Què, qui, com, on, quan i per què s’utilitzen els diners públics són algunes de les preguntes que més es fa la ciutadania. Precisament sobre la gestió pública ha tractat la primera edició de la Jornada Excel·lència, un acte organitzat per la regidoria d’Hisenda de l’Ajuntament de Reus, i que té per objectiu aprofundir en les principals qüestions de les administracions públiques. A l’acte hi han assistit 160 persones, la majoria tècnics públics i personalitats del territori.
Segons la regidora d’Hisenda, Mariluz Caballero, “tot plegat és una reflexió de com hauria d’actuar l’administració pública, una reflexió dirigida principalment a professionals del sector i a càrrecs electes”. L’alcalde de Reus, Carles Pellicer, ha posat el fil a l’agulla i ha obert l’acte, moderat pel director general del Diari Més, Marc Just. Al seu torn, Caballero ha reflexionat sobre el fet que “de vegades, els models d’excel·lència no són tan diferents entre empreses privades i administracions públiques”. En aquesta línia, ha volgut destacar els que, en la seva opinió, són punts clau per assolir unes bones pràctiques de gestió.
Els més destacats han estat l’orientació als resultats, el lideratge, tenir objectius coherents i crear un procés continu d’aprenentatge. La regidora ha tret pit d’un reguitzell d’accions dutes a terme pel consistori al llarg d’aquests anys, com per exemple el programa de gestió tributària, que va ser cofinançat mitjançant un ajut dels fons Next Generation, el pla de contractació, la reducció del deute i els dos plans de reactivació econòmica i social, entre d’altres.
A més, ha valorat positivament el Pla de Mesures Antifrau, un requisit per optar als Next Generation aprovat el passat mes de desembre i que, segons Caballero, “va ser el primer en tot l’estat”. Un altre dels ponents ha estat l’interventor de l’Ajuntament de Reus, Baldomero Rovira, qui ha reflexionat sobre la figura dels interventors locals: “Som unes figures no gaire conegudes, però bàsicament tenim funcions comptables i de control intern”.
Rovira ha posat l’accent en el fet que els interventors han de comunicar-ho tot per escrit, a través dels informes. Sobre si es planifica de manera adequada en els ens locals, ha explicat que, “com que els mandats són de quatre anys, costa planificar a llarg termini quan el curt i el mitjà et pressionen”. A més, ha anunciat que, durant l’any passat, els informes negatius van ser poc més de 10, dels milers que se’n van redactar.
La directora dels Serveis Jurídics de la Universitat de Barcelona, Judit Esteve, ha analitzat les Societats de Capital Públic (PIL), i ha elaborat un decàleg sobre “els manaments que s’han de seguir per gestionar-les correctament”. Un dels que més s’ha remarcat ha estat l’obligació de l’administració de fer la millor gestió del servei públic: “Les decisions que es prenen han d’estar emparades en necessitats públiques i s’han de prendre amb transparència”, ha indicat Esteve, qui també ha detallat que aquestes societats estan sotmeses al dret públic i, per tant, s’ha de tenir en compte que els treballadors no pertanyen a una empresa privada.
Esteve també ha analitzat quins són els dubtes que poden allunyar una societat de l’excel·lència en la gestió del servei públic, com per exemple l’eliminació total de la competència privada, els problemes en la gestió dels beneficis i les pèrdues, i la falta de control intern. I finalment, per tancar la jornada, s’ha dut a terme una taula rodona on s’ha afegit als ponents el secretari general de l’Ajuntament de Tarragona, Joan Anton Font. El debat s’ha produït tot abordant la pregunta de si actualment existeix realment l’excel·lència en l’administració local.
Segons la regidora d’Hisenda, Mariluz Caballero, “tot plegat és una reflexió de com hauria d’actuar l’administració pública, una reflexió dirigida principalment a professionals del sector i a càrrecs electes”. L’alcalde de Reus, Carles Pellicer, ha posat el fil a l’agulla i ha obert l’acte, moderat pel director general del Diari Més, Marc Just. Al seu torn, Caballero ha reflexionat sobre el fet que “de vegades, els models d’excel·lència no són tan diferents entre empreses privades i administracions públiques”. En aquesta línia, ha volgut destacar els que, en la seva opinió, són punts clau per assolir unes bones pràctiques de gestió.
Els més destacats han estat l’orientació als resultats, el lideratge, tenir objectius coherents i crear un procés continu d’aprenentatge. La regidora ha tret pit d’un reguitzell d’accions dutes a terme pel consistori al llarg d’aquests anys, com per exemple el programa de gestió tributària, que va ser cofinançat mitjançant un ajut dels fons Next Generation, el pla de contractació, la reducció del deute i els dos plans de reactivació econòmica i social, entre d’altres.
A més, ha valorat positivament el Pla de Mesures Antifrau, un requisit per optar als Next Generation aprovat el passat mes de desembre i que, segons Caballero, “va ser el primer en tot l’estat”. Un altre dels ponents ha estat l’interventor de l’Ajuntament de Reus, Baldomero Rovira, qui ha reflexionat sobre la figura dels interventors locals: “Som unes figures no gaire conegudes, però bàsicament tenim funcions comptables i de control intern”.
Rovira ha posat l’accent en el fet que els interventors han de comunicar-ho tot per escrit, a través dels informes. Sobre si es planifica de manera adequada en els ens locals, ha explicat que, “com que els mandats són de quatre anys, costa planificar a llarg termini quan el curt i el mitjà et pressionen”. A més, ha anunciat que, durant l’any passat, els informes negatius van ser poc més de 10, dels milers que se’n van redactar.
La directora dels Serveis Jurídics de la Universitat de Barcelona, Judit Esteve, ha analitzat les Societats de Capital Públic (PIL), i ha elaborat un decàleg sobre “els manaments que s’han de seguir per gestionar-les correctament”. Un dels que més s’ha remarcat ha estat l’obligació de l’administració de fer la millor gestió del servei públic: “Les decisions que es prenen han d’estar emparades en necessitats públiques i s’han de prendre amb transparència”, ha indicat Esteve, qui també ha detallat que aquestes societats estan sotmeses al dret públic i, per tant, s’ha de tenir en compte que els treballadors no pertanyen a una empresa privada.
Esteve també ha analitzat quins són els dubtes que poden allunyar una societat de l’excel·lència en la gestió del servei públic, com per exemple l’eliminació total de la competència privada, els problemes en la gestió dels beneficis i les pèrdues, i la falta de control intern. I finalment, per tancar la jornada, s’ha dut a terme una taula rodona on s’ha afegit als ponents el secretari general de l’Ajuntament de Tarragona, Joan Anton Font. El debat s’ha produït tot abordant la pregunta de si actualment existeix realment l’excel·lència en l’administració local.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics