Amb la finalitat contribuir a millorar l'estat de la biodiversitat urbana, "tot començant per la dels patis dels centres escolars", diverses entitats i plataformes ecologistes impulsen un projecte per combatre el que "els experts ja equiparen al problema del canvi climàtic". La seva importància a nivell global, s'assenyala, "és cabdal per al futur de les actuals i properes generacions". A banda, treballar-la exclusivament fora de les urbs "és una greu errada tan pel que representen aquestes a nivell de potencialitats positives i negatives, com de que les persones hem d'aprendre a conviure i a recuperar la biodiversitat cada dia, des de les nostres llars, llocs de treball i estudi".
Per tot plegat, les associacions ADENC (Vallès) i GEPECEcologistes de Catalunya (sud de Catalunya) han treballat amb el departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya (DTS), Urbanins, el CREAF-Universitat autònoma de Barcelona, els Ajuntaments de Castellar del Vallès i Torredembarra i les famílies, alumnes, personal i professores de les escoles El Sol i la Lluna i Sant Esteve de Castellar del Vallès, Antoni Roig de Torredembarra i Sant Llàtzer de Tortosa. Per assolir els reptes establerts, s'han dut a terme tota una sèrie d'accions tals com la creació de jocs de taula, la realització d'activitats a l'aula, als patis i a l'entorn amb alumnes, professorat, famílies i veïnat. "S'ha estimulat i acompanyat les comunitats escolars a realitzar canvis físics en aquests patis, per tal de biodiversificar-los", s'exposa des del Gepec.
En aquesta línia, en els entorns escolars s'hi han fet plantacions per fer dels patis "espais verds que ofereixen als infants noves experiències". Un dels obstacles que s'han trobat molts centres escolars a l'hora d'engegar aquests canvis, revela el Gepec, ha estat la "desinformació i oposició" d'una petita part de les famílies. D'aquesta manera, l'estratègia ha estat la de confeccionar uns cartells basats en dibuixos d'en Napi per penjar-los a les entrades als patis de les escoles implicades en el projecte, així com en altres centres "per impulsar un canvi de perspectiva i opinió sobre el tema".
En paral·lel, fonts del Gepec apunten que el col·lectiu assessora la transformació de centres escolars i ajuntaments "perquè els primers siguin més verds i resilients als efectes del canvi climàtic". El DTS, al seu torn, ha concedit un ajut al projecte. De cara al futur no es descarten iniciatives similars al territori, tot argumentant-les en el fet que "en els darrers 10 anys", s'hagin "multiplicat exponencialment" els estudis científics que demostren els beneficis de relacionar la convivència quotidiana "amb el verd". Segons les conclusions d'aquestes, van des "d'espectaculars millores en el rendiment escolar i la concentració a les aules, fins a reducció de conflictes, o estrès".
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics