El Consell internacional d'arxius (ICA) ha promogut la iniciativa 'Els arxius i els documents són accessibles' per tal de fer veure a la ciutadania que malgrat que els arxius estan tancats a la consulta presencial, la consulta en línia dels documents és possible en moltes institucions. També vol posar de manifest que els serveis associats a la gestió de documents continuen amb les seves tasques habituals per tal de facilitar les operacions comercials i governamentals. L'ICA posa a disposició de la ciutadania un mapa amb les geolocalitzacions dels diferents arxius i serveis de gestió documental, mostrant els diferents recursos en línia de què disposen, facilitant així el seu accés.
L’Arxiu municipal de Reus s’ha sumat a la proposta i ja forma part de la comunitat mundial de recursos en línia.
Arxivar les vivències de la ciutadania
A més aquesta mateixa setmana, l’Arxiu també s’ha sumat a les iniciatives que s’estan duent a terme arreu del territori per tal de documentar i preservar evidències sobre els moments que estem vivint com a conseqüència de la pandèmia del COVID-19. Són dies excepcionals que queden recollits en molts casos en testimonis documentals, que poden anar des dels dibuixos fets pels nens i nenes de la nostra ciutat fins a vídeos o fotografies de reconeixement als sanitaris i altres col·lectius implicats de manera directa en aquesta situació. També, totes aquelles accions de solidaritat, ja sigui a títol individual o col·lectiu, que s’estiguin duent a terme a la ciutat en relació amb la situació generada pel Covid-19.
L’objectiu d’aquesta actuació, '#arxivemlacovid19', és documentar la realitat que estem vivint i fer-ho amb la documentació que produïm com a societat. Des de l’arxiu, es torna a “arxivar el moment” ('#arxivemelmoment') de la mateixa manera que s’ha vingut fent en d’altres moments històrics.
Com es poden fer arribar els documents a l’arxiu?
Els dispositius des d’on s'han fet les imatges i vídeos digitals generen de forma automàtica informació o metadades sobre l’hora, el dia i el format en què s’han creat. Però, si volem comptar amb informació de qualitat i contrastable, es necessiten altres dades de context. D'aquesta manera, des de l'arxiu s'apunta que cal fer constar el seu autor (nom de la persona jurídica o física), la ubicació (carrer, zona aproximada), el títol (acció que es recull, de la forma més breu possible), l'accés i la difusió: (indica que cedeixes el dret a reproduir-lo i consultar-lo).
El lliurament dels arxius es pot fer a través d’Internet, enviant les imatges en forma d’adjunt al mail arxiumunicipal@reus.cat. També es pot fer de manera presencial, quan el confinament hagi acabat, portant les fotos o els vídeos en un pendrive o altre dispositiu.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics