Divendres, 14 de Juny de 2024

Llegenda, una nova llibreria que aterra al raval de Santa Anna

Al capdavant del negoci, Ana Ochoa el descriu com un 'espai cultural', on també hi ha presentacions de llibres i actes socials i formatius amb aforament limitat

21 d'Abril de 2021, per Cristina Valls
  • Ochoa és al capdavant de la llibreria Llegenda de Reus

    Cristina Valls

  • C.V.

  • C.V.

  • C.V.

  • C.V.

Amb la Diada de Sant Jordi a tocar, la capital del Baix Camp acull l’obertura d’una nova llibreria, Llegenda, al raval de Santa Anna, de Reus. L’escriptora i assessora editorial Ana Ochoa, al capdavant del negoci, la considera “un espai cultural” on compartir l’estimació per la literatura i l’art amb altres persones. A l’establiment també s’hi acullen presentacions de llibres i “tota mena d’actes que la gent vulgui impulsar”. “Vermuts literaris, cursos formatius de diferents disciplines amb aforament limitat, així com exposicions artístiques”, enumera. De fet, al pis superior de la llibreria, s’hi exhibeixen creacions pictòriques; a hores d’ara, n’hi ha de l’artista i escriptor Alfredo Segarra. La seva mostra, ‘Faces & books’, es pot anar a veure fins al 30 de maig.

L’oferta literària de Llegenda abasta diversos gèneres literaris i l’objectiu d’Ochoa és apropar la lectura a tothom. “Tenim llibres per a totes les butxaques. Volem aprofundir, d’altra banda, en la novel·la negra, tot i que toquem tots els pals: des de poesia fins a prosa; amb literatura per a infants, adolescents i adults”, estableix. A l’hora de justificar per què ha triat Reus per emprendre, respon que hi veu “més tradició cultural que no pas en altres indrets del territori”. “No pateixo per haver donat el pas en plena pandèmia, considero que ara era el moment i que cada llibreria té les seves particularitats que la diferencien”, assenyala tot somrient.

La cultura com a necessitat

Diu, però, que la ciutat té “molt de potencial desaprofitat” i desenvolupa l’afirmació: “Hi ha moltes persones creadores de qualsevol mena, siguin escriptores o guionistes, que volen fer-se sentir i que, potser, no saben mitjançant quins canals ho han de fer. Crec que hem de treballar per fer aflorar la cultura, és una necessitat”. L’assessora editorial ha trobat en la lectura una forma de viatjar i ha explorat pel seu compte el que suposa escriure un llibre. “N’he escrit un i en preparo un altre sobre violència de gènere, abordo com la dona maltractada pot tornar-se a estimar a si mateixa. La primera obra que vaig crear va ser en un moment vital en què havia de ressorgir en tots els aspectes. Crec en dracs i en princeses i he obert la llibreria per a totes aquelles persones que els agrada la fantasia”, resol.

El nom del negoci no ha estat triat a l’atzar. ‘Llegenda’, per a l’emprenedora, és una picada d’ullet als orígens de la literatura, però també suposa un acte revolucionari. “Al logo, hi surten Don Quijote i Sancho Panza, on va començar tot; però també hi ha un drac i una mà sostenen el món. D’alguna manera, vull transmetre que, a través de la literatura, podem aprendre, viatjar i somiar. Tenim el món a les nostres mans i el que no hem de permetre mai és abandonar la infantesa que portem dins”, argumenta.

Un punt de partida per desenvolupar projectes

La llibreria, com dèiem, està concebuda per ser quelcom “més que un negoci” i, per a la seva propietària, esdevé un punt de partida per desenvolupar projectes, també. “Estem treballant en un que té la finalitat d’incentivar la lectura a les escoles a partir de l’explicació d’una història. La protagonitza una nena que coneix a diferents personatges (com ara un escombraire i un conductor), els quals, independentment de la seva ocupació, els agrada escriure. Volem que els joves defugin les idees preconcebudes i que creguin que tothom pot crear”, afegeix.

Un altre projecte que volen posar en marxa és un que s’anomena ‘Los 40 boleros de tu vida’, està adreçat a la gent gran i fa servir la música com a mecanisme per activar la memòria. “La idea va sorgir d’una altra activitat duta a terme a una residència i Carlos Villarubia, qui ha escrit lletres per a cantants com Martirio, Lucrecia o Miguel Ríos, hi col·labora. En aquestes sessions, quan les aconseguim dur a terme, fusionaran el dibuix i la música. La nostra intenció és recopilar totes les memòries i anècdotes que sorgeixin durant l’activitat i recollir-les en un llibre”, resumeix.

Fomentar la diversitat a través de la lectura

Ochoa posa en relleu i dóna molta importància a fomentar la diversitat a través de la lectura, pensant sobretot en els més petits de la casa. Per aquesta raó, mira d’acollir creacions literàries que fomentin “el desenvolupament de la personalitat i les inquietuds personals”, indica. Posa com a exemples alguns contes, com ara ‘Princesa Kevin’ -de Michael Escofier i Roland Garrigue-, on el protagonista es disfressa de princesa per anar a la festa de Carnaval del seu col·legi perquè li agrada; i ‘Visca les ungles de colors!’ -d’Alícia Acosta i Luís Amavisca amb les il·lustracions de Gusti-, inspirat en fets reals on explica el cas d’en Joan, a qui li agrada pintar-se les ungles de colors.

“També tenim altres llibres que parlen de la comunitat LGBTI, perquè se n’ha de parlar, de tot això”, opina. Célebre Editorial i Terra Ignota Ediciones són dues editorials amb les quals treballa Ochoa i de cadascuna, respectivament, n’assenyala un parell de volums: ‘La daga de los 7 dioses’, del ja esmentat Alfredo Segarra, i ‘Diari d’un notari de Reus’, de Jordi Carré i Veciana

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

ana ocha llibreria llegenda reus reusdigital
ana ocha llibreria llegenda reus reusdigital
ana ocha llibreria llegenda reus reusdigital
ana ocha llibreria llegenda reus reusdigital

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges