membres de l'Agrupació es van dedicar bàsicament a participar i organitzar concursos. Durant aquests anys es van organitzar diverses edicions del Saló Nacional de Fotografia i Premi Ciutat de Reus i, recuperant la Medalla Gaudí, que anteriorment organitzava el Centre d'Iniciatives i Turisme com a concurs local, el van convertir en saló nacional. Només com a detall que ens ha de fer veure quin moment vivia la fotografia a Reus, el 1964 s'organitzaren sis concursos de fotografia: Semana Santa en Reus, per l'Agrupación Asociaciones pro Semana Santa; Medalla Gaudí, per la Delegación de Cultura del Exmo Ayuntamiento de Reus; V Salón Nacional y I Latino de Fotografia Deportiva, pel Club Natació Reus Ploms; Tema Sardana, pel Patronat per al Foment de la Sardana; 'Rosa de Reus', pel Centre de Lectura, i el II Salón Nacional de Fotografía y Premio Ciudad de Reus, per l'Agrupació Fotogràfica Reus. (4)
Ja ben entrats els anys 70, l'Agrupació, després d'un període de reestructuració en què es va aconseguir el suport de la Caixa Tarragona, s'instal·là en un local digne amb laboratoris, estudi i sala d'exposicións, la qual cosa va permetre fer cursets, exposicions, projeccions, etc., donant als associats la possibilitat d'obtenir una formació fotogràfica de primera línia (5). Tot això va permetre una intensa activitat, la part més destacable i oneguda, de la qual va ser l'edició de les
'carpetes' anuals amb fotografies d'autor sobre diversos temes locals. La primera va ser 'El modernisme a Reus', el 1980, quan encara no es parlava de modernisme enlloc, i li van seguir 'Les nostres masies', 'Les nostres botigues' i molts altres temes fins la darrera, l'any 2003. El fil conductor dels temes triats era buscar elements emblemàtics de la ciutat i el seu entorn, aquells altres elements que estaven desapareixent, com les masies, les antigues botigues, etc., i també la recuperació d' imatges dels pioners de la fotografia a Reus, els antics carnestoltes, festa major, Poblet, etc. Un total de vint-i-tres anys d'activitat constant de fixar en imatges un present que aviat seria passat i de recuperació d'arxius oblidats en calaixos i golfes.
Tot aquest ingent treball, podríem dir que va obligar a buscar un lloc adequat on servar aquest patrimoni que s'anava acumulant i així, en conveni amb l'Ajuntament de Reus, es va crear la Fototeca Municipal de Reus, que primer, en beceroles, va ocupar un petit espai a l'antic edifici del Banc d'Espanya i, després de diversos trasllats, va anar al Centre de la Imatge Mas Iglésies, CIMIR.
Tota aquesta activitat, però, va comportar un fet molt negatiu per l'Agrupació com va ser que per fer aquesta important tasca es va anar oblidant la fotografia de base, es van deixar de fer cursets i, per tant, van deixar d'entrar nous socis i, conseqüentment, es va anar entrant en una fase de decadència que ha portat a la pràctica desaparició de tota activitat de l'Agrupació. Les causes són múltiples i difícils de resumir, però podríem dir que ha anat morint d'èxit i també una mica per no saber o voler adaptar-se als nous temps i a les noves tendències i tècniques en una època en què les noves tecnologies han representat una gran revolució en la fotografia.
Paral·lelament, l'Agrupació va tenir forta influència en organitzacions no pròpiament seves però directament relacionades. Em refereixo a les Biennals Internacionals de Fotografia de l'Esport, Fotosport, organitzades pel Club Natació Reus Ploms des de 1970 i que el proper any celebrarà el 40è aniversari amb una edició extraordinària. Fotosport és actualment el saló internacional de fotografia més antic de Catalunya i el segon més antic de l'estat i és l'únic en el món dedicat exclusivament a fotografia esportiva. També del 1973 al 1993 es van convocar les Biennals Europa organitzades per l'Associació del Personal de la Caixa.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics