La Banca Mòbil de Catalunya avança en el seu desplegament amb l'objectiu de garantir la inclusió financera i la igualtat d'oportunitats a tota la població. Des d'aquest mes de novembre, el nou servei itinerant de la Generalitat ja circula per quatre comarques del Camp de Tarragona: l'Alt Camp, el Baix Camp, la Conca de Barberà i el Tarragonès.
En total, 53 municipis, 43 dels quals no havien tingut mai abans oficina bancària, rebran la visita, dos cops al mes, de les oficines mòbils de CaixaBank i Caixa Enginyers. La iniciativa permetrà que els més de 38.000 habitants d'aquestes poblacions puguin fer tràmits relacionats amb les seves finances de manera presencial i individualitzada sense haver-se de desplaçar. Així, per primer cop, tots els municipis del Camp de Tarragona podran disposar de serveis bancaris al seu terme.
Fins ara, no tenir accés als serveis financers al lloc de residència obligava els veïns i les veïnes d'aquests municipis a anar fins al poble més pròxim amb oficina bancària o caixer automàtic per fer gestions tan habituals com retirar o ingressar diners. En aquest sentit, la delegada del Govern de la Generalitat a Tarragona, Lucía López Cerdán, subratlla la importància del projecte, que "respon a la voluntat del Govern que visquis on visquis i siguis d'on siguis, puguis tenir els mateixos serveis".
Atenció personalitzada
Les oficines bancàries mòbils permeten realitzar tots els serveis propis d'una oficina bancària: retirar i ingressar diners en efectiu, domiciliar el pagament dels rebuts i els tributs als comptes bancaris, consultar moviments i saldo i obtenir extractes de comptes bancaris, entre d'altres. A més, el servei prestarà una atenció personalitzada en la gestió tant dels comptes com d'altres productes bancaris i financers d'actiu, passiu i d'intermediació.
Sota el lema "Cap municipi sense serveis bancaris", el projecte de la Banca Mòbil vol combatre l'exclusió financera i frenar el despoblament dels pobles més petits. Pel director de l'àrea de negoci i serveis al soci de Caixa Enginyers, Juanjo Llopis, és "una eina clau pel desenvolupament de l'economia local" i el director d'Institucions a Tarragona de CaixaBank a la Direcció Territorial Catalunya, Eduard Gené, destaca que "un 70% dels usuaris atesos per les oficines mòbils té més de seixanta-cinc anys".
Al web bancamobil.gencat.cat, els usuaris poden trobar informació de quina entitat portarà el servei al seu municipi, quins dies i quines hores passarà, quant de temps s'hi estarà i quines prestacions ofereix. El projecte compta amb la participació activa dels ajuntaments que difonen la informació entre els seus veïns i veïnes.
Més de 147.000 persones beneficiàries
Amb aquesta segona fase del desplegament, la Banca Mòbil ja està present a 191 municipis de Catalunya que no tenen sucursal bancària i acosta els serveis financers a més de 147.000 habitants.
El servei es va estrenar el passat 17 de setembre a Girona i arribarà a tot Catalunya abans d'acabar l'any. Aquest mes de novembre ha començat a circular per les comarques del Camp de Tarragona i el Penedès i el desembre arribarà a la Catalunya Central, Barcelona, Lleida, l'Alt Pirineu, l'Aran i les Terres de l'Ebre. En total, 13 oficines mòbils prestaran el servei arreu del territori abans d'acabar l'any.
Desaparició d'oficines bancàries
Des del 2008 a Catalunya han desaparegut gairebé tres de cada quatre oficines bancàries, un total de 5.961. Segons dades del Banc d'Espanya, fa catorze anys hi havia 8.155 oficines i el 2022 la xifra havia baixat fins a 2.194. Es tracta d'una tendència generalitzada a tot Europa que, en el cas de Catalunya, ha estat més intensa. Mentre que el nombre d'oficines ha caigut un 41% a la Unió Europea i un 58% a l'Estat, a Catalunya el descens ha estat d'un 73%.
Per posar-hi solució, el Govern, conscient de la importància que tenen els serveis bancaris per a la ciutadania, ha posat en marxa aquest innovador sistema d'oficines bancàries mòbils equipades amb caixers automàtics i personal qualificat. Aquest servei, que no s'havia implantat mai a Catalunya, s'ofereix a 503 municipis, no només als que han perdut l'oficina bancària, sinó també a tots aquells que no n'havien tingut mai.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics