L'any que som a punt de deixar enrere quedarà marcat, a nivell cultural, per la capitalitat que ha ostentat Reus i perquè una pel·lícula produïda a la ciutat, 'Timecode', es va quedar a les portes de l'Oscar de Hollywood. El gran esdeveniment a la capital del Baix Camp ha comptat finalment amb un pressupost aproximat d'1 milió d'euros, tot havent impulsat diverses activitats úniques i d'altres de les quals s'ha posat la primera pedra per tal que esdevinguin referents de cara al futur. És el cas del Festival de les Arts de Reus (FAR), impulsat per Francesc Cerro i que ha dut al pavelló dels distingits de l'Institut Pere Mata figures com Lluís Marco o Gerard Quintana. A banda, el tancament del cinema Reus Palace, o l'obertura del nou complex d'Axion a La Fira, entre d'altres, han estat algunes de les notícies culturals més rellevants de l'any.
Luri i Vilella, amb novetats
Del gener al maig, el Centre de Lectura va acollir el cicle ‘Ressó de Japonisme’, comissariat per la historiadora de l’Art de la URV Rebeca Pujals, que va incloure un bon grapat d’activitats vinculades amb l’art japonès: exposició de llibres de gravats, projecció de films d’autors com Kurosawa o Masaki Kobayashi, sessions de lectura de contes, tallers, xerrades, etc.
Al febrer, el cantautor Fito Luri va ser noticia per la publicació del seu sisè àlbum, ‘Planetes Càlids’, resultat d’una campanya de micromecenatge. El disc inclou la cançó ‘Habitació 21’ dedicada a la infermera Fina Pey, qui el va atendre en la seva estada a l’Hospital de Bellvitge, i que al gener, el programa ‘Islàndia’ de RAC1, va fer que, autor i infermera, es retrobessin. L’artista reusenc també ha publicat la cançó ‘Octubre’ que ha acompanyat amb un vídeo (Acid Factory), on denuncia les carregues policials de l’1-O.
Al febrer, Miquel Vilella va publicar el seu tercer disc ‘La línia màgica’ (MET Records), que va estar inclòs en la llista AFYVE dels 50 discos més venuts de l’Estat. A més, la cançó ‘Amor a la plaça (res s’acaba)’ de l’autor reusenc va ser la cançó de l’estiu de l’emissora iCat FM. Al febrer, el curtmetratge ‘Timecode’, produït per l’Escola de Cinema de Reus (ECIR), no va obtenir el premi Oscar. No obstant això, durant el 2017, el curtmetratge dirigit per Juanjo Giménez ha obtingut un ampli reconeixement: el Goya al millor curtmetratge, la Palma d'Or al millor curtmetratge a Canes, el premi Gaudí, el millor curtmetratge de ficció als European Film Awards, així com els premis del FEC Festival de Reus.
Al febrer, el reusenc Oriol Tarragó va obtenir el premi Gaudí al millor so per la pel·lícula 'Un monstre em ve a veure'. Al mes de febrer es va reprendre el cicle ‘#arRelats. Experiències que ens construeixen’ amb un seguit de noves xerrades itinerants per explicar experiències mereixedores de ser conegudes de persones i d’entitats de la ciutat. Miquel Morera, Xavier Joanpere, Clara Rivas, Jordi Balsells o Josep Baiges han estat alguns dels ponents que han participat enguany en aquest cicle organitzat per Òmnium Baix Camp, LANOVA Ràdio i Reusdigital.cat.
Un sant Jordi reusenc
Al març va morir l'escultor reusenc Lluís Maria Sotoca Novell, a l'edat de 83 anys. Descendent d'una nissaga d'artistes, Sotoca, va continuar amb l’experiència familiar i de ben jove es va dedicar a la restauració i a la talla d'obres religioses. És important també la seva faceta de pintor, dedicada sobretot als paisatges de Reus. El seu taller, que va heretar del seu pare, estava ubicat a la plaça de Sant Pere, un dels racons més característics de la ciutat. Sotoca també va exercir professionalment de bomber. Entre les seves obres destaca la restauració de la Mare de Déu del Roser, la imatge de la Pietat, de la Confraria de Sant Bernat Calbó; el Sant Crist de Sant Joan o la imatge de Sant Andreu. Va treballar també per a obres de Mont-roig del Camp i la Selva del Camp, entre altres pobles.
Al mes d’abril i per sant Jordi, les obres locals que van destacar en vendes són ‘El retorn de l’Àngela’ de Maria Lluïsa Amorós, 'Una ciutat en ebullició', de Joan Navais, 'Cuques de llum', d'Enric Curto, 'Santa Maria del Bonrepòs' d'Ezequiel Gort, el llibre per aprendre a educar a nens d'entre zero i tres anys 'Ralet, ralet', de Núria Saló, i ‘La meva, la nostra ràdio. Les ones de Reus (1922-2017)’ del periodista Albert Sunyol.
Al maig va tenir lloc a Reus el segon Simposi Internacional ‘Focs festius a la Mediterrània’, organitzat per Carrutxa, i que va tenir com a objectiu donar a conèixer i posar en valor el ric patrimoni immaterial existent al voltant del foc, amb costums festius força comuns arreu dels països mediterranis. Al maig es va celebrar a Reus una nova edició de la Fira del Circ Trapezi, però des de començaments d’any, els nous responsables de la direcció artística del festival són els artistes Leandro Mendoza i Tanja Haupt (companyia Cíclicus), els quals agafen el relleu de Jordi Gaspar, després de portar-se a terme un procediment obert de selecció.
L'obra completa d'Amorós
Al mes de juny, l’arqueòleg i historiador Jaume Massó va ser nomenat president del Centre de Lectura, qui substitueix a Xavier Filella. Massó ja formava part de la direcció de l’entitat com a president del plenari de juntes, i la seva candidatura va ser l’única que es va presentar. Al setembre es va presentar el cinquè i darrer volum de l’obra completa de l’escriptor Xavier Amorós a la biblioteca que du el seu nom, en un acte “sorpresa” per l’autor. Sota el nom ‘Els braços del vent’, el cinquè volum inclou cinc llibres diferents que apleguen obres com ‘Històries de la plaça Prim’, dues obres de teatre, articles periodístics com els 16 primers que es van publicar al Reus Diari, un dietari de l’autor d’entre 1994 i 1995 i diferents textos poètics i critiques literàries. Amb aquesta darrera publicació, l’obra poètica i teatral de l’autor queda recollida al primer volum (‘El meu veritable palau’); els articles periodístics al segon (‘Tal dia farà un any!’) i al cinquè volum, i les seves obres memorialístiques, al tercer i quart (‘L’agulla al paller’, I i II).
Al setembre es va presentar a l'Arxiu de Reus el llibre 'Del passat al present. La formació d'una ciutat', editat per l’historiador Ezequiel Gort, i l'artista Josep Maria Gort. El volum va ser publicat a través de l’associació Carrutxa i Migdia Serveis Culturals i va arribar 30 anys després de la publicació de l’obra 'Reus, la formació d’una ciutat. Reconstrucció urbanística de Reus', realitzada pels mateixos autors i editors. Com el primer, el nou treball proposa un recorregut per l’evolució urbanística de Reus des del naixement de la ciutat a l’Edat Mitjana fins a l’actualitat.
Homenatge a Pau Riba
A l’octubre, el músic i compositor Joan Masdéu va publicar ‘Innocents’ (Satélite K), el seu tercer disc de la seva trajectòria en solitari, i el segon que enregistra als estudis Blind Records sota la producció artística de Santos Berrocal i Fluren Ferrer. A l’octubre va tenir lloc a Reus el primer Congrés i Trobada Internacional de Gegants i Imatgeria. Durant aquests dies hi va haver una sèrie d’activitats divulgatives i cercaviles pels carrers de la ciutat. Hi van participar prop de 30 colles amb la presència d'una cinquantena de gegants procedents d’arreu del món. S’aprofita el Congrés per presentar el nou vestit de la Vitxeta.
A l’octubre, al Teatre Bartrina, vuit músics de Reus (Fito Luri, Albert Basora, Gina Llauradó, Joel Reyes, El Toubab, Paul Transistor, Ariel Santamaria i Marta Garcia) van retre un homenatge a Pau Riba, en un concert en el qual els músics reusencs van interpretar cançons adaptades de l’artista palmesà. Al concert també hi va participar Pau Riba. També a l’octubre, el Centre d’Art Cal Massó va tancar les portes per haver quedat desert el concurs per aconseguir un nou gestor, després que el periodista Isaac Albesa decidís deixar la gestió i l’explotació de l’espai. Actualment està en procés de trobar qui ho porti. El ple va rebutjar al maig una moció impulsada per la CUP que plantejava la recuperació d’aquest espai com a equipament de gestió municipal.
Nova etapa per a la casa Navàs
Al novembre es va naugurar a Vinyols i els Arcs, la sala Art Amill, seu de l’associació d’iniciatives Carles Amill, que mostra gran part de l’obra de l’artista barceloní i molt vinculat a Reus. La sala és un espai d’exposició permanent, i també de formació. Al novembre es fa pública l’adquisició de la casa Navàs per part de l’empresari Xavier Martínez, convertint-se en el titular majoritari, mentre que la família Blasco Font de Rubinat manté una petita part de la propietat. La intenció de Martínez és continuar amb la tasca de manteniment de l’edifici.
Al desembre es va celebrar a Reus la 41a edició de l’Aplec Excursionista dels Països Catalans. L’Aplec es va organitzar conjuntament per les cinc entitats excursionistes de la capital del Baix Camp: Associació Excursionista Catalunya de Reus, Club Excursionista Reddis, Secció Excursionista del Centre de Lectura de Reus, Secció Excursionista del Club Natació Reus Ploms i Secció Excursionista del Reus Deportiu. La trobada va incloure una exposició de fotografia del Parc Natural del Montsant, activitats culturals i excursions i l’assemblea d’Entitats Excursionistes.
El santuari de la Mare de Déu de Misericòrdia de Reus ha estat l'escenari, la passada nit de Nadal de la interpretació del ‘Cant de la Sibil·la’. Es tracta d'una proposta de la junta d'administració del santuari, que presenta aquesta iniciativa en primícia a Reus.
Cal destacar també dues actuacions al bar Racó de la Palma relacionades amb Reusdigital.cat. La primera, el 28 d’abril, amb la presència dels guitarristes Max Sunyer, Emili Baleriola i Amadeu Casas per celebrar el novè aniversari del diari digital reusenc. Un concert en el qual es va poder veure la destresa dels tres músics amb la guitarra interpretant estàndards i temes propis. L’altra actuació fou el 20 d’octubre, amb la presència de Fernando Lavado (Gatos Locos), en un concert coorganitzat amb LANOVA Ràdio i el Restaurant Rosa dels Vents. Va ser una bona oportunitat per recordar cançons del grup cambrilenc i de clàssics del rock’n’roll.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics